Page 1 of 2

Volvo S70 Bi-Fuel

Posted: 2008-10-16, 12:58
by Wallander
Nu kan jag ansluta till er skara här! Jag har köpt gasbil! Kolla in den på http://www.garaget.org/wallander

Posted: 2008-10-16, 13:00
by Sven
Grattis! :lol:

Posted: 2008-10-16, 18:15
by torkel
Wow! Säljer du bubblan så slår jag till! =)

Jag ska ha en bubbla när mitt liv tillåter det... Undrar just om en sådan går att gaskonvertera? Min första bil var en 1300 -71 i nästan samma färg...

Posted: 2008-10-16, 21:23
by Wallander
Jag ska bara sätta ihop motorn men sen tror jag faktiskt den är till salu!

Posted: 2008-10-17, 11:00
by Håkan
Grattis
Jag såg att du funderat på att dra ut dubbarna på vinterdäcken, hur jobbigt är det :?:
Har själv två bilar med dubbdäck och jag är dubbdäckshatare :evil:

Lycka till / Håkan

Posted: 2008-10-17, 15:09
by Wallander
Tackar!

Ja, dubbdäck är bara dumt (i södra Sverige i alla fall). Vet inte riktigt hur jag ska gå till väga faktiskt, jag tänkte väl ta en tång och bara dra. Antagligen är det skitsvårt och mången svordom kommer därför passera min mun.

Posted: 2008-10-20, 09:14
by Håkan
Det är också min uppfattning tyvärr...
Du kan väl skriva igen när du försökt

Mvh / Håkan

Posted: 2008-10-20, 10:45
by torkel
Utan att ha någon aning: Är dubbdäck verkligen lämpliga att köra med borttagna dubbar? Är inte mönstret anpassat för dubb? Dubbfria vinterdäck borde rimligtvis ha ett helt annat mönster än dubbade?

Posted: 2008-10-20, 13:44
by Kikon
Först får jag gratulera till nya bilen.

Sen måste jag nog ställa samma fråga som torkel angående dubbdäcken...

om man inte gillar dubb så skulle iaf jag sälja de jag hade (på blocket tex.) och sedan köpa ett par nya dubbfria.

Posted: 2008-10-20, 16:03
by Wallander
Tackar tackar! Jag tror faktiskt ni har rätt. Dubbdäck utan dubbar är nog inte lika bra som vanliga vinterdäck. Kanske bättre att byta dem...

Posted: 2008-10-20, 16:13
by taz
eller helt enkelt köra slut dem.. För om du säljer dem kommer ju nån annan köra dem så att nyttan med att sälja dem ser jag igentligen inte.. bättre o köpa dubbfria när du har slitit ner de du redan har.. :)

Posted: 2008-10-21, 09:14
by torkel
Fast nog är det skönt att köra utan oljudet från dubbdäck, så för den skull kan det vara skönt att sälja de gamla. Jag har kört odubbat de senaste två vintrarna och det är fantastiskt behagligt.

En gång har jag tappat greppet: När det var snöstorm och jag såg skyltarna för vänstersvängen för sent och försökte tvärbromsa. Då borde jag inte ens ha varit ute och kört. Jag vågar påstå att de dubbfria däcken är minst lika bra som dubbade.

Posted: 2008-10-21, 09:49
by Håkan
Wallander wrote:Tackar tackar! Jag tror faktiskt ni har rätt. Dubbdäck utan dubbar är nog inte lika bra som vanliga vinterdäck. Kanske bättre att byta dem...
Det är nog rätt...
Dubbdäck utan dubb är nog inte lika bra som friktionsdäck
MEN dubbdäck utan dubb är inte så mycket sämre än dubbdäck med dubb :lol:
Jag läste ett test för nåt år sedan där de hade dragit ut dubben och det gjorde ingen skillnad, de blev snarare bättre :P
Sen tror jag folk har en falsk tilltro till dubbdäck, bara för att de har dubb tror de per automatik att däcken är bra...
Jag har tex Pirelli dubbdäck på vår Volvo och sämre vintedäck har jag aldrig haft, mönstret är OK men däcket funkar dåligt på vintern men är rätt OK på torr asfalt...
Tacka vet jag bra friktionsdäck

Jag läste om någon som tog ut dubb med skruvmejsel, kanske nåt att prova?

Mvh / Håkan

Posted: 2008-10-21, 14:23
by taz
Dubb är ju bra när det är ren is på vägen.. då märker man verkligen skillnad kan jag säga.. :) Men hur ofta är det is söder om sthlm? :) Inte ofta... Ofta sköts ju de stora vägarna bra så de brukar vara isfria eller åtgärdade över vintern.. plogade ofta osv.. mindre vägar är däremot sämre.. men så länge man kör lugnt o tänker på fästet så behöver man inte dubbdäck :)

Posted: 2008-10-21, 21:52
by Göran
Vilken typ av däck som är bäst beror självklart på var man bor var man kör och hur beroende man är av bilen.

Dubbarna gör bara nytta på hårt packad snö eller ren is, på övrigt underlag kan de i vissa fall försämra greppet som nämndes ovan.

Sen är det stora skillnader mellan olika fabrikat se gärna Teknikens Världs däcktester, ex Håkan nämnde Perilli dubbdäck ett däck som aldrig tillhört toppskiktet i dessa testerna.

Det en fördel för de som kör på friktionsdäck, om några kör med dubbdäck och river upp den hala yta som bildas på hårt packad snö och is. Detta ger även friktionsdäcken bättre grepp eftersom den annars polerade ytan ruggas upp av dubbdäcken.

Att dra dubbarna ur vinterdäck för att sedan använda dessa under vintern, det låter inte som den optimala lösningen.
Då däcken är utformade olika.

Sälj däcken istället och köp odubbade om du nu tvunget skall ha det, alternativet är att dra ur dubben och använda dem under sommaren i och för sig inte en optimal lösning det heller men du riskerar i alla fall inte att stå utan grepp på en hal vinterväg.

Posted: 2008-11-08, 10:48
by Wallander
HerrOla, lägg upp en bild på din också!

Posted: 2008-11-09, 14:39
by S-klasse
Om ni absolut ska dra ut dubbarna ur däcken, glöm inte bort att balansera om dem också!!! Annars kan ni få intressanta effekter när ni börjar köra...

Ett exempel, gjorde en (1) hård inbromsning i somras med tämligen nya sommardäck (& ABS). Märkte därefter viss vibration från framvagnen i vissa farter. Passade på att låta balansera om framdäcken när jag bytte till vinterdäck och mycket riktigt visade sig höger framdäck behöva nya vikter.

Lusläste vinterdäckstester inför inköp av nya vinterdäck och de dubbdäck som testades hade jämnare variation i egenskaper än friktionsdäcken där man tydligen kan gruppera friktionsdäcken i kontinentala och nordiska grupperingar. Om jag minns rätt var de kontinentala suveräna på våta underlag men de nordiska bättre på snö och is. Slutade med att jag köpte Hakka V, dubbat, eftersom de var lagom bra på det mesta samt att jag kör även på vägar norr om Dalälven. Kör nästan uteslutande på landsväg så ev. ökade halter av partiklar p.g.a. dubbarna lär ju inte drabba känsliga miljöer som innerstadstrafik särskilt mycket.

Posted: 2008-11-09, 21:59
by Wallander
Jag kan meddela att tankarna om att dra ut dubbarna har försvunnit. Kör på dubbdäcken denna säsongen. Nästa vinter kommer det bli olagligt med dubbdäck på miljöbilar här i Göteborg så då blir det nya däck.

Posted: 2008-11-11, 13:06
by torkel
Wallander wrote:Jag kan meddela att tankarna om att dra ut dubbarna har försvunnit. Kör på dubbdäcken denna säsongen. Nästa vinter kommer det bli olagligt med dubbdäck på miljöbilar här i Göteborg så då blir det nya däck.
Inte olagligt, men ditt P-tillstånd kommer inte att gälla.

Posted: 2008-11-13, 22:10
by Wallander
Aha, på så vis.

Posted: 2008-12-11, 21:45
by Jimmy
Att dra dubben ur däcken och använda dem på sommaren fungerar. Tänk dock på att ett mjukt vinterdäck inte beter sig riktigt som ett sommardäck ska göra när det är riktigt varmt. "Avdubbade" dubbdäck är inga högfartsdäck!

Posted: 2009-03-21, 17:14
by Wallander
2xS70 Bi-Fuel!
Image

Vem sa att det inte finns plats i en Bi-Fuel?
Image

Posted: 2009-03-22, 22:05
by taz
Har du 2st S70 gasbilar nu? :) Eller bara hittat nån att parkera jämte för att fota? ;)

Ser att en del har gjort kommentarer på dina bilder på garaget sidan.. De är nyfikna.. Många tror inte din bil är standard utan att du gjort ändringarna... :) Många vet nog inte att bilar kan drivas på gas alls... suck :(

Posted: 2009-03-23, 08:42
by Wallander
Ägaren till den andra bilen är min kompis (HerrOla här på forumet). När tillfälle ges får vi ta ett kort med vår tredje kamrat som har en 850 Bi-Fuel.

Ja många har lite dålig koll på hur det fungerar men det är roligt att få förklara.

Posted: 2009-05-17, 18:26
by Wallander
Nya fälgar! Vad tycks?

Image