Posted: 2007-01-11, 19:50
När skall bilindustrin börja bygga mindre och snålare etanolmotorer? Känns så där miljövänligt och nödvändigt med 265 hästarkrafter.
Forumet för dig som kör på gas
https://www.forumgas.se/forum/
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=261&a=715409Många inom Volvo sörjer Bi-Fuelbilarna som gick att köra på gas eller bensin. Men det hade kostat för mycket att fortsätta utveckla dessa bilar. Fordintegrationen krävde spritbilar. Uppfattningen hos Volvo är att politikernas klantighet med Pumplagen fick oljebolagen att så gott som uteslutande anlägga E85-pumpar, vilka kostar en tiondel av vad det kostar att etablera en gaspump. Det dödade Bi-Fuelbilarna som anses vara det bästa miljövalet.
För den som har tid och ork att vänta så kommer en Volkswagen Passat med möjlighet till gasdrift att börja säljas i Sverige om cirka ett år, enligt Marcus Thomasfolk, informationschef hos Svenska Volkswagen.
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=68306Volvo verkar tyvärr inte inom den närmaste framtiden komma ikapp på det snåla miljöracet - även om vi har hört ett rykte om att Volvo återigen funderar på att bygga gasbilar. Hoppas att man kan räkna hem den affärsmodellen!
--------------------------Johan wrote:Intressant citat från DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=261&a=715409Många inom Volvo sörjer Bi-Fuelbilarna som gick att köra på gas eller bensin. Men det hade kostat för mycket att fortsätta utveckla dessa bilar. Fordintegrationen krävde spritbilar. Uppfattningen hos Volvo är att politikernas klantighet med Pumplagen fick oljebolagen att så gott som uteslutande anlägga E85-pumpar, vilka kostar en tiondel av vad det kostar att etablera en gaspump. Det dödade Bi-Fuelbilarna som anses vara det bästa miljövalet.
För den som har tid och ork att vänta så kommer en Volkswagen Passat med möjlighet till gasdrift att börja säljas i Sverige om cirka ett år, enligt Marcus Thomasfolk, informationschef hos Svenska Volkswagen.