Biogasmackar

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
osh

Biogasmackar

Post by osh »

Hej.
Har länge gått och funderat på att köpa mig en gasbil. Jag har även ringt på ett par som tyvärr redan varit sålda.
När jag pratade lite med vänner och bekanta så fick jag höra att utbyggnaden av biogasmackar har avstannat och att ett antal har stängt för allmänheten. Det skall alltså gå åt fel håll och bli svårare och svårare att hitta tankställen. Hur är det med det egentligen? Byggs det tankställen och går det att hitta kartor var de finns?

Jag vill inte gärna köpa etanolbil men just nu verkar det som det bekvämare alternativet, om än något dyrare.
anders

Post by anders »

“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Jonas

Post by Jonas »

Utbyggnaden har allt annat än stannat, däremot är det ofta glädjekalkyler som sätter tänkt öppningsdatum och det är inte ovanligt att projekten försenas 6-12 månader. Ingen biogasmack har stängt utan att ersättas av en eller två nya i närheten. Kalmar o Uppsala tänker jag på närmast.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven

Post by Sven »

På Fordonsgas' hemsida finns en bra och lättmanövrerad karta över tankställen. http://www.fordonsgas.se/Svenska/Tankstallen.aspx Fordonsgas ger också ut en kartbok över samtliga tankställen. Det blir det allt fler tankställen och dessa fungerar också alltmer klanderfritt. I Stockholm har det t ex t o m 2007 ganska ofta saknats gas på stationerna, under 2008 har det hittills ganska sällan varit några problem.

Visst, det är tveklöst bekvämare med etanolbil, finns över 1 000 etanolmackar mot 90 gastankstationer. Men miljövinsten är vida överlägsen vid jämförelse biogas och etanol. Det är som att jämföra ett fotbollslag i Allsvenskan med ett i division fyra eller fem.
Opel Zafira CNG -08
taz

Re: Biogasmackar

Post by taz »

osh wrote:Hej.
Har länge gått och funderat på att köpa mig en gasbil. Jag har även ringt på ett par som tyvärr redan varit sålda.
När jag pratade lite med vänner och bekanta så fick jag höra att utbyggnaden av biogasmackar har avstannat och att ett antal har stängt för allmänheten. Det skall alltså gå åt fel håll och bli svårare och svårare att hitta tankställen. Hur är det med det egentligen? Byggs det tankställen och går det att hitta kartor var de finns?

Jag vill inte gärna köpa etanolbil men just nu verkar det som det bekvämare alternativet, om än något dyrare.
Var i Sverige bor du och åker du runt mycket? Jag bor i göteborg och åker runt en hel del i sverige, dock inte upp till norrland mer än på semester en gång förra året, jag tycker inte jag har någon svårighet att hitta en gasmack, men jag har väl vant mig vid placeringen på alla gastankställen och ser det kanske som en liten sport också.. Enda nackdelen jag ser är räckvidden, att jag inte kommer mer än 30-32mil på en tank gas när jag åker långt i tjänsten, men jag stannar ändå minst en gång under denna sträcka för rast och passar på att tanka då..

När jag åker ner till malmö (28 mil) så stannar jag i helsingborg och tar rast (20 mil) passar på att tanka billig biogas där, när jag är färdig med jobb i malmö, antingen samma dag eller en vecka senare eller något så tankar jag i helsingborg igen på vägen hem.. Svårare än så är det inte.. Sen finns det ju massa gastankstationer efter vägen också om man skulle vilja tanka..

Själv tycker jag att folk är aldeles för bekväma av sig i dagens samhälle. Har de inte en tankstation var 5:e meter så tycker de att det är dåligt.. :) Mina arbetskamrater tycker att det är få gastankstationer och ser det som ett skäl att inte skaffa gasbil.. Jag håller inte med.. Har en gastankstation 1km från hemmet, har en på jobbet också.. Tankar dock alltid på den vid hemmet.. Allra smidigast hade det varit om man hade haft gas kopplat till sitt hus och i så fall hade jag skaffat mig en hemma tankstation, bara koppla in bilen när man kommer hem så är den full igen när man åker iväg nästa dag.. Bekvämare kan det inte bli :D

Sen har man ju också bensintank på bilen, i början när jag hade gasbilen så körde jag alltid slut på gasen och tankade sedan, det gör jag inte längre dock, brukar nästan alltid tanka innan gasen tar slut.. Det blir en vanesak... Skulle rekommendera en gasbil för dig i alla fall tills det kommer bra plugin-hybrid bilar så du kan köra på el istället.. Men, det beror ju också på var du bor...

Räckvidden på min bil är ca 65 mil kan jag tänka mig.. När VW släpper sin Passat modell med gasdrift så ligger räckvidden på över 100mil.. Ser man på räckvidden på etanol så är den nog samma som gasräckvidden på passaten och då har man inget annat bränsle att ta till när det tar slut... :)

Blev långt inlägg det här.. kanske lite risk för upprepningar då jag e rätt trött nu ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
osh

Post by osh »

Hej och tack för utmärkta svar och bra länkar. Med gps-koordinater på hemsidan jag fick där så har jag ju en ypperlig anledning att köpa en GPS när det nu blir en gasbil.
Zafiran ligger närmast till hands då det väl är den bil som har längst räckvidd för närvarande?

Ny bil är tyvärr inte att tänka på i nuläget så det får bli begagnat.

Jag bor i västsverige så häromkring finns det ju gott om mackar. :-)
Sven

Post by Sven »

osh wrote: Zafiran ligger närmast till hands då det väl är den bil som har längst räckvidd för närvarande?
Jag tror du har rätt i det. Nya VW Passat kommer sannolikt ha något bättre räckvidd. Jag kommer på en full biogastank med min Zafira 40-45 mil. Min lägsta förbrukning hittills är 0,60 Nm3 biogas/mil, det mesta jag fått i tanken är 27,91 Nm3 så rent teoretiskt skulle jag kunna med så mycket gas och den förbrukningen komma 46,5 mil. Vore det istället naturgas i tanken, som det ofta är på Västkusten, skulle de 46,5 milen bli drygt 52 mil.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply