Gå på smygpremiär av VW Passat Ecofuel 081028 i Gbg
Gå på smygpremiär av VW Passat Ecofuel 081028 i Gbg
Alla som bor i Götet med omnejd, gå på smygpremiär av VW Passat Ecofuel 081029.
Det är ett fruktostmöte, 07.30 - 08.30.
Senaste anmälan 081024.
http://www.fordonsgas.se/Files/inbjudan.pdf
Det är ett fruktostmöte, 07.30 - 08.30.
Senaste anmälan 081024.
http://www.fordonsgas.se/Files/inbjudan.pdf
Opel Zafira CNG -08
Kan tyvärr inte komma då.
VW Passat EcoFuel är en bil som jag har väntat på, och jag hade gärna kommit på denna smygpremiär men jag har tyvärr förhinder just då. Jag hoppas att ni som går dit får svar på alla era frågor, och sedan skriver och berättar om detta.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Kan ju vara något att fråga på frukostmötet hos vwtaz wrote:De ska vi göra.. Den bilen blir med all säkerhet min nästa tjänstebil om inte något drastiskt händer..
Kom på en fråga gällande Passaten.. Är motorn i bilen monovalent? Alltså anpassad för att köras på Gas istället för bensin?

Har en törstig Pegga 307 men nästa bil blir en med gas i...
Antiklimax
Ojdå, var det ingen som fick komma till visningen förra veckan? Och jag som trodde att jag missade höstens höjdpunkt när det gäller gasbilar. Vilket antiklimax.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Jag var där.. och det var riktigt mycket folk där.. svårt att säga exakt men kanske uppemot 200 personer.. De sas väl inte så jättemycket som jag inte redan visste i och för sig. Men det var många som hade frågor.. Kommer inte exakt ihåg vad som frågades nu..
Jag fick i alla fall svar på min fråga.. Om bilen var anpassad att gå på gas eller bensin... De sa att bilen var "bi-valent" att den var anpassat att gå på båda bränslerna..
Däremot fanns det ingen knapp i bilen så att man kan välja om man vill köra på bensin eller gas utan bilen väljer gas tills denna tar slut och går sen på bensin. Uppstartscykeln är på bensin under en mycket kort tid sa han "för att säkerställa start i alla klimat"...
Bilen kommer kosta 290 000:- och kommer saluföras med sportlinepaketet som standard så det är lite extra joxjox som ingår med andra ord.. typ sportsäten osv... Den går att få med dragkrok men han kunde inte svara exakt vad släpvagnsvikten skulle vara men han gissade på 1400-1500 ungefär..
Hmm allt jag kommer på just nu... Man kan beställa bilen nån gång i december tror jag han sa och den kommer levereras i mars-april nångång.. Provköra kan man göra i början av januari när de fått in gasbilar till sverige.
Han trodde också att dessa bilarna kommer sälja väldigt bra och han kämpar för att få så mycket bilar till sverige som möjligt. Han tror att efterfrågan inte skulle vara ett problem utan snarare att kunna få in tillräckligt med bilar till sverige för att möta efterfrågan...
När jag säger "han" hela tiden så va det nån teknik och miljönisse från VW..
Jag fick i alla fall svar på min fråga.. Om bilen var anpassad att gå på gas eller bensin... De sa att bilen var "bi-valent" att den var anpassat att gå på båda bränslerna..
Däremot fanns det ingen knapp i bilen så att man kan välja om man vill köra på bensin eller gas utan bilen väljer gas tills denna tar slut och går sen på bensin. Uppstartscykeln är på bensin under en mycket kort tid sa han "för att säkerställa start i alla klimat"...
Bilen kommer kosta 290 000:- och kommer saluföras med sportlinepaketet som standard så det är lite extra joxjox som ingår med andra ord.. typ sportsäten osv... Den går att få med dragkrok men han kunde inte svara exakt vad släpvagnsvikten skulle vara men han gissade på 1400-1500 ungefär..
Hmm allt jag kommer på just nu... Man kan beställa bilen nån gång i december tror jag han sa och den kommer levereras i mars-april nångång.. Provköra kan man göra i början av januari när de fått in gasbilar till sverige.
Han trodde också att dessa bilarna kommer sälja väldigt bra och han kämpar för att få så mycket bilar till sverige som möjligt. Han tror att efterfrågan inte skulle vara ett problem utan snarare att kunna få in tillräckligt med bilar till sverige för att möta efterfrågan...
När jag säger "han" hela tiden så va det nån teknik och miljönisse från VW..

Kom på en sak till som hände i gbg på VW visningen.. När presentationen var klar och alla tittade på bilen.. stog en taxi chaffis där o smutskastade volvos bilar och hur kassa de var och att de fick byta motorerna i varje gasbil (topplocken) pga att de pajat... Har för mig denna taxichaffis har diskuterats i detta forum förut.... 

-
- Posts: 13
- Joined: 2008-08-30, 18:04
Det kan vara mig du hänvisar till, och tyvärr var jag ej närvarande i Göteborg då det är lite långt ifrån Linköpingtaz wrote:Kom på en sak till som hände i gbg på VW visningen.. När presentationen var klar och alla tittade på bilen.. stog en taxi chaffis där o smutskastade volvos bilar och hur kassa de var och att de fick byta motorerna i varje gasbil (topplocken) pga att de pajat... Har för mig denna taxichaffis har diskuterats i detta forum förut....

Topplocksproblemet diskuteras dock även här i Linköping så det känns igen. Det kommer bli spännande att se vilken som blir nästa "miljö-bil" som åkarna väljer att satsa på här. Kanske någon som konverteras av Tekniska-verken eller så kan kanske Passaten vara ett lämpligt alternativ. Traditionen är dock normalt stark så åkarna brukar inte gilla att pröva nya märken.
Re: Tack.
Svaret på den frågan är JA .. De kommer att erbjuda bilen med DSG lådan.. En sådan skall jag ha!Pka wrote:Tack för denna info. Undrar bara hur mycket sportline-paketet fördyrar, och om VW planerar att erbjuda denna bil med DSG-lådan.

Ok, konstigt att jag inte har haft problem med min bil då.. Så som jag körMünchhausen wrote:Det kan vara mig du hänvisar till, och tyvärr var jag ej närvarande i Göteborg då det är lite långt ifrån Linköpingtaz wrote:Kom på en sak till som hände i gbg på VW visningen.. När presentationen var klar och alla tittade på bilen.. stog en taxi chaffis där o smutskastade volvos bilar och hur kassa de var och att de fick byta motorerna i varje gasbil (topplocken) pga att de pajat... Har för mig denna taxichaffis har diskuterats i detta forum förut....![]()
Topplocksproblemet diskuteras dock även här i Linköping så det känns igen. Det kommer bli spännande att se vilken som blir nästa "miljö-bil" som åkarna väljer att satsa på här. Kanske någon som konverteras av Tekniska-verken eller så kan kanske Passaten vara ett lämpligt alternativ. Traditionen är dock normalt stark så åkarna brukar inte gilla att pröva nya märken.


-
- Posts: 13
- Joined: 2008-08-30, 18:04
Jag har ingen aning om varför problemen uppkommer, mina motor-kunskaper är begränsade till att fylla på spolarvätska. Nu ska jag snart gå på ett nattpass, jag kanske kan återkomma om jag får höra orsaken till problemet.taz wrote: Ok, konstigt att jag inte har haft problem med min bil då.. Så som jag körVad är orsaken till topplocksproblemen då? Ej tillräcklig kylning i motorn? Så hårt kör väl inte taxibilsförare ändå? Förutom en jag känner då... Där är det gasen i botten som gäller med stereon på max..
Gör så.. Hur långt kör ni gasbilarna innan ni byter?Münchhausen wrote:Jag har ingen aning om varför problemen uppkommer, mina motor-kunskaper är begränsade till att fylla på spolarvätska. Nu ska jag snart gå på ett nattpass, jag kanske kan återkomma om jag får höra orsaken till problemet.taz wrote: Ok, konstigt att jag inte har haft problem med min bil då.. Så som jag körVad är orsaken till topplocksproblemen då? Ej tillräcklig kylning i motorn? Så hårt kör väl inte taxibilsförare ändå? Förutom en jag känner då... Där är det gasen i botten som gäller med stereon på max..
Hur ofta tankar du och vad har du för förbrukning på gasbilen? Hade varit lite kul att höra sånt från taxivärlden..
-
- Posts: 13
- Joined: 2008-08-30, 18:04
Inte mycket att göra ikväll... Har inte stenkoll på när de byter bilar här, i en annan stad jag har jobbat byter de bilar efter ungefär 3 år och då ligger de runt 40-50 000 mil (dieselbilar). Men då är det mycket landsvägskörning. Min arbetsgivare har varit nere i Göteborg och köpt upp begagnade gas-volvos som har rullat som tjänstebilar och de har inte gått mer än 7-8000 mil så de kan rulla ett par år till. Den som har gått längst just nu tror jag ligger runt 35 000 mil, den kommer nog bytas inom ett år gissar jag.taz wrote:Gör så.. Hur långt kör ni gasbilarna innan ni byter?Münchhausen wrote: Jag har ingen aning om varför problemen uppkommer, mina motor-kunskaper är begränsade till att fylla på spolarvätska. Nu ska jag snart gå på ett nattpass, jag kanske kan återkomma om jag får höra orsaken till problemet.
Hur ofta tankar du och vad har du för förbrukning på gasbilen? Hade varit lite kul att höra sånt från taxivärlden..
Jag har kollat förbrukningen någon gång och den brukar hamna runt en kubik milen. Men då ska man ha i åtanke att det bara körs i stan och mycket start och stopp och en del tomgångskörning. Om man får en bil fulltankad brukar man få tanke i mitten på passet och sen på slutet är den nästan tom så ungefär två tankar per pass kan man räkna med.
Tror de flesta är ganska nöjda med gasen överlag, särskilt då dieseln var upp på 13-14 kr medan gaspriset höll sig samma nivå. Vet inte hur mycket rabatt vi har av Svensk Biogas men det är troligtvis en slant.
Nu har tråden slirat iväg lite men jag tänkte ändå förmedla vad jag fick höra av Rejmes i Linköpings mästergasmek sa angående topplocken:
De hade aldrig fått in någon "privatkörd" Bi-Fuel med topplocksras, det var endast taxikörda dito. Anledningen till detta var, enligt honom, att taxibilarna går för varma i längden.
Mvh
/Fred
De hade aldrig fått in någon "privatkörd" Bi-Fuel med topplocksras, det var endast taxikörda dito. Anledningen till detta var, enligt honom, att taxibilarna går för varma i längden.
Mvh
/Fred
Var förbi lokala VW handlaren i helgen. Där gissade man på att Passat CNG landar på kring 280 - 290 KSEK och enbart kombiversionen kommer till Sverige.
Det fanns tidigare en A5 CNG prototyp men någon fortsättning på den verkar handlarna inte hört talas om.
När det gäller hur långt taxi kör med sina bilar spelar nog garantin in, Volvo lär ha en taxi garanti upp till 40 000 mil och Mercedes upp till 36 000 mil. Antingen byter de direkt vid de miltalen eller försöker få ut 15-20 000 mil till. Har inte hört om några andra märken har special garantier för taxibruk. Hörde förresten om en MB-taxi som hade gått 32000 mil på 1½ år. (Min W124 har just passerat 43400 privatkörda mil på 20 år som jämförelse.)
Det fanns tidigare en A5 CNG prototyp men någon fortsättning på den verkar handlarna inte hört talas om.
När det gäller hur långt taxi kör med sina bilar spelar nog garantin in, Volvo lär ha en taxi garanti upp till 40 000 mil och Mercedes upp till 36 000 mil. Antingen byter de direkt vid de miltalen eller försöker få ut 15-20 000 mil till. Har inte hört om några andra märken har special garantier för taxibruk. Hörde förresten om en MB-taxi som hade gått 32000 mil på 1½ år. (Min W124 har just passerat 43400 privatkörda mil på 20 år som jämförelse.)