I början av mars är det svensk premiär för Volkswagen Passat TSI EcoFuel - marknadens första gasdrivna bil som kombinerar turbo och kompressor med direktinsprutning. Redan före premiären är intresset mycket stort och mer än 800 kunder har redan förhandsbeställt bilen.
VW Passat TSI EcoFuel
Stort intresse
Nu är över 800 bilar beställda, och det är förståeligt med tanke på den låga driftskostnaden, räckvidden på gas och prestanda. Se detta pressmeddelande: http://www.privataaffarer.se/nyheter/Pr ... eID=135162
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Då kanske en Opel Zafira eller en VW Caravelle passar bättre?torkel wrote:Synd att den är så liten -- jag behöver minst en sexsitsig bil. Annars hade jag bergsäkert slagit till på den när min tjänstebil fyller tre år i höst.
http://www.miljofordon.se/fordon/detail ... ordonid=96
http://www.miljofordon.se/fordon/detail ... rdonid=860
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
-
- Posts: 13
- Joined: 2008-08-30, 18:04
Artiklar om Passaten dyker upp lite varstans, nu senast i SVD:s lördagsupplaga.
Är väl en ganska intetsägande artikel egentligen. Passaten låter i mina öron som den bästa gasbilen hittills, kanske kan man skaffa en om tre år när tjänstebilarna ska bytas ut. Köpa en ny bil i denna prisklassen är uteslutet att göra privat för min del. Det ska bli intressant vad användarna här på forumet säger om några veckor när ni har fått era bilar!
http://www.e24.se/lifestyle/fart/artikel_1130359.e24”Gasa på” håller på att få en ny innebörd. Gasbilarna gör omstart genom marknads-lanseringen av VW Passat som EcoFuel-modell. En bil som fått en smakstart med över 800 förbeställningar.
Är väl en ganska intetsägande artikel egentligen. Passaten låter i mina öron som den bästa gasbilen hittills, kanske kan man skaffa en om tre år när tjänstebilarna ska bytas ut. Köpa en ny bil i denna prisklassen är uteslutet att göra privat för min del. Det ska bli intressant vad användarna här på forumet säger om några veckor när ni har fått era bilar!
I dag fick vi en sån där annonstidning i brevlådan, Lokaltidningen Kristianstad. Bilcentrum i Kristianstad har en annons om Passat TSI EcoFuel, kolla på sidan 15 HÄR.
Underbart att se! Äntligen en bilsäljare som förstår att man skall berätta vad man har att erbjuda, och inte hemlighålla det som Volvo på sin tid och flera andra fortfarande, uppenbarligen. Jag har i alla fall inte sett någon annan annonsera biogasbilar.
BRA, Bilcentrum och VW!
Underbart att se! Äntligen en bilsäljare som förstår att man skall berätta vad man har att erbjuda, och inte hemlighålla det som Volvo på sin tid och flera andra fortfarande, uppenbarligen. Jag har i alla fall inte sett någon annan annonsera biogasbilar.
BRA, Bilcentrum och VW!
Motorn är överraskande vass. Jag har dsg-lådan vilket gör körningen roligare och energisnålare. Det finns ett läge som heter sport, vilket gör att det blir mer varv innan växling. Första gastanken är förbrukad, men den skall inte räknas då jag lekte. Andra tanken kör jag på nu och jag har hittills kört 33 mil och har ca 10 - 12 mil kvar. Alltså ca 45 mil. Då är 30 mil landsväg och 3 mil stadskörning. Helt ok. Bra komfort och bra multimedia/nav/radio anläggning.Johan wrote:Mr HV: berätta mer!
Känns motorn pigg? Även på låga varv? Har du mätt hur långt du kommer på en tank?
Mercedes var ganska aggressiva i sin marknadsföring av MB 170 (stora, positiva annonser i ledande dagstidingar t ex), så jag tror de banade vägen för den annonsering som VW Passat nu gör.åsaboe wrote:Underbart att se! Äntligen en bilsäljare som förstår att man skall berätta vad man har att erbjuda, och inte hemlighålla det som Volvo på sin tid och flera andra fortfarande, uppenbarligen. Jag har i alla fall inte sett någon annan annonsera biogasbilar.
Opel Zafira CNG -08
-
- Posts: 7
- Joined: 2009-03-05, 15:18
förmånsvärde
Kan inte nån vänlig själ hjälpa mig räkna förmånsvärdet på denna bil?
Får olika bud från RSV, företaget, Bilab och Dinbil, alla räknar olika.
Stämmer nedan beräkning från RSV för en Variant DSG7 med extra utrustning på 48.500 brutto?
Vi har 10% ramavtal med VW, kan man använda det i förmånsberäkningen?
Enligt BilAB så skall man räkna så här:
Nybilspris 287 500
DSG7 19 000
Tillvall 48.500
Detta fick jag via RSV:
Förmånsvärde 2009 exklusive drivmedel
Modellkod
09VW105
Bilmärke
Volkswagen
Modell/variant
Passat Variant TSI EcoFuel, miljöbil
Nybilspris
287 500
Extrautrustning
67 525
Förmånsgrundande pris*
310 425
Prisbasbeloppsdel: 31,7% av 42 800 kr (ett prisbasbelopp)
13 567
Räntedel: Förmånsgrundande pris x 75% av statslåneräntan
6 728
Prisdel 1: 9% av förmånsgrundande pris upp till 7,5 prisbasbelopp
27 938
Prisdel 2: 20% av förmånsgrundande pris över 7,5 prisbasbelopp
0
Nedsättning till 60%, högst 16 000 kr för ett helt år (gäller el- och gasdrivna bilar, ej gasol)
Ja
Reducering till 75% pga omfattande tjänstekörning (minst 3000 mil)
Nej
Förmånsvärde per månad
2 683
Förmånsvärde per år
32 200
Stämmer min kalkyl?
Hälsningar / Feelgood
Får olika bud från RSV, företaget, Bilab och Dinbil, alla räknar olika.
Stämmer nedan beräkning från RSV för en Variant DSG7 med extra utrustning på 48.500 brutto?
Vi har 10% ramavtal med VW, kan man använda det i förmånsberäkningen?
Enligt BilAB så skall man räkna så här:
Nybilspris 287 500
DSG7 19 000
Tillvall 48.500
Detta fick jag via RSV:
Förmånsvärde 2009 exklusive drivmedel
Modellkod
09VW105
Bilmärke
Volkswagen
Modell/variant
Passat Variant TSI EcoFuel, miljöbil
Nybilspris
287 500
Extrautrustning
67 525
Förmånsgrundande pris*
310 425
Prisbasbeloppsdel: 31,7% av 42 800 kr (ett prisbasbelopp)
13 567
Räntedel: Förmånsgrundande pris x 75% av statslåneräntan
6 728
Prisdel 1: 9% av förmånsgrundande pris upp till 7,5 prisbasbelopp
27 938
Prisdel 2: 20% av förmånsgrundande pris över 7,5 prisbasbelopp
0
Nedsättning till 60%, högst 16 000 kr för ett helt år (gäller el- och gasdrivna bilar, ej gasol)
Ja
Reducering till 75% pga omfattande tjänstekörning (minst 3000 mil)
Nej
Förmånsvärde per månad
2 683
Förmånsvärde per år
32 200
Stämmer min kalkyl?
Hälsningar / Feelgood
Kul att bilen känns braMr HV wrote:Motorn är överraskande vass. Jag har dsg-lådan vilket gör körningen roligare och energisnålare. Det finns ett läge som heter sport, vilket gör att det blir mer varv innan växling. Första gastanken är förbrukad, men den skall inte räknas då jag lekte. Andra tanken kör jag på nu och jag har hittills kört 33 mil och har ca 10 - 12 mil kvar. Alltså ca 45 mil. Då är 30 mil landsväg och 3 mil stadskörning. Helt ok. Bra komfort och bra multimedia/nav/radio anläggning.Johan wrote:Mr HV: berätta mer!
Känns motorn pigg? Även på låga varv? Har du mätt hur långt du kommer på en tank?

Hur är bilens säten? OK eller bra? Om bra jämför med vilka andra bilar?
Hur mycket får du in i tanken? Förbrukning?
Mvh /Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Jag har valt premiumpaketet. Dvs skinnstolar. Man sitter skönt. Kanske lite smala säten om man är bred om baken. Jag tryckte i 30 Nm³ idag. Den ligger på ca 4,4 kg/100km blandad körning. Den ska väl slita till sig ett tag först. Det brukar bli bra efter 800 - 1000 mil.Håkan wrote:Kul att bilen känns braMr HV wrote:Motorn är överraskande vass. Jag har dsg-lådan vilket gör körningen roligare och energisnålare. Det finns ett läge som heter sport, vilket gör att det blir mer varv innan växling. Första gastanken är förbrukad, men den skall inte räknas då jag lekte. Andra tanken kör jag på nu och jag har hittills kört 33 mil och har ca 10 - 12 mil kvar. Alltså ca 45 mil. Då är 30 mil landsväg och 3 mil stadskörning. Helt ok. Bra komfort och bra multimedia/nav/radio anläggning.Johan wrote:Mr HV: berätta mer!
Känns motorn pigg? Även på låga varv? Har du mätt hur långt du kommer på en tank?![]()
Hur är bilens säten? OK eller bra? Om bra jämför med vilka andra bilar?
Hur mycket får du in i tanken? Förbrukning?
Mvh /Håkan
Re: förmånsvärde
Jag får det till att förmånsvärdet stämmer (2683). Du får inte använda rabatten när du beräknar förmånsvärdet. Man kan få plocka bort telefonförberedelse (om det är redskap i jobbet) samt ev larm innan man räknar ut förmånsvärdet.Dr_Feelgood wrote:Kan inte nån vänlig själ hjälpa mig räkna förmånsvärdet på denna bil?
Får olika bud från RSV, företaget, Bilab och Dinbil, alla räknar olika.
Stämmer nedan beräkning från RSV för en Variant DSG7 med extra utrustning på 48.500 brutto?
Vi har 10% ramavtal med VW, kan man använda det i förmånsberäkningen?
Enligt BilAB så skall man räkna så här:
Nybilspris 287 500
DSG7 19 000
Tillvall 48.500
Detta fick jag via RSV:
Förmånsvärde 2009 exklusive drivmedel
Modellkod
09VW105
Bilmärke
Volkswagen
Modell/variant
Passat Variant TSI EcoFuel, miljöbil
Nybilspris
287 500
Extrautrustning
67 525
Förmånsgrundande pris*
310 425
Prisbasbeloppsdel: 31,7% av 42 800 kr (ett prisbasbelopp)
13 567
Räntedel: Förmånsgrundande pris x 75% av statslåneräntan
6 728
Prisdel 1: 9% av förmånsgrundande pris upp till 7,5 prisbasbelopp
27 938
Prisdel 2: 20% av förmånsgrundande pris över 7,5 prisbasbelopp
0
Nedsättning till 60%, högst 16 000 kr för ett helt år (gäller el- och gasdrivna bilar, ej gasol)
Ja
Reducering till 75% pga omfattande tjänstekörning (minst 3000 mil)
Nej
Förmånsvärde per månad
2 683
Förmånsvärde per år
32 200
Stämmer min kalkyl?
Hälsningar / Feelgood
Då rekommenderar jag att kolla in NYA Caddy Maxi Life Ecofuel när den kommer förhoppningsvis till sommaren (sa dom i december hos VW Malmö). Gastanken är på världsbästa 37 kg och på det kommer du ca 57 mil på gas. Gott om plast för 6 pers OCH bagage. Tror den är ungefär lika lång som Chryslern du nämner.torkel wrote:Synd att den är så liten -- jag behöver minst en sexsitsig bil. Annars hade jag bergsäkert slagit till på den när min tjänstebil fyller tre år i höst.
Här en länk till den
http://www.erdgasfahrzeuge.de/volkswage ... ofuel.html
30Nm3 är bra, riktigt bra.Mr HV wrote:Jag har valt premiumpaketet. Dvs skinnstolar. Man sitter skönt. Kanske lite smala säten om man är bred om baken. Jag tryckte i 30 Nm³ idag. Den ligger på ca 4,4 kg/100km blandad körning. Den ska väl slita till sig ett tag först. Det brukar bli bra efter 800 - 1000 mil.Håkan wrote:
Kul att bilen känns bra![]()
Hur är bilens säten? OK eller bra? Om bra jämför med vilka andra bilar?
Hur mycket får du in i tanken? Förbrukning?
Mvh /Håkan
Sitter man lika skönt som i en V70 tex?
Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
-
- Posts: 7
- Joined: 2009-03-05, 15:18
Re: förmånsvärde
Tack Mr HV,
Jag får det till att förmånsvärdet stämmer (2683). Du får inte använda rabatten när du beräknar förmånsvärdet. Man kan få plocka bort telefonförberedelse (om det är redskap i jobbet) samt ev larm innan man räknar ut förmånsvärdet.
det blev en beställning idag på nedan config. Får 10% rabatt enligt ramavtal på allt.
Leverans vecka ~24
Har jag missat någon viktigt tillvall?
Volkswagen / Passat Variant / TSI 150 EcoFuel DSG7 Sportline
Färg: Mocca Anthracite Klädsel: Black nappaläder
Grundpris: 306 500 kr
Färg & klädsel: 5 700 kr
Tillval: 42 400 kr
Totalt (inkl moms): 354 600 kr
Tillval
Dragkrok, avtagbar 8200 kr
Lättmetallfälgar Le Mans, 17 tum, däck 235/45 R 17 6300 kr
Radio RCD 510 3700 kr
Premiumpaket 19900 kr
Ytterbackspeglar elektriskt infällbara med markbelysning 2000 kr
Multifunktionsratt med växlingsknappar 800 kr
Solskyddsgardiner sidorutor bak manuella 1000 kr
Bagagerumsmatta och oöm inklädnad av bagagerum 500 kr
Totalt (inkl moms): 42400
Fantastiskt! VW kommer att bli ledande på gasbilar, om inta andra hänger på! Det är helt lysande att räckvidden förbättras på detta sätt och denna bil kommer att ta över 1:a platsen avseende räckvidd från Passaten.Veziren wrote: Då rekommenderar jag att kolla in NYA Caddy Maxi Life Ecofuel när den kommer förhoppningsvis till sommaren (sa dom i december hos VW Malmö). Gastanken är på världsbästa 37 kg och på det kommer du ca 57 mil på gas. Gott om plast för 6 pers OCH bagage. Tror den är ungefär lika lång som Chryslern du nämner.
Här en länk till den
http://www.erdgasfahrzeuge.de/volkswage ... ofuel.html

Jag tror detta år kommer att bli det stora genombrottet för gasbilar i Sverige!
Opel Zafira CNG -08
Mr HV, vad stod din vägmätare på när du fick bilen?
Vi hämtade ut vår bebis i tisdags (leasing på frugans jobb).
Vägmätaren visade "93", ok tänkte jag, 9.3 km är ok.
Men sen, dagen efter, tänkte jag: "93 på mätaren betyder ju 93 km".
Pratade med återförsäljaren som tycker att upp till 100 km är nybil.
Jag har mailat till Motormännens jurist men inte fått nåt svar ännu.
Det är väl inte ok att bilen rullat 9.3 mil innan vi får den?
Det normala är väl upp till 2 mil. Har denna bil kanske en längre inkörning på rullande landsväg på fabriken?
Är det någon som har en åsikt om detta?
Jag har ännu inte provat bilen i någon större utsträckning, vi körde bilen hem från återförsäljaren, 1.8 kilometer, sen har vi inte hunnit köra mer.
Vi beställde bilen tidigt och kunde i princip bara välja färg, det var dessa som tillverkades vecka 5 (första produktionsveckan) som var utrustade med Premiumpaket och DSG7...och det var det jag hade tänkt (ja, eller frugan alltså, det är ju hennes leasingbil)...möjligtvis skulle jag vilja ha uppgraderat stereon ett steg men nu fick det bli Premiumpaketet och DSG7.
Vi hämtade ut vår bebis i tisdags (leasing på frugans jobb).
Vägmätaren visade "93", ok tänkte jag, 9.3 km är ok.
Men sen, dagen efter, tänkte jag: "93 på mätaren betyder ju 93 km".
Pratade med återförsäljaren som tycker att upp till 100 km är nybil.
Jag har mailat till Motormännens jurist men inte fått nåt svar ännu.
Det är väl inte ok att bilen rullat 9.3 mil innan vi får den?
Det normala är väl upp till 2 mil. Har denna bil kanske en längre inkörning på rullande landsväg på fabriken?
Är det någon som har en åsikt om detta?
Jag har ännu inte provat bilen i någon större utsträckning, vi körde bilen hem från återförsäljaren, 1.8 kilometer, sen har vi inte hunnit köra mer.
Vi beställde bilen tidigt och kunde i princip bara välja färg, det var dessa som tillverkades vecka 5 (första produktionsveckan) som var utrustade med Premiumpaket och DSG7...och det var det jag hade tänkt (ja, eller frugan alltså, det är ju hennes leasingbil)...möjligtvis skulle jag vilja ha uppgraderat stereon ett steg men nu fick det bli Premiumpaketet och DSG7.
HRidge: Min mätare stod på 47 km. Det bjuder jag på för det var både full gastank som bensintank när jag fick den.
Dr_Feelgood: Det beror på vad du skall ha den till. Jag har lagt till naven men jag behöver den i jobbet. Annars tycker jag du har med det mesta. Lägg inte till premium mobilförberedelse om du inte har en Nokia med RSAP. Då räcker det med vanlig mobförberedelse. Jag gjorde den tabben och måste byta telefon för att det skall funka. Svagt! Jag blev inte upplyst om det innan heller.
Håkan: Vet ej, jag har aldrig suttit i en V 70.
Sven: Min profetia om att inom fem år kommer 20% av bilarna i Sverige vara gasbilar är kanske inte så tokig ändå.
Dr_Feelgood: Det beror på vad du skall ha den till. Jag har lagt till naven men jag behöver den i jobbet. Annars tycker jag du har med det mesta. Lägg inte till premium mobilförberedelse om du inte har en Nokia med RSAP. Då räcker det med vanlig mobförberedelse. Jag gjorde den tabben och måste byta telefon för att det skall funka. Svagt! Jag blev inte upplyst om det innan heller.
Håkan: Vet ej, jag har aldrig suttit i en V 70.

Sven: Min profetia om att inom fem år kommer 20% av bilarna i Sverige vara gasbilar är kanske inte så tokig ändå.
Säljaren på VW nämnde den när jag tittade förbi handlaren. Har den blivit så konkret är det ju ett uperbra alternativ!Veziren wrote:Då rekommenderar jag att kolla in NYA Caddy Maxi Life Ecofuel när den kommer förhoppningsvis till sommaren (sa dom i december hos VW Malmö). Gastanken är på världsbästa 37 kg och på det kommer du ca 57 mil på gas. Gott om plast för 6 pers OCH bagage. Tror den är ungefär lika lång som Chryslern du nämner.
Re: förmånsvärde
Grattis!! Jag beställde min Ecofuel för 5 veckor sedan. Jag har beställt exakt samma konfiguration MEN Iron Grey och med RNS510 (navi) + Dynaudio-ljud.Dr_Feelgood wrote: det blev en beställning idag på nedan config. Får 10% rabatt enligt ramavtal på allt.
Leverans vecka ~24
Har jag missat någon viktigt tillvall?
Jag tyckte högtalarna i standardbilen jag provkörde var rent ut sagt urdåliga, så om det är något du ska ha mer så tycker jag det är VW-sound åtminstone.
Jag går fortfarande och undrar om jag själv borde ha lagt till uppvärmd framruta, Keyless access och elstolar med minne..... Fast jag blev lite snål efter Dynaudioljudet och Navin, och de kändes inte lika viktiga....

Överlag så måste jag faktiskt säga att jag tyckte bilen kändes väldig pigg när jag körde den för två veckor sedan, jag var rädd att den skulle kännas urseg jämfört med 218 hästar i min BMW 3-serie, men turbo+kompressor och framförallt den underbara DSG-lådan gör underverk med den där lilla avföringsdrivna moppemotorn!

//H