
VW Passat TSI EcoFuel
Min tllverkas onsdag vecka 24 ;-)
Snabba ryck, beställde torsdagen vecka 18 och fick i förra veckan besked om att den rullar ut från fabriken redan vecka 24 
En som beställde en TDI samma vecka har fått produktionsvecka 39...

En som beställde en TDI samma vecka har fått produktionsvecka 39...
Och jag är med bil
Väldigt hastiga intryck från några timmars ägande hittills:
Första intrycket är att den är fin långt över förväntan. Färgen på lacken är bland det snyggaste jag sett (Silver Leaf - typ champagnefärgad metallic) och interiören i Corn Silk Beige nappaläder är väldigt läcker.
Sen håller jag med om att DSG-lådan kan vara lite småkinkig i låga hastigheter, framförallt i övergången mellan ettan och tvåan då det lätt rycker till. Det kan vara svårt att dosera ut kraften rätt vid start, framförallt i uppförsbacke. Min första start i våt uppförsbacke idag gav en rejäl sladd och ESP:n fick rycka in för fulla muggar. Auto hold är rätt skönt att ha ändå. Ibland kan det också märkas lite fördröjning i gaspådraget när bilen har kopplat ur vid en inbromsning och man börjar gasa igen, vilket kan leda till att man gasar på lite för mycket i det läget. Men överlag är gasresponsen väldigt bra och bilen känns verkligen oerhört mycket piggare än vad en så stor bil med blott 150 hästkrafter borde - den väldigt breda vridmomentsplatån märks alltså av.
Jag nöjde mig med RCD510 Volkswagen Sound, men tycker nu att jag borde låtit bli att snåla och slagit till på Dynaudiosystemet. Ljudet är helt okey, men jag är ändå lite besviken - den matchar inte riktigt den High Performance-anläggning jag hade i min Volvo.
Allt sammantaget så är jag toknöjd hittills. Det kommer säkert en bättre rapport när jag hunnit ha den en stund.

Första intrycket är att den är fin långt över förväntan. Färgen på lacken är bland det snyggaste jag sett (Silver Leaf - typ champagnefärgad metallic) och interiören i Corn Silk Beige nappaläder är väldigt läcker.
Sen håller jag med om att DSG-lådan kan vara lite småkinkig i låga hastigheter, framförallt i övergången mellan ettan och tvåan då det lätt rycker till. Det kan vara svårt att dosera ut kraften rätt vid start, framförallt i uppförsbacke. Min första start i våt uppförsbacke idag gav en rejäl sladd och ESP:n fick rycka in för fulla muggar. Auto hold är rätt skönt att ha ändå. Ibland kan det också märkas lite fördröjning i gaspådraget när bilen har kopplat ur vid en inbromsning och man börjar gasa igen, vilket kan leda till att man gasar på lite för mycket i det läget. Men överlag är gasresponsen väldigt bra och bilen känns verkligen oerhört mycket piggare än vad en så stor bil med blott 150 hästkrafter borde - den väldigt breda vridmomentsplatån märks alltså av.
Jag nöjde mig med RCD510 Volkswagen Sound, men tycker nu att jag borde låtit bli att snåla och slagit till på Dynaudiosystemet. Ljudet är helt okey, men jag är ändå lite besviken - den matchar inte riktigt den High Performance-anläggning jag hade i min Volvo.
Allt sammantaget så är jag toknöjd hittills. Det kommer säkert en bättre rapport när jag hunnit ha den en stund.
Håller med helt.. Fickparkera och köra in i trånga garage är också rätt hårigt första gångerna tycker jag. Ovan vid både motorkaraktär, automat och så den lite "korta snabba" ettan så att säga.Danni wrote:Sen håller jag med om att DSG-lådan kan vara lite småkinkig i låga hastigheter, framförallt i övergången mellan ettan och tvåan då det lätt rycker till.
Halvkul att tanka gas första gången. Har snudd på bara kört korta sträckor, mycket kökörning och många kallstarter... 8,97 nm3/100 km, föga upplyftande... Är olika gas olika bra förresten? Verkar ju vara sjukt olika siffror när man kollar runt.
Men bilen är ju inte inkörd än...

//H
Passat Ecofuel DSG '09
Jag körde in i en väldigt trång passage till en parkeringsplats idag, i mild uppförsbacke dessutom, och det var faktiskt riktigt läskigt. Men det gick till slut. Även att finlira de sista centimetrarna när man parkerar mot en vägg t.ex. är rätt svårt. Dessutom tycker jag det är svårt att få till en lagom snabb start från stillastående. Antingen blir det en väldigt mesig start eller så blir det hjulspinn.
Men jag blir bättre och bättre på att hantera den, och förutom de saker som fortfarande är lite kniviga så är det ju en skitfin låda.
Olika gas är olika "bra" såtillvida att det är olika energiinnehåll beroende på andelen naturgas och andelen biogas. Det verkar svårt att veta vad som egentligen finns i pumpen, men man kan kolla på gasbilen.se för vägledning.
Men jag blir bättre och bättre på att hantera den, och förutom de saker som fortfarande är lite kniviga så är det ju en skitfin låda.
Olika gas är olika "bra" såtillvida att det är olika energiinnehåll beroende på andelen naturgas och andelen biogas. Det verkar svårt att veta vad som egentligen finns i pumpen, men man kan kolla på gasbilen.se för vägledning.
Visst är det så...Danni wrote:Men jag blir bättre och bättre på att hantera den, och förutom de saker som fortfarande är lite kniviga så är det ju en skitfin låda.
En sak som jag irriterar mig på och förmodligen kommer irritera mig på i vinter är att det inte går att lägga i tvåan vid stillastående för att starta på tvåan, om man lägger den i manuellt borde man ju kunna det tycker man. I vinter kan jag tänka mig att den lite "nervösa" ettan kommer bli lite jobbig, eller kanske framförallt tråkig och resultera i en konstant blinkande antispinnlampa.....
Ahh, vad bra.. Jag har aldrig tänkt på att de faktiskt tar hänsyn till det i omräkningarna på den sidan...Olika gas är olika "bra" såtillvida att det är olika energiinnehåll beroende på andelen naturgas och andelen biogas. Det verkar svårt att veta vad som egentligen finns i pumpen, men man kan kolla på gasbilen.se för vägledning.
Passat Ecofuel DSG '09
Generellt sett kan man säga att Naturgas har en omräkningsfaktor på 1,25 avseende energiinnehållet mot bensin medan Biogas har omräkningsfaktorn 1,1. På en del ställen (framför allt där den matas in i gasledningar och samdistribureras med naturgas) "spetsas" biogasen för att få samma energiinnehåll som Naturgas detta görs med propan.henrico wrote:Ahh, vad bra.. Jag har aldrig tänkt på att de faktiskt tar hänsyn till det i omräkningarna på den sidan...Olika gas är olika "bra" såtillvida att det är olika energiinnehåll beroende på andelen naturgas och andelen biogas. Det verkar svårt att veta vad som egentligen finns i pumpen, men man kan kolla på gasbilen.se för vägledning.
När man tankar på Västkusten på de stationer som matas med Naturgasledningen får man en blandning av Naturgas och Biogas eftersom biogas kontinuerligt matas på i nätet. Enligt Eon skall deras stationer innehålla minst 50% biogas, se även Eon gas.
Jag misstänker (utan att veta 100%) att på de flesta ställen i Sverige får man åtminstone några % biogas när man tankar. På många stationer får man dessutom endast biogas (om man inte tvingats ta till Naturgas som backup pga produktionsstörningar eller leveransproblem)
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Jag fick den med full gastank och halv bensintank.LordX wrote:Fick min igår. Verkligen trevlig bil. Var era gastankar också fyllda?
Jag har bara kört lite stadskörning än så länge men enligt färddatorn drar den en hel del. Vad har ni haft för förbrukning den första tiden? Blandad/stad/landsväg
Färddatorn känns svår att använda för att få en ordentlig helhetsbild, för genomsnittsförbrukningen verkar beräknas på rätt så kort sträcka. Jag har inte mätt mellan tankningar ännu. Dessutom har jag mest kört stadstrafik. Men får man lita på färddatorn så ligger jag ofta runt 7-8 kg, och aldrig under 5 kg i snitt.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
- Bonneville
- Posts: 14
- Joined: 2006-03-16, 14:35
Leveranstid?
Hej!
Ni som nyligen beställt, vilken produktionsvecka har ni fått?
Ni som nyligen beställt, vilken produktionsvecka har ni fått?
- Bonneville
- Posts: 14
- Joined: 2006-03-16, 14:35
Ännu en utmärkelse: Miljöbästa bil 2009.
http://www.gronabilister.se/4/6-vw-pass ... a-bil-2009!
(kopiera URL'en ovan - får inte till det så att den blir klickbar...)
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Japp, fungerar klockrent... Jag använder http://vwlabs.com/ där man använder Google Maps för att söka fram och lägga till adresser och sedan för man över dem med ett SD-kort -- grymt praktiskt.LordX wrote:Kan man lägga in egna POI i navin? Vill ju kunna uppdatera listan av gastankställen så fort det kommer nya.
För gasmackar har jag även gasbilens lista utskriven i handskfacket, det blir nästan lite för jobbigt att pyssla med POIs hela tiden för alla delar av landet.
//H
Passat Ecofuel DSG '09
Låg markfrigång
Är det fler än jag som har problem med den låga markfrigången? Har kört ett antal mil på tjälskadad väg i Norrland och bilen smäller i om man inte tar det mycket försiktigt. När man passerar "väggupp" krävs det nästan att man går ut och lyfter över bilen för att slippa markkontakt... Tittar man under bilen så sitter gastank och ett rör anmärkningsvärt oskyddade. Kan nog bli problem. Eller?
VW Passat TSI EcoFuel Variant -09
Re: Låg markfrigång
Jag tror det är stänkskydden som slår i, de är ju av hårdplast, så de låter lite.Daddy wrote:Är det fler än jag som har problem med den låga markfrigången? Har kört ett antal mil på tjälskadad väg i Norrland och bilen smäller i om man inte tar det mycket försiktigt. När man passerar "väggupp" krävs det nästan att man går ut och lyfter över bilen för att slippa markkontakt... Tittar man under bilen så sitter gastank och ett rör anmärkningsvärt oskyddade. Kan nog bli problem. Eller?
Jag har stänkskydd monterade både fram och bak och bor i vad jag tror är världens mest farthinderstäta område (Örgryte) men har inte märkt av det du säger. Även när jag råkat ta ett fartgupp lite för fort har det aldrig tagit i, inte heller i stänkskydden.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare