Eon till Stockholm med fordonsgas

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Jonas

Eon till Stockholm med fordonsgas

Post by Jonas »

En artikelsom innehåller diverse info om biogasfordon och kommuner och företags satsningar på området, det mesta visste jag redan men så kommer följande som för mig var helt nytt.

Nästa år räknar man också med att i Stockholm öppna sin första egna gasmack
.

"Man" i den meningen syftar på Eon som alltså avser att börja sälja fordonsgas i Stockholmsområdet. Tidigare har vi hört att Fortum avser att göra en liknande satsning. Då har vi plötsligt tre bolag som distribuerar och konkurrerar om den gas som produceras. I kombination med dagens nyhet om att SL storsatsar på biogas så kan det i förlängningen kanske orsaka en ny bristsituation eller att man får skarva i med mer fossilgas men det är ändå positiva problem. Ökad konkurrens är oftast bra, speciellt när det gäller drivmedel.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven

Post by Sven »

Låter mycket bra att det snart blir tre producenter av biogas i Sthlm. Efter Skellefteå är ju Sthlm dyrast i landet och denna konkurrenssituation borde rimligen kunna sänka priset.
Opel Zafira CNG -08
Fred

Post by Fred »

Problemet är väl som med alla drivmedelsbranscher: aktörerna snackar ihop sig. Dessutom tror jag att vi som kör gasbilar är en så pass liten grupp att vilket bolag vi väljer kvittar för dem. Dessutom är det svårt att vara "märkestrogen" eftersom vi behöver fylla på så ofta.

Nej, jag tror att biogaspriset måste styras av politikerna och regleras av myndigheterna till attraktiva nivåer om biogasbilarna ska öka. Tyvärr är det ju så, som jag skrivit i en annan tråd, att den ledande miljöpolitikern Maria Wetterstrands inställning är att milkostnaden för bilisterna SKA vara lika, oberoende av vilket bränsle som används. Hur hon kan få det till att vara miljövänligt det vet nog bara hon. Jag misstänker starkt att hon vill att vi ska gå tillbaka till häst och vagn...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven

Post by Sven »

Fred wrote: Tyvärr är det ju så, som jag skrivit i en annan tråd, att den ledande miljöpolitikern Maria Wetterstrands inställning är att milkostnaden för bilisterna SKA vara lika, oberoende av vilket bränsle som används. Hur hon kan få det till att vara miljövänligt det vet nog bara hon. Jag misstänker starkt att hon vill att vi ska gå tillbaka till häst och vagn...
Menar hon verkligen detta? Det låter ju helt barockt. Och det stämmer ju inte med att Mp tycker att bensinpriset borde ligga flera kronor högre.

Man må tycka vad man vill om Mp, men Maria Wetterstrand ger på mig intrycket av att vara en ganska skärpt person. Hon kan vara lite väl hätsk och arg ibland enligt min uppfattning, men jag tycker hon oftast är väl insatt. Därför förvånar det mig om hon verkligen skulle mena ovanstående.
Opel Zafira CNG -08
Fred

Post by Fred »

Sven wrote:
Fred wrote: Tyvärr är det ju så, som jag skrivit i en annan tråd, att den ledande miljöpolitikern Maria Wetterstrands inställning är att milkostnaden för bilisterna SKA vara lika, oberoende av vilket bränsle som används. Hur hon kan få det till att vara miljövänligt det vet nog bara hon. Jag misstänker starkt att hon vill att vi ska gå tillbaka till häst och vagn...
Menar hon verkligen detta? Det låter ju helt barockt. Och det stämmer ju inte med att Mp tycker att bensinpriset borde ligga flera kronor högre.

Man må tycka vad man vill om Mp, men Maria Wetterstrand ger på mig intrycket av att vara en ganska skärpt person. Hon kan vara lite väl hätsk och arg ibland enligt min uppfattning, men jag tycker hon oftast är väl insatt. Därför förvånar det mig om hon verkligen skulle mena ovanstående.
Jag var på "Framtidsstudiers" seminarium som jag tipsade om i en annan tråd här på forumet. Där hörde jag direkt från hennes mun "Milkostnaden skall vara den samma, oberoende av vilket drivmedel man väljer".

Ett annat "bevis" för denna inställning fick vi i den senaste debatten mellan Alliansen och de röda partierna. När ämnet miljöbränslen diskuterades sa Mona Sahlin att det krävs mycket ansträngningar för att få fram bra, och olika, tekniker och avslutade med "Det är ju inte bilarna vi vill åt" och tittade på Maria W.

Innan senaste valet hade sossarna en hel dag för att lägga upp strategin med stödpartierna. I en paus under miljödiskussionerna blev hon intervjuad av ekots reporter som frågade hur det gick. Mona svarade ungefär: "Jo, det går bra...men det är lite svårt...jag frågade miljöpartisterna om det inte skulle vara ok med en framtid med bilar som inte släpper ut några miljöfarliga ämnen alls så sa de nej, vi ska inte ha bilar..."

Jag tror att miljöpartiet vet att de skulle åka ur riksdagen om de gick ut med sin verkliga inställning till bilar och bilism...därför verkar de i skymundan och lägger smygförslag och sätter käppar i hjulen för utvecklingen av miljöneutrala bilar. Så, ja, jag tror också att Maria Wetterstrand en skärpt person...dock tror jag inte att hon är helt ärlig med vad hon egentligen tycker och hur hennes idialvärld ser ut.

Fast vad vet jag! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply