Page 4 of 4

Posted: 2007-01-11, 19:50
by Frasse
När skall bilindustrin börja bygga mindre och snålare etanolmotorer? Känns så där miljövänligt och nödvändigt med 265 hästarkrafter.

Posted: 2007-03-17, 05:42
by anders
Håller helt med dig, Det skulle räcka med 1,4 liters motor på ca 100-125 Hk samt att den skulle vara bränslesnål.= Optimerad för etanol.

Posted: 2007-11-19, 14:08
by Johan
Intressant citat från DN:
Många inom Volvo sörjer Bi-Fuelbilarna som gick att köra på gas eller bensin. Men det hade kostat för mycket att fortsätta utveckla dessa bilar. Fordintegrationen krävde spritbilar. Uppfattningen hos Volvo är att politikernas klantighet med Pumplagen fick oljebolagen att så gott som uteslutande anlägga E85-pumpar, vilka kostar en tiondel av vad det kostar att etablera en gaspump. Det dödade Bi-Fuelbilarna som anses vara det bästa miljövalet.

För den som har tid och ork att vänta så kommer en Volkswagen Passat med möjlighet till gasdrift att börja säljas i Sverige om cirka ett år, enligt Marcus Thomasfolk, informationschef hos Svenska Volkswagen.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=261&a=715409

Posted: 2007-12-18, 13:55
by Johan
och så här skrivet Automotorsport idag:
Volvo verkar tyvärr inte inom den närmaste framtiden komma ikapp på det snåla miljöracet - även om vi har hört ett rykte om att Volvo återigen funderar på att bygga gasbilar. Hoppas att man kan räkna hem den affärsmodellen!
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=68306

Posted: 2007-12-19, 16:37
by track_snake
Johan wrote:Intressant citat från DN:
Många inom Volvo sörjer Bi-Fuelbilarna som gick att köra på gas eller bensin. Men det hade kostat för mycket att fortsätta utveckla dessa bilar. Fordintegrationen krävde spritbilar. Uppfattningen hos Volvo är att politikernas klantighet med Pumplagen fick oljebolagen att så gott som uteslutande anlägga E85-pumpar, vilka kostar en tiondel av vad det kostar att etablera en gaspump. Det dödade Bi-Fuelbilarna som anses vara det bästa miljövalet.

För den som har tid och ork att vänta så kommer en Volkswagen Passat med möjlighet till gasdrift att börja säljas i Sverige om cirka ett år, enligt Marcus Thomasfolk, informationschef hos Svenska Volkswagen.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=261&a=715409
--------------------------
Nja. Det är väl riktigt att 'pumplagen' hade en betydelse. Det blev ju enklast och billigast att anlägga en E85-pump om man nu var tvungen att ha en pump för alternativt bränsle.

Hade man i stället för 'pumplagen' haft någon annan 'morot' är det inte säkert att E85 hade fått det genomslag som det fick i Sverige.

/track_snake