På en del tankställen hänger man upp tankmunstycket lodrätt i en hållare där tankmunstyckets "nos" greppar tag om ett fäste som till formen liknar nippeln som sitter på bilen. Man måste alltså manövrera spaken så att pilen pekar bakåt längs slangen för att få loss tankmunstycket inför tankning.
Nu har jag märkt att en del vrider tillbaka spaken så att pilen pekar mot nosen på tankmunstycket när den hängs tillbaka efter tankning, dvs tankmunstycket är öppet och trycksatt hela vägen ut.
Tankmunstycket hänger ju kvar så bra bara genom att låta spaken stå i sitt neutralläge vinkelrätt mot slangen och därmed är inte tankmunstycket öppet. Jag antar att det sitter en O-ring som tätning i fästet precis som det gör i våra bilar och det verkar lite onödigt att utsätta den för konstant tryck (och risk för läckage) när det kan undvikas.
Vilket sätt är det korrekta?
Konsten att hänga upp ett tankmunstycke efter tankning
Det korrekta enligt mig är att låta pilen peka åt sidan.. man skall alltså inte sätta fast den med pilen frammåt.. Gör man det så verkar slangen vara onödigt trycksatt hela tiden, dessutom när man lossar den så skickas en del gas tillbaka kan man höra...
dessutom är slangen svårare att få loss om man satt den med pilen frammåt
nån o-ring i tankmunstycket tror jag inte finns däremot... inte vad jag sett när jag kollat iaf..
Sen är det rätt onödigt att köra iväg med slangen kvar i bilen också... ett tips kan vara att koppla loss den innan man kör iväg
... Såg att högsbo 421 blivit av med en slang och även skadat plåten på pumpen lite också... det verkar rätt vanligt att folk kör iväg med slangen i.....
dessutom är slangen svårare att få loss om man satt den med pilen frammåt
nån o-ring i tankmunstycket tror jag inte finns däremot... inte vad jag sett när jag kollat iaf..
Sen är det rätt onödigt att köra iväg med slangen kvar i bilen också... ett tips kan vara att koppla loss den innan man kör iväg
