Kanske ett intressant seminarium den 23:e september?!

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Fred

Kanske ett intressant seminarium den 23:e september?!

Post by Fred »

Hej på er!

Här kommer ett tips på ett seminarium som kan vara intressant! Jag har anmält mig!

http://www.framtidsstudier.se/sv/redirect.asp?p=2870

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Fred

Post by Fred »

Fick detta mail idag:

Det finns fortfarande platser kvar till nästa veckas intressanta Framtidsfokus.

Sista dag för anmälan är imorgon fredag. Välkommen att anmäla dig!

Inbjudan till Framtidsfokus

Biobränslen – lösning eller problem?

Biobränslen är ett ämne som har kopplingar till flera av våra stora framtidsfrågor. De ses som en möjlighet att minska utsläppen av växthusgaser. Men hur stora är vinsterna? Under 2008 har frågan om biobränslen fått en ny dimension i skuggan av livsmedelsprisernas kraftiga ökning. Frågetecken har rests kring den ökande användningen av jordbruksmark för odling av bränslen.

För att kunna diskutera hot och möjligheter med biobränslen på en mer upplyst grund behöver vi ha fakta. Det är motivet till att Institutet gett professor Arne Jernelöv i uppdrag att skriva en rapport i frågan. Nu bjuder vi in några av landets ledande experter och politiker från våra riksdagspartier för att ge sina bedömningar. Vi hoppas att detta skall stimulera debatten och i förlängningen påverka beslutsfattandet i en rationell riktning. Fokus ligger på biobränslen som drivmedel.

Välkomna till Framtidsfokus!

Moderator: Joakim Palme, Institutet för Framtidsstudier

13.00-14.30 Presentationer
Biobränslen ur ett systemanalytiskt energiperspektiv: Arne Jernelöv, professor, Institutet för Framtidsstudier
Biodrivmedel för fordon: Olle Hådell, Vägverket
Skogsekosystem, kolbalans och klimat: Anders Lindroth, professor, Lunds universitet
Naturvårdsverkets synpunkter på biobränslen: Eva Smith, t.f. generaldirektör för Naturvårdsverket
FORMAS synpunkter på forskningsprioriteringar: Rolf Annerberg, generaldirektör, FORMAS

14.30-15.00 Kaffepaus

15.00-16.00 Paneldebatt med inbjudna politiker

16.00-16.30 Avslutande diskussion

Tid: den 23 september 2008 kl. 13.00 till 16.30

Plats: Stockholm, Kulturhuset, Hörsalen

Anmälan: Via e-post: fokus@framtidsstudier.se eller fax 08-24 50 14, senast fredag 19 september. Se även Institutets hemsida: www.framtidsstudier.se. Seminariet är kostnadsfritt, men förhandsanmälan krävs då deltagarantalet är begränsat.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven

Post by Sven »

Låter mycket intressant! Jag skulle gärna gå, men kan nog inte ta mig loss från jobbet.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply