Volvo S70 Bi-Fuel
Volvo S70 Bi-Fuel
Nu kan jag ansluta till er skara här! Jag har köpt gasbil! Kolla in den på http://www.garaget.org/wallander
Last edited by Wallander on 2010-03-24, 22:58, edited 1 time in total.
Fast nog är det skönt att köra utan oljudet från dubbdäck, så för den skull kan det vara skönt att sälja de gamla. Jag har kört odubbat de senaste två vintrarna och det är fantastiskt behagligt.
En gång har jag tappat greppet: När det var snöstorm och jag såg skyltarna för vänstersvängen för sent och försökte tvärbromsa. Då borde jag inte ens ha varit ute och kört. Jag vågar påstå att de dubbfria däcken är minst lika bra som dubbade.
En gång har jag tappat greppet: När det var snöstorm och jag såg skyltarna för vänstersvängen för sent och försökte tvärbromsa. Då borde jag inte ens ha varit ute och kört. Jag vågar påstå att de dubbfria däcken är minst lika bra som dubbade.
Det är nog rätt...Wallander wrote:Tackar tackar! Jag tror faktiskt ni har rätt. Dubbdäck utan dubbar är nog inte lika bra som vanliga vinterdäck. Kanske bättre att byta dem...
Dubbdäck utan dubb är nog inte lika bra som friktionsdäck
MEN dubbdäck utan dubb är inte så mycket sämre än dubbdäck med dubb

Jag läste ett test för nåt år sedan där de hade dragit ut dubben och det gjorde ingen skillnad, de blev snarare bättre

Sen tror jag folk har en falsk tilltro till dubbdäck, bara för att de har dubb tror de per automatik att däcken är bra...
Jag har tex Pirelli dubbdäck på vår Volvo och sämre vintedäck har jag aldrig haft, mönstret är OK men däcket funkar dåligt på vintern men är rätt OK på torr asfalt...
Tacka vet jag bra friktionsdäck
Jag läste om någon som tog ut dubb med skruvmejsel, kanske nåt att prova?
Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Dubb är ju bra när det är ren is på vägen.. då märker man verkligen skillnad kan jag säga..
Men hur ofta är det is söder om sthlm?
Inte ofta... Ofta sköts ju de stora vägarna bra så de brukar vara isfria eller åtgärdade över vintern.. plogade ofta osv.. mindre vägar är däremot sämre.. men så länge man kör lugnt o tänker på fästet så behöver man inte dubbdäck 



Vilken typ av däck som är bäst beror självklart på var man bor var man kör och hur beroende man är av bilen.
Dubbarna gör bara nytta på hårt packad snö eller ren is, på övrigt underlag kan de i vissa fall försämra greppet som nämndes ovan.
Sen är det stora skillnader mellan olika fabrikat se gärna Teknikens Världs däcktester, ex Håkan nämnde Perilli dubbdäck ett däck som aldrig tillhört toppskiktet i dessa testerna.
Det en fördel för de som kör på friktionsdäck, om några kör med dubbdäck och river upp den hala yta som bildas på hårt packad snö och is. Detta ger även friktionsdäcken bättre grepp eftersom den annars polerade ytan ruggas upp av dubbdäcken.
Att dra dubbarna ur vinterdäck för att sedan använda dessa under vintern, det låter inte som den optimala lösningen.
Då däcken är utformade olika.
Sälj däcken istället och köp odubbade om du nu tvunget skall ha det, alternativet är att dra ur dubben och använda dem under sommaren i och för sig inte en optimal lösning det heller men du riskerar i alla fall inte att stå utan grepp på en hal vinterväg.
Dubbarna gör bara nytta på hårt packad snö eller ren is, på övrigt underlag kan de i vissa fall försämra greppet som nämndes ovan.
Sen är det stora skillnader mellan olika fabrikat se gärna Teknikens Världs däcktester, ex Håkan nämnde Perilli dubbdäck ett däck som aldrig tillhört toppskiktet i dessa testerna.
Det en fördel för de som kör på friktionsdäck, om några kör med dubbdäck och river upp den hala yta som bildas på hårt packad snö och is. Detta ger även friktionsdäcken bättre grepp eftersom den annars polerade ytan ruggas upp av dubbdäcken.
Att dra dubbarna ur vinterdäck för att sedan använda dessa under vintern, det låter inte som den optimala lösningen.
Då däcken är utformade olika.
Sälj däcken istället och köp odubbade om du nu tvunget skall ha det, alternativet är att dra ur dubben och använda dem under sommaren i och för sig inte en optimal lösning det heller men du riskerar i alla fall inte att stå utan grepp på en hal vinterväg.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Om ni absolut ska dra ut dubbarna ur däcken, glöm inte bort att balansera om dem också!!! Annars kan ni få intressanta effekter när ni börjar köra...
Ett exempel, gjorde en (1) hård inbromsning i somras med tämligen nya sommardäck (& ABS). Märkte därefter viss vibration från framvagnen i vissa farter. Passade på att låta balansera om framdäcken när jag bytte till vinterdäck och mycket riktigt visade sig höger framdäck behöva nya vikter.
Lusläste vinterdäckstester inför inköp av nya vinterdäck och de dubbdäck som testades hade jämnare variation i egenskaper än friktionsdäcken där man tydligen kan gruppera friktionsdäcken i kontinentala och nordiska grupperingar. Om jag minns rätt var de kontinentala suveräna på våta underlag men de nordiska bättre på snö och is. Slutade med att jag köpte Hakka V, dubbat, eftersom de var lagom bra på det mesta samt att jag kör även på vägar norr om Dalälven. Kör nästan uteslutande på landsväg så ev. ökade halter av partiklar p.g.a. dubbarna lär ju inte drabba känsliga miljöer som innerstadstrafik särskilt mycket.
Ett exempel, gjorde en (1) hård inbromsning i somras med tämligen nya sommardäck (& ABS). Märkte därefter viss vibration från framvagnen i vissa farter. Passade på att låta balansera om framdäcken när jag bytte till vinterdäck och mycket riktigt visade sig höger framdäck behöva nya vikter.
Lusläste vinterdäckstester inför inköp av nya vinterdäck och de dubbdäck som testades hade jämnare variation i egenskaper än friktionsdäcken där man tydligen kan gruppera friktionsdäcken i kontinentala och nordiska grupperingar. Om jag minns rätt var de kontinentala suveräna på våta underlag men de nordiska bättre på snö och is. Slutade med att jag köpte Hakka V, dubbat, eftersom de var lagom bra på det mesta samt att jag kör även på vägar norr om Dalälven. Kör nästan uteslutande på landsväg så ev. ökade halter av partiklar p.g.a. dubbarna lär ju inte drabba känsliga miljöer som innerstadstrafik särskilt mycket.