Hur går det för Vimmerby och resten av gasmörka Småland?
Hur går det för Vimmerby och resten av gasmörka Småland?
Bidrag har getts och rykten florerar, men hur går det egentligen med biogas-utvecklingen i centrala Småland. Hur långt har man kommit i t ex Vimmerby vars reningsverk har fått statligt bidrag?
Den som visste du, jag bor själv i detta gaslösa land med endast Kalmar som tankställe. Närmast på gång är väl Västervik som inviger till våren/hösten.
Men varken Ljungby, Vimmerby eller Borgholm som det pratats om tidigare hörs det något om idag. Småland är lätt sämst i landet på att erbjuda gas, tror de har bättre flöde uppe i Norrland till och med. Någon ska ju vara sämst och Småland med dess kommuner ligger väldigt bra till för den placeringen.
Man kan bara tjata vidare på företag och kommuner och hoppas att det någon gång händer något.
Men varken Ljungby, Vimmerby eller Borgholm som det pratats om tidigare hörs det något om idag. Småland är lätt sämst i landet på att erbjuda gas, tror de har bättre flöde uppe i Norrland till och med. Någon ska ju vara sämst och Småland med dess kommuner ligger väldigt bra till för den placeringen.
Man kan bara tjata vidare på företag och kommuner och hoppas att det någon gång händer något.
Lite glada nyheter från gasmörka Småland.
Växjö skall bygga ut gasreningen, detta medför att det skall byggas en tankstation till inne i Växjö, enl. Steve karlsson. Dock vet jag inte när detta skall påbörjas borde dock vara innan årsskiftet 2009/2010 för bidragets skull. Som jag fattade innebär detta också att det blir möjligt för alla som vill att tanka i Växjö.
Värnamo enligt ett mail från Eon skall denna station stå klar i mitten av Januari 2009, mailet återfinns längst ned.
Ljungby håller på att jobba med att etablera gas station och uppgradering av biogas när det blir klart med tankstation vet jag inte se även: tankstation Ljungby
Älmhult kommer starkt fick idag ett mail där det stod att Älmhults kommun har inlett ett samarbete med näringslivet och en gasdistributör för att förhoppningsvis inom en rimlig framtid få till stånd en mack.
Så frågan är vilken kommun blir först med en puplik mack i Kronobergslän?
Blir det Växjö, Ljungby eller Älmhult?
Växjö skall bygga ut gasreningen, detta medför att det skall byggas en tankstation till inne i Växjö, enl. Steve karlsson. Dock vet jag inte när detta skall påbörjas borde dock vara innan årsskiftet 2009/2010 för bidragets skull. Som jag fattade innebär detta också att det blir möjligt för alla som vill att tanka i Växjö.
Värnamo enligt ett mail från Eon skall denna station stå klar i mitten av Januari 2009, mailet återfinns längst ned.
Ljungby håller på att jobba med att etablera gas station och uppgradering av biogas när det blir klart med tankstation vet jag inte se även: tankstation Ljungby
Älmhult kommer starkt fick idag ett mail där det stod att Älmhults kommun har inlett ett samarbete med näringslivet och en gasdistributör för att förhoppningsvis inom en rimlig framtid få till stånd en mack.
Så frågan är vilken kommun blir först med en puplik mack i Kronobergslän?
Blir det Växjö, Ljungby eller Älmhult?
Eon svar Värnamo wrote: Hej och tack för ditt mail,
Värnamomacken är beslutad och kommer att byggas, tyvärr är markägaren och E.ON inte riktigt överrens om placeringen men vår prognos är att den ska stå klar i mitten av januari 2009.
I Växjö kommer VäxjöKommun troligtvis att handla upp en samarbetspartner för gasmacken. Det kommer att resultera i en mack under 2009 men är inte säkert det blir E.ON som uppför gasmacken.
I Älmhult har vi för tillfället ingen konkret tidsplan, men området är intressant. I nuläget ser vi förutom bra läge även lokal marknad som ett starkt argument- ju mer intresse det finns lokalt (ofta från kommuner som går över med sin fordonsflotta till fordonsgas samt något/några företag) desto tidigare prioriterar vi orten.
Med vänliga hälsningar/With kind regards, Susanne
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Nyheter angående Gasstationen i Värnamo.
Svar på en fråga till Eon:
"Tyvärr har byggnationen av Värnamostationen dragit ut på tiden men nu fick jag besked att fundamentet gjuts idag och att den ska vara klar om två veckor. "
"Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge" eller var det alltid för länge

Svar på en fråga till Eon:
"Tyvärr har byggnationen av Värnamostationen dragit ut på tiden men nu fick jag besked att fundamentet gjuts idag och att den ska vara klar om två veckor. "
"Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge" eller var det alltid för länge

Troligtvis biogas i alla fall kan man tolka kommunens hemsida så.
Värnamo 1
se ävenVärnamo kommun 1 wrote:E.on har fattat ett formellt beslut att anlägga en gasmack i Värnamo. Kommunen ska inom tre år från anläggningsdatum tillhandahålla ca 25 biogasbilar. Omsorgsförvaltningen har redan beslutat att leasa tio st biogasdrivna miljöbilar och fler tillkommer när nuvarande bilars kontrakt löper ut.
Värnamo 1
Värnamo 2Värnamo Kommun 2 wrote:Totalt sökte Värnamo KLIMP-bidrag på 65 083 000 kr för bl a solvärmefält, framställning av fordonsgas samt fortsatt utbyggnad av fjärr- och närvärme som beräknades minska utsläppen av växthusgaser med 23 651 ton koldioxid.