Stöd till gasmackar
Stöd till gasmackar
Hittade på www.gasbilen.se att investeringsstödet till gastankställen förlängs. Länk till ett rapportinslag med miljöministern: http://playrapport.se/#/video/1328173
V70 Bi-Fuel -04
Detta är mycket positivt! Många av de som velat bygga gasmackar har inte vågat satsa pga oklarheter om investeringsstödet kommer att förlängas. Det har rått i det närmaste stilje vad gäller nya gasmackar det senaste året, men nu tror jag att ökningen av tankstationer för fordonsgas kommer att ta fart. 

Opel Zafira CNG -08
Politiker som inte delar mina åsikter tycker jag inte om, politiker som inte delar mina åsikter som sedan ändrar sig tycker jag MYCKET om!!
Andreas Carlgren ska ha en stor eloge för att han ändrat riktning när det gäller miljöbränslen. Ofta krävs det ganska mycket för en människa att ändra åsikt, även när ny information presenterats för denne. För politiker är det ofta helt omöjligt! Bra Andreas!!
Är det någon som har koll på hur mycket dessa pengar kan tänkas räcka till...? (Antal nya tankställen alltså.)
Mvh
/Fred

Andreas Carlgren ska ha en stor eloge för att han ändrat riktning när det gäller miljöbränslen. Ofta krävs det ganska mycket för en människa att ändra åsikt, även när ny information presenterats för denne. För politiker är det ofta helt omöjligt! Bra Andreas!!

Är det någon som har koll på hur mycket dessa pengar kan tänkas räcka till...? (Antal nya tankställen alltså.)
Mvh
/Fred
Enl artikel på branschnyheter så skall det finnas 79 miljoner att sätta sprätt på.
Dock gäller det fram till 2010-12-31, åtgärderna skall alltså vara avslutade då.
Dock gäller det fram till 2010-12-31, åtgärderna skall alltså vara avslutade då.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Det rör sig som sagt om 79 miljoner, och varje gasmack brukar få ca 1 miljon, så ett 80-tal nya tankställen borde det kunna bli. Utöver detta är det många som redan fått beviljat bidrag, så inalles kanske det finns 200 tankställen efter att de har "satt sprätt på all kosing".Fred wrote:
Mvh
/Fred

Opel Zafira CNG -08
Woah!!Sven wrote:Det rör sig som sagt om 79 miljoner, och varje gasmack brukar få ca 1 miljon, så ett 80-tal nya tankställen borde det kunna bli. Utöver detta är det många som redan fått beviljat bidrag, så inalles kanske det finns 200 tankställen efter att de har "satt sprätt på all kosing".

Vad finns det då för saker som talar emot att bygga en gaspump för olika aktörer? Hur mycket mer pengar, utöver en miljon, krävs för varje pump? Är gaspumparna dyrare/svårare att driva?
Mvh
/Fred
Enligt branschnyheter skall bidraget motsvara ca 1/3 av den totala kostnaden för att bygga en mack.
Angående kostnader vill jag minnas att den nya tekniken flytande gas ger billigare byggkostnader för gasstationer den skall också ge en lägre driftskostnad.
Angående kostnader vill jag minnas att den nya tekniken flytande gas ger billigare byggkostnader för gasstationer den skall också ge en lägre driftskostnad.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell