Som nybliven gasbilsägare har jag med förskräckelse insett att vi som tankar gas i Stockholm i vissa fall betalar upp till 3 kr mer per kubik än vad andra gör i andra delar av landet. Det är runt en tredjedel mer! Tänk om det samma hade gällt bensinen; i en större del av landet kostar den 12 kronor men lokalt kostar den 16 kronor!! Hade tidningar och media varit lika tysta då?
I andra delar av landet har diverse trevliga incitament erbjudits de som väljer gasbilar men inget av detta finns i Stockholm, om man bortser från trängselskatterna men det gäller ju alla miljöbilar.
Jag har sett här på forumet att en del (inklusive mig själv) skickat enstaka mail till olika instanser vilket i sig är bra men jag tror att en mer samlad "aktion" kan vara mer kraftfull.
Därför undrar jag nu hur många av oss 174, som är reggade på detta forum, som regelbundet tankar gas i Stockholm och därigenom är drabbade av denna "orättvisa"? Kanske har ni också vänner som kör gas men som inte är aktiva på forumet? Jag har minst en som jag kan snacka med.
Det jag tänker är att vi samlar ihop oss och enas om hur vi ska kunna öka det allmänna medvetandet om det här och kanske sätta lite press på dem som påverkar gaspriset i Stockholm.
Det vi behöver ta reda på är vilka "allierade" vi har (t.ex. nyttotrafik som kör på gas), hur många fordon som berörs nu och i framtiden, vad som påverkar priset på gas, vilka medier som kan tänkas ta upp denna fråga, vilka politiker och organisationer som bör bearbetas etc etc.
Detta upprop kan också utökas till alla som kör på gas i Sverige. Vi har ju andra trådar diskuterat att gaspriset ständigt klättrar uppåt, tillsynes i samma takt som de fossila bränlen, och vi söker svar på vad det beror på.
Jag tror att om vi kan hitta rätt kanal som kan genomlysa fordonsgasmarknaden så kan en hel del komma fram. Det är lätt att bli konspirationsteoretisk i dessa sammanhang så att få till en ordentlig undersökning vore nog ganska bra!
Jag är själv väldigt novis när det gäller gasbilism, fick hem min bil för en vecka sedan, men har redan blivit väldigt engagerad i detta miljöbränsle. Därför är jag övertygad om, och har sett, att här finns många som är lika engagerade men mycket kunnigare. Kanske någon av er är villig att styra upp en sån här sak!
Vad säger ni?
Mvh
/Fred