Menar hon kronor och ören när hon säger "tjänar" eller är det "tjänar" på något annat sätt??Artikel Branscnyheter wrote: – Människor tänker olika och behöver egna motiv för att agera. Avgörande för om satsningar på ett hållbart transportsystem ska bli framgångsrika är att de viktigaste målgrupperna tjänar på att göra ”rätt”, säger Sirje Pädam, forskare på WSP Analys & Strategi.
Ännu en pristråd...
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Orkar inte gnälla heller utan har helt kapitulerat, när bensinpriset är 25:- /l vilket det kommer troligtvis att göra i framtiden så kommer att gasen ligga på 22:-/l (bensinekv.)..
Det kommer att bli en ny bil år (sneglar på xc60) eller V70II utan gas.. istället för min s60bifuel 05..
Om någon vet någon eon mack i göteborg så får dom gärna berätta var den finns..
/Johan
Det kommer att bli en ny bil år (sneglar på xc60) eller V70II utan gas.. istället för min s60bifuel 05..
Om någon vet någon eon mack i göteborg så får dom gärna berätta var den finns..

/Johan
Varför inte en Passat ecofuel? Med dess låga förbrukning borde du ändå få lägre bränslekostnader än med en konventionell Volvo.jos wrote:Orkar inte gnälla heller utan har helt kapitulerat, när bensinpriset är 25:- /l vilket det kommer troligtvis att göra i framtiden så kommer att gasen ligga på 22:-/l (bensinekv.)..
Om någon vet någon eon mack i göteborg så får dom gärna berätta var den finns..![]()
/Johan
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Exakt.. det är rätt så stor skillnad!Stålis wrote:Varför inte en Passat ecofuel? Med dess låga förbrukning borde du ändå få lägre bränslekostnader än med en konventionell Volvo.jos wrote:Orkar inte gnälla heller utan har helt kapitulerat, när bensinpriset är 25:- /l vilket det kommer troligtvis att göra i framtiden så kommer att gasen ligga på 22:-/l (bensinekv.)..
Om någon vet någon eon mack i göteborg så får dom gärna berätta var den finns..![]()
/Johan
Det har inget med ekonomi och pengar att göra, det är principen, visst Fordonsgas skiter väl i mig men många bäckar små...taz wrote:Exakt.. det är rätt så stor skillnad!Stålis wrote:Varför inte en Passat ecofuel? Med dess låga förbrukning borde du ändå få lägre bränslekostnader än med en konventionell Volvo.jos wrote:Orkar inte gnälla heller utan har helt kapitulerat, när bensinpriset är 25:- /l vilket det kommer troligtvis att göra i framtiden så kommer att gasen ligga på 22:-/l (bensinekv.)..
/Johan
Jag är tyvärr inne på samma spår. Å ena sidan så vill jag absolut gynna biogasen men osäkerheten och framförallt Fordonsgas agerande gör att jag nu ser mig om efter några bilar med andra bränslen än gas. Jag som privatperson kan inte riskera att köpa två nya bilar för 6-700000:- och sen riskera att gasen inte fungerar som bränsle i Sverige, antingen pga låg tillgång eller alldeles fel pris. När jag köpte mina nuvarande gasbilar var det till stor del baserat på den massiva utbyggnad som Fordonsgas lovade på sin hemsida, de planerna verkar ju helt skrinlagda idag och det påverkar mig både under tiden jag har bilarna likväl som när jag ska sälja dem (andrahandsvärdet). Diesel är miljövidrigt men det är lätt att snegla åt det hållet ändå - fast än är jag inte där. Jag ska ta en vända runt gas-Passaten först och även se om Caddy kommer som arbetsbil med den nya TSI-motorn som sitter i Passaten.jos wrote:Orkar inte gnälla heller utan har helt kapitulerat, när bensinpriset är 25:- /l vilket det kommer troligtvis att göra i framtiden så kommer att gasen ligga på 22:-/l (bensinekv.)..
Det kommer att bli en ny bil år (sneglar på xc60) eller V70II utan gas.. istället för min s60bifuel 05..n
Skulle tro att det blir lite jobbigt för Eon att komma in i Göteborg med Fordonsgas som dominerande aktör eftersom gasen levereras av Fordonsgas ägare. Då måste Eon först sätta upp egen biogasproduktion eller säkra leveranser på marknadsmässiga villkor från annat håll. Men det är inget snack om att det vore nyttigt för hela marknaden med fler aktörer.jos wrote:Om någon vet någon eon mack i göteborg så får dom gärna berätta var den finns..![]()
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Passaten är intressant men med ett bensinpris på 10.29 som idag och Fordonsgas 11.00 per nm3 så än skillnaden för liten för att det ska motiveras rent ekonomiskt. Fordonsgas försöker som bekant förklara detta på sin hemsida och hänvisar till att dom måste ha avkastning för att kunna överleva och kunna bygga ut stationsnätet, dvs precis dom argument som jag själv försvarade Fordonsgas med under lång tid. Nu när utbyggnaden av stationsnätet helt gått i stå och stationerna heller inte anpassas efter de nya behov som uppstår så är det inte lika lätt att försvara dem.Stålis wrote: Varför inte en Passat ecofuel? Med dess låga förbrukning borde du ändå få lägre bränslekostnader än med en konventionell Volvo.
Hur tror ett företag som fordonsgas att jag som privatperson ska ta mina surt förvärvade och köpa upp mig på nya gasbilar med hänvisning till miljön när jag inte kan se någon tydlig prispolitik (mer än att vid höjningar skugga eller kanske snart ligga över bensinpriset) och stationsutbyggnaden verkar helt lagd på is. Fordonsgas kan som aktiebolag naturligtvis inte ta ansvar för att jag inte ska förlora pengar, det är inte vad jag menar. Som kund måste man kunna ha en fungerande relation med sin leverantör och om det inte fungerar så byter man leverantör, dvs vanlig sund affärspolitik. Nu fungerar det du dessvärre inte så när vi bara har en aktör och knappt det på många ställen. Det bör Fordonsgas ta med i sin bedömning för som det är nu så har vi ett hemskt moment 22. Fordonsgas får ingen ökad marknad pga att ingen köper nya gasbilar och det beror dels på glest stationsnät och skev prissättning, då kan Fordonsgas inte finansiera utbyggnad av nya stationer vilket leder till att folk inte vågar köpa nya bilar...
Den rätta medicinen är förmodligen att fler köper miljöriktiga (?) gasbilar så att gasproducenter och försäljare får ökad försäljning på befintliga stationer så att dom får pengar över till stationsutbyggnad samtidigt som ökade volymer ska kunna leda till lägre priser osv osv. Men är jag som privatperson beredd på att finansiera det om jag inte ser en tydlig målsättning från Fordonsgas, Eon, Fortum, AGA mfl? Det finns många ljuspunkter men ingen samlad bild av massiv expansion. Många kommuner och lantbrukare snackar, AGA bygger ett buffertlager i Stockholm-Uppsala osv men sen då? Vågar någon köpa ny bil för 300-400000:- med dom förutsättningarna när man inte vet varken om stationsnätet byggs ut, om biogasens andel fortsätter öka eller var priset kommer ligga relativt alternativen?
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Snart kommer plugninhybrider med bensin/etanol som går 10 mil på en laddning (vore drömbilen då jag i 99% av fallen inte kör över 10 mil på en dag), jag tror att då får fordonsgas svårt att existera. Vem vill betala 20:- /milen för fordonsgas när man kan köra på el för 2 spänn milen..?
Chevrolet Volt är ju runt hörnet såvida inte GM hinner gå i konkurs innan..
Chevrolet Volt är ju runt hörnet såvida inte GM hinner gå i konkurs innan..
Jag tycker ni är väl negativa i denna tråd.
FordonsGas prissättning är tråkig, det håller jag helt med om. Just nu är den som den tidigare varit i Stockholm där jag tankar. Senaste halvåret har dock prisbilden här blivit bättre.
FordonsGas har också "lovat runt och hållit tunt" vad gäller utbyggnaden av tankstationer. Det kräver fortfarande en del planerande för att köra gasbil och hitta tankstationer.
Samtidigt tänker jag att det inte enkom går att se det krasst ekonomiskt och ur bekvämlighetssynvinkel. Några måste gå i bräschen för en sundare utveckling och mer miljövänliga bilbränslen. Kanske får vi initialt betala lite mer för detta och ha ett lite "krångligare" bilkörande. Det positiva är att vi inte behöver ha ett lika dåligt samvete för att vi kör bil och förvärrar växthuseffekten. Det är också tillfredsställande att vara med och försöka förändra utveklingen mot någonting bättre och mer hållbart.
Vad gäller plug-in-hybrider kommer kanske dessa om några år och kommer då att lämpa sig för fr a korta resor. Biogasen är dagens överlägset bästa miljöbränsle så att kombinera eldriften med biogas vore det allra bästa. Då lämpar sig plug-in-hubriden äver för längre resor.
Samtidigt vinner vi ingenting med eldriften om dess ursprung är fossila bränslen. Om vi skulle få en massanvändning av elbilar så blir det ett stort problem att kunna producera miljövänlig elkraft till dessa.
FordonsGas prissättning är tråkig, det håller jag helt med om. Just nu är den som den tidigare varit i Stockholm där jag tankar. Senaste halvåret har dock prisbilden här blivit bättre.
FordonsGas har också "lovat runt och hållit tunt" vad gäller utbyggnaden av tankstationer. Det kräver fortfarande en del planerande för att köra gasbil och hitta tankstationer.
Samtidigt tänker jag att det inte enkom går att se det krasst ekonomiskt och ur bekvämlighetssynvinkel. Några måste gå i bräschen för en sundare utveckling och mer miljövänliga bilbränslen. Kanske får vi initialt betala lite mer för detta och ha ett lite "krångligare" bilkörande. Det positiva är att vi inte behöver ha ett lika dåligt samvete för att vi kör bil och förvärrar växthuseffekten. Det är också tillfredsställande att vara med och försöka förändra utveklingen mot någonting bättre och mer hållbart.
Vad gäller plug-in-hybrider kommer kanske dessa om några år och kommer då att lämpa sig för fr a korta resor. Biogasen är dagens överlägset bästa miljöbränsle så att kombinera eldriften med biogas vore det allra bästa. Då lämpar sig plug-in-hubriden äver för längre resor.
Samtidigt vinner vi ingenting med eldriften om dess ursprung är fossila bränslen. Om vi skulle få en massanvändning av elbilar så blir det ett stort problem att kunna producera miljövänlig elkraft till dessa.
Opel Zafira CNG -08
Jodå Sven, det du säger stämmer. Men:
Just nu går utvecklingen hos Fordonsgas åt fel håll: Prisbilden blir sämre och utbyggnaden av tankstationer stannar av. Dessutom kommer det tecken på att Göteborgs kommun vill avveckla P-tillstånden för miljöbilar. Man har redan vunnit entusiasterna, men incitamenten hos övriga för att köpa en gasbil minskar.
Fortsätter det så här är striden för gasen som fordonsbränsle snart förlorad i Sverige. Då vill inte jag bli sittande med Svarte Petter; en osäljbar gasbil.
Just nu går utvecklingen hos Fordonsgas åt fel håll: Prisbilden blir sämre och utbyggnaden av tankstationer stannar av. Dessutom kommer det tecken på att Göteborgs kommun vill avveckla P-tillstånden för miljöbilar. Man har redan vunnit entusiasterna, men incitamenten hos övriga för att köpa en gasbil minskar.
Fortsätter det så här är striden för gasen som fordonsbränsle snart förlorad i Sverige. Då vill inte jag bli sittande med Svarte Petter; en osäljbar gasbil.
Volvo kommer ju i vår med bilar efterkonverterade till gas. Det borde ju kunna förbättra situationen på Västkusten, om nya Gasvolvon blir en storsäljare.
E.on verkar vara de mest offensiva gasaktören idag. De är ju helt dominerande i Skåne, men börjar även expandera annorstädes. Varför skulle inte de kunna "infiltrera" Västkusten? Kanske dags att skicka lite mejl till E.on och fråga/uppmuntra om/till detta.
E.on verkar vara de mest offensiva gasaktören idag. De är ju helt dominerande i Skåne, men börjar även expandera annorstädes. Varför skulle inte de kunna "infiltrera" Västkusten? Kanske dags att skicka lite mejl till E.on och fråga/uppmuntra om/till detta.
Opel Zafira CNG -08