I senaste numret av Energigas skrivs på flera håll om hur avgörande riksdagens Klimatproposition är för biogasens framtid. Propositioen väntas komma idag 22 september eller något senare. Gasföreningens VD Anders Mathiasson skriver i en ledare i tidningen a propos propositionen:
"...där stödet till biogasen måste ha en central del i energipolitiken. Stöd till utbyggnad av tankställen, investeringsstöd till jordbrukets satsningar på biogas och fortsatt energiskattebefrielse av förnyelsebara drivmedel är några avgörande frågor för biogasens utveckling. Likaså krävs ett differentierat produktionsstöd som med grund i en biogasvision på allvar får fart på marknaden."
Klimatpropositionen avgör biogasen framtid
Klimatpropositionen avgör biogasen framtid
Opel Zafira CNG -08
Propositionen: http://www.regeringen.se/sb/d/10905/a/111784
I faktabladet gällande klimat och energisatsningar stod:
Min stilla förhoppning är att man satsar på nya mackar och produktionsanläggningar.
revision 2008-09-29
Länk "faktabladet" uppdaterad pga ny adress.
Är det någon som vet hur mycket av de 339 miljonerna som kommer biogasen till del och vad de pengarna skall användas till?Klimat- och energisatsningar wrote: För att underlätta för energiteknik som inte är
etablerad på marknaden, exempelvis biogas och
solceller, avsätts 339 miljoner kronor under perioden
2009-2011.
Min stilla förhoppning är att man satsar på nya mackar och produktionsanläggningar.
revision 2008-09-29
Länk "faktabladet" uppdaterad pga ny adress.
Last edited by Göran on 2008-09-29, 19:42, edited 1 time in total.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Bra fråga. Jag tycker också det är svårt att värdera om detta är en tillräcklig satsning på biogasen. Jag hoppas Gasföreningen snart kommer med en kommentar angående detta.Göran wrote:
Är det någon som vet hur mycket av de 339 miljonerna som kommer biogasen till del och vad de pengarna skall användas till?
Opel Zafira CNG -08