Fler kommande CNG bilmodeller
Fler kommande CNG bilmodeller
Förutom aktulla MB B 170 NGT och kommande VW Passat CNG finns det några fler bilar på gång :
Fiat Grande Punto NaturalPower - hösten 2008 :
http://www.erdgasfahrzeuge.de/fiat-gran ... 14-8v.html
Opel Zafira 1.6 B Turbo CNG ecoFlex :
http://www.erdgasfahrzeuge.de/opel-zafi ... oflex.html
Samt en ny variant på Volkswagen Caddy Maxi Life EcoFuel - Q2 2009
Förutom dessa finns det i Tyskland nästan serietillverkade CNG bilar :
Skodà Octavia Combi II CNG
Audi A3 1.6 CNG - slutet av 2008
Golf V 1.6 CNG - slutet av 2008
http://www.erdgasfahrzeuge.de/seriennahe-fahrzeuge.html
Mer info finns på :
http://www.erdgasfahrzeuge-kontor.de/
Fiat Grande Punto NaturalPower - hösten 2008 :
http://www.erdgasfahrzeuge.de/fiat-gran ... 14-8v.html
Opel Zafira 1.6 B Turbo CNG ecoFlex :
http://www.erdgasfahrzeuge.de/opel-zafi ... oflex.html
Samt en ny variant på Volkswagen Caddy Maxi Life EcoFuel - Q2 2009
Förutom dessa finns det i Tyskland nästan serietillverkade CNG bilar :
Skodà Octavia Combi II CNG
Audi A3 1.6 CNG - slutet av 2008
Golf V 1.6 CNG - slutet av 2008
http://www.erdgasfahrzeuge.de/seriennahe-fahrzeuge.html
Mer info finns på :
http://www.erdgasfahrzeuge-kontor.de/
Det är bra att dom dyker upp på fler ställen på nätet för då ökar väl sannolikheten för att dom faktiskt dyker upp i verkligheten
Dessa och ytterligare ett par transportfordon nämns i ett par andra trådar, bl.a. den här: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=868 men fortfarande verkar det lite tunnsått med uppgifter om alla dessa modeller förutom B170.
Hoppas vi får hit lite "nästan serietillverkade" Skoda, Audi o VW också, alla från VW-koncernen för övrigt ja.
Annars såg jag en CNG-Renault idag. Det är inte helt ovanligt att polska bilar stannar i Kungälv o tankar gas och idag stod det en uppenbart efterkonverterad Renault med gasnippeln under stötfångaren i höger bakskärm. Jag är inte så bra på varken polska eller tyska så jag avstod från att fråga något.
Annars har jag sett efterkonverterade Passat av äldre modell, alla polska, men jag reagerar lite extra varje gång en udda bil svänger in.

Hoppas vi får hit lite "nästan serietillverkade" Skoda, Audi o VW också, alla från VW-koncernen för övrigt ja.
Annars såg jag en CNG-Renault idag. Det är inte helt ovanligt att polska bilar stannar i Kungälv o tankar gas och idag stod det en uppenbart efterkonverterad Renault med gasnippeln under stötfångaren i höger bakskärm. Jag är inte så bra på varken polska eller tyska så jag avstod från att fråga något.

Annars har jag sett efterkonverterade Passat av äldre modell, alla polska, men jag reagerar lite extra varje gång en udda bil svänger in.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Såg att den nya Golf generationen har samma TSI 1,4 motor som Passaten, man kan ju hoppas att de gör en gasvariant av golfen också. Motorn finns ju redan.Jonas wrote: Hoppas vi får hit lite "nästan serietillverkade" Skoda, Audi o VW också, alla från VW-koncernen för övrigt ja.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Att de finns eller snart finns är nog ingen tvekan om. Däremot om svenska generalagenter & byråkrater tillåter det är en annan femmaJonas wrote:Det är bra att dom dyker upp på fler ställen på nätet för då ökar väl sannolikheten för att dom faktiskt dyker upp i verkligheten...

Har för mig att Renault Clio har funnits i CNG utförande förut, precis som Citroen C3.Jonas wrote:...Annars såg jag en CNG-Renault idag. Det är inte helt ovanligt att polska bilar stannar i Kungälv o tankar gas och idag stod det en uppenbart efterkonverterad Renault med gasnippeln under stötfångaren i höger bakskärm...
Har även läst på tyska sidor att det är populärt att åka över till Polen och CNG konvertera sin bil eftersom det är billigare än i Tyskland.
Importera bil
"Däremot om svenska generalagenter & byråkrater tillåter det är en annan femma"
Det borde ju vara Ok att importera den från Tyskland. Bara bilen är EU-godkänd ska man ju kunna köra den överallt. Men jag såg något reportage nyligen om någon som hade problem med en importerad Fiat. Är det någon som kan förklara vad det var för anledning till att Vägverket stoppade bilen (som nu stod i garaget utan svenska plåtar)
Det borde ju vara Ok att importera den från Tyskland. Bara bilen är EU-godkänd ska man ju kunna köra den överallt. Men jag såg något reportage nyligen om någon som hade problem med en importerad Fiat. Är det någon som kan förklara vad det var för anledning till att Vägverket stoppade bilen (som nu stod i garaget utan svenska plåtar)
__________________
VW Touran ecofuel 07
VW Touran ecofuel 07
Re: Importera bil
Anledningen är följande:agr wrote: Det borde ju vara Ok att importera den från Tyskland. Bara bilen är EU-godkänd ska man ju kunna köra den överallt. Men jag såg något reportage nyligen om någon som hade problem med en importerad Fiat. Är det någon som kan förklara vad det var för anledning till att Vägverket stoppade bilen (som nu stod i garaget utan svenska plåtar)
Sverige har som krav att systemet skall klara -40 grader celsius, övriga EU har som krav -20 grader Celsius. Som jag fattat det skall materialval i packningar stål ventiler slangar och övriga komponenter, vara gjort så de håller för den temperaturen, det är möjligt att detta skall verifieras med en provtryckning eller dokument.
Men eftersom man skall kunna köpa en bil varsomhelst i EU för att sedan kunna använda den i exempelvis Sverige så körs detta Svenska krav över av Eu:s regler när det gäller nya bilar.
Men gäller fortfarande enligt den ansvariga myndigheten för begagnade fordon.
Detta ger följande konstiga praxis.
Väljer du att köpa en sprillans ny bil där du är FÖRSTA registrade ägare (dvs första ägaren registrerar bilen som fabriksny i Sverige) så får du ta in bilen detta trots att bilen bara är godkänd för -20 grader enligt pappren.
Men skulle bilen importeras av andre registrerade ägaren så blir det nobben detta trots att bilen kanske inte gått en meter.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Här är en länk till den ursprungliga artikeln:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml
//
Johan
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml
//
Johan
Volvo V70 Bi-Fuel -06
Det är väl samma bekymmer om du försöker importera en bil som inte säljs i Sverige.
Det går men då måste man bekosta en typbesiktning vilket gör importen dyr och oekonomiskt
Är det samma sak här?
Inte omöjligt men väldigt dyrt?
Tex var det populärt att importera BMW Z3 för några år sedan och i Tyskland var 1,9-litersmotorn väldigt populär. Men den gick inte ta in i Sverige såvida den inte typgodkändes för 50000-100000:-
Men visst är det konstigt eller klantigt av importören

Det går men då måste man bekosta en typbesiktning vilket gör importen dyr och oekonomiskt

Är det samma sak här?
Inte omöjligt men väldigt dyrt?
Tex var det populärt att importera BMW Z3 för några år sedan och i Tyskland var 1,9-litersmotorn väldigt populär. Men den gick inte ta in i Sverige såvida den inte typgodkändes för 50000-100000:-

Men visst är det konstigt eller klantigt av importören



Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Pratade nyligen med en representant för ett företag som utfärdar olika typer av intyg för bilar man importerar.
Tydligen så gäller EU;s typgodkännande enbart nya bilar som ej inregistrerats. EU typkravet för CNG bilar är -20 grader. Om den är OK för ett EU land så är den OK att säljas ny även för alla övriga EU länder, oavsett -40 Cold särkravet.
Så fort bilen inregistreras så förbrukas även EU typgodkännandet och då är det tydligen andra typer av importregler som gäller och det är där vårt särkrav på -40 grader kommer in, trots att det är identiskt samma bil rent tekniskt.
Tydligen är man rädda för att så fort bilen är såld kommer någon att börja fippla med just CNG utrustningen och försämra dess köldtålighet... som om att det inte skulle kunna hända med en identiskt likadan bil som sålts ny i Sverige.
Tycker dock att det låter lite märkligt. Redan i mitten av 90-talet blev det enklare att importera begagnade bilar som varit sålda inom EU och tillverkade enligt EU;s typgodkännande, varför skulle det begränsas till enbart gälla helt nya bilar för CNG-bilar.
Stjärna på Teknikens Värld höll för övrigt på med att testa gränserna för importreglerna även på den tiden och har skrivit ett antal artiklar i ämnet - även om jag har för mig att det var för Auto Motor und Sport's svenska upplaga.
Tydligen så gäller EU;s typgodkännande enbart nya bilar som ej inregistrerats. EU typkravet för CNG bilar är -20 grader. Om den är OK för ett EU land så är den OK att säljas ny även för alla övriga EU länder, oavsett -40 Cold särkravet.
Så fort bilen inregistreras så förbrukas även EU typgodkännandet och då är det tydligen andra typer av importregler som gäller och det är där vårt särkrav på -40 grader kommer in, trots att det är identiskt samma bil rent tekniskt.
Tydligen är man rädda för att så fort bilen är såld kommer någon att börja fippla med just CNG utrustningen och försämra dess köldtålighet... som om att det inte skulle kunna hända med en identiskt likadan bil som sålts ny i Sverige.
Tycker dock att det låter lite märkligt. Redan i mitten av 90-talet blev det enklare att importera begagnade bilar som varit sålda inom EU och tillverkade enligt EU;s typgodkännande, varför skulle det begränsas till enbart gälla helt nya bilar för CNG-bilar.
Stjärna på Teknikens Värld höll för övrigt på med att testa gränserna för importreglerna även på den tiden och har skrivit ett antal artiklar i ämnet - även om jag har för mig att det var för Auto Motor und Sport's svenska upplaga.
-
- Posts: 76
- Joined: 2007-03-03, 16:05
- Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)
Opel presentera nya Zafira CNG Turbo i Wiesbaden(Tyskland).
http://www.erdgas-fahren.de/Fahrzeugkat ... turbo.html
http://www.erdgas-fahren.de/Fahrzeugkat ... turbo.html
-
- Posts: 76
- Joined: 2007-03-03, 16:05
- Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)
Promo Zafira CNG Turbo i Schweiz:
http://opel.ch/promo/index.cfm?mnu=00,08,07,84&lang=de
Flyer(pdf.):
http://opel.ch/img/promo/upl1598_de.pdf
http://opel.ch/promo/index.cfm?mnu=00,08,07,84&lang=de
Flyer(pdf.):
http://opel.ch/img/promo/upl1598_de.pdf
Prisjämförelse enligt info från http://opel.ch
Zafira ecoflex turbo CNG (150 hk): CHF 38 950:-
Zafira 1.6 ecoflex CNG (94 hk): CHF 33 800:-
Nya turbomodellen alltså 15,2% dyrare än nuvarande gasmodellen.
En gissning på ett svensk pris för turbon skulle då bli SEK 217 700 * 1,152 = SEK 250 900:-
Alla jämförelser gäller utrustningsvarianten "Enjoy". Den mer välutrustade "Cosmo" ska kosta CHF 41 650:-
Hur som helst ser det ut som om Opeln kommer att kunna bli rätt mycket billigare än Passaten och därmed mer attraktiv för privatbilisterna. Vi får väl se hur Opel-Sverige gör med lanseringen. Kampanjandet för nuvarande gasmodell tycker jag har varit väldigt svagt.
Zafira ecoflex turbo CNG (150 hk): CHF 38 950:-
Zafira 1.6 ecoflex CNG (94 hk): CHF 33 800:-
Nya turbomodellen alltså 15,2% dyrare än nuvarande gasmodellen.
En gissning på ett svensk pris för turbon skulle då bli SEK 217 700 * 1,152 = SEK 250 900:-
Alla jämförelser gäller utrustningsvarianten "Enjoy". Den mer välutrustade "Cosmo" ska kosta CHF 41 650:-
Hur som helst ser det ut som om Opeln kommer att kunna bli rätt mycket billigare än Passaten och därmed mer attraktiv för privatbilisterna. Vi får väl se hur Opel-Sverige gör med lanseringen. Kampanjandet för nuvarande gasmodell tycker jag har varit väldigt svagt.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
-
- Posts: 76
- Joined: 2007-03-03, 16:05
- Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)
Opel Zafira 1.6 CNG Turbo Tekniska data
Räckvidd Gasdrift/Bensin/Total (km) 370 / 150 / 520
Tankvolym Gas/Bensin (kg vid 200 bar/liter) 20,7 / 14
Bränsleförbrukning: 5,3 kg/100 km
Enligt OPEL-OSV:
http://opel-osv.de/Presse.aspx?ID=661&i ... 16&flash=1
Räckvidd Gasdrift/Bensin/Total (km) 370 / 150 / 520
Tankvolym Gas/Bensin (kg vid 200 bar/liter) 20,7 / 14
Bränsleförbrukning: 5,3 kg/100 km
Enligt OPEL-OSV:
http://opel-osv.de/Presse.aspx?ID=661&i ... 16&flash=1
Dessa värden bör vara för naturgas. För den Zafira jag kör, en vanlig CNG 08:a, har de angett förbrukningen 5,0 kg/100 km. Den är på 94 hk, den nya turbon på 150 hk så om siffrorna stämmer så ger nästan 60% ökad effekt endast 6% ökad förbrukning!
För Opel Zafiras bensinvarianter "kostar" effektförbrukningen betydligt mer. Den svagaste motorn är på 115 hk, drar 7,1 l/100 km, så finns det en på 150 hk som drar 8,2 l/100km, så för 30% högre effekt så ökar förbrukningen med drygt 15%. De har också en bensinturbo på 240 hk, den drar 9,6 l/100 km, jfm modellen på 150 hk så "kostar" 60% effektöknning, alltså samma förbättring som gasturbon jfm Gaszafiran, 17% ökad bränsleförbrukning.
F ö kan nämnas att VW:s gasturbo Passat, som också är på 150 hk, av fabrikanten uppges ha en förbrukning på ännu mindre, 5,2 kg/100 km.
Om dessa nya gasbilar håller vad de lovar avseende förbrukning och effekt, så innebär det stora steg framåt för gasbilarna.

För Opel Zafiras bensinvarianter "kostar" effektförbrukningen betydligt mer. Den svagaste motorn är på 115 hk, drar 7,1 l/100 km, så finns det en på 150 hk som drar 8,2 l/100km, så för 30% högre effekt så ökar förbrukningen med drygt 15%. De har också en bensinturbo på 240 hk, den drar 9,6 l/100 km, jfm modellen på 150 hk så "kostar" 60% effektöknning, alltså samma förbättring som gasturbon jfm Gaszafiran, 17% ökad bränsleförbrukning.
F ö kan nämnas att VW:s gasturbo Passat, som också är på 150 hk, av fabrikanten uppges ha en förbrukning på ännu mindre, 5,2 kg/100 km.
Om dessa nya gasbilar håller vad de lovar avseende förbrukning och effekt, så innebär det stora steg framåt för gasbilarna.
Opel Zafira CNG -08
Dom säger ju att gasmotorn ska vara optimal för turbodrift, kanske därför man år så liten ökning av förbrukningen..
Som ägare till en Astra tycker ja det e synd att den inte tillverkas med den nya motorn.. eller tillverkas överhuvudtaget som CNG. Min 04:a får väl hänga med ett tag till, är ju helnöjd med denna bilen, men lite mer motorkräm hade ju inte skadat..
Som ägare till en Astra tycker ja det e synd att den inte tillverkas med den nya motorn.. eller tillverkas överhuvudtaget som CNG. Min 04:a får väl hänga med ett tag till, är ju helnöjd med denna bilen, men lite mer motorkräm hade ju inte skadat..
Artikel om Zafira CNG turbo
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml
Synd att Opel håller fast vid så små bensintankar. 14 liter är lite klent när man är på semester norrut. Annars en mycket trevlig bil.En liten bensintank på 14 liter ger 15 mil ytterligare i räckvidd, utöver de 37 mil som fås vid gasdrift. Omkring 26 procent av alla sålda gasbilar i Europa under årets första månader var kompakta MPV-bilar. Opel tror starkt på segmentet och menar att det kommer att växa ytterligare.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Tack /CNG-Driver wrote:Opel Zafira 1.6 CNG Turbo Tekniska data
Räckvidd Gasdrift/Bensin/Total (km) 370 / 150 / 520
Tankvolym Gas/Bensin (kg vid 200 bar/liter) 20,7 / 14
Bränsleförbrukning: 5,3 kg/100 km
Enligt OPEL-OSV:
http://opel-osv.de/Presse.aspx?ID=661&i ... 16&flash=1
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Nu gjorde jag en ny tråd för Zafira 1.6 CNG Turbo här: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=1088
Vi kanske kan fortsätta diskussionen om den specifika modellen där om ingen misstycker.
Vi kanske kan fortsätta diskussionen om den specifika modellen där om ingen misstycker.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)