Ny merca (B170 NGT)
Dessutom är hans slutsats i själva provkörings-artikeln är helt rätt:
Dags för regeringen att förlänga bidragen till utbyggnaden av gasmackar. Dags för bensinbolagen att ta sitt ansvar och bygga fler gaspumpar. Och det är dags nu!
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=278&a=804739
Dags för regeringen att förlänga bidragen till utbyggnaden av gasmackar. Dags för bensinbolagen att ta sitt ansvar och bygga fler gaspumpar. Och det är dags nu!
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=278&a=804739
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
-
- Posts: 55
- Joined: 2007-03-04, 11:40
- Location: Kungälv
DNs gasresaa med Mercan dokumenterad med bilder o förbrukning
http://www.dn.se/DNet/road/Classic/arti ... p?a=804779
http://www.dn.se/DNet/road/Classic/arti ... p?a=804779
-
- Posts: 55
- Joined: 2007-03-04, 11:40
- Location: Kungälv
Se även DNs visning av bilen via webbtv, vem kan motstå denna bil??
http://webbtv.dn.se/index.aspx?id=4057
http://webbtv.dn.se/index.aspx?id=4057
Intressant! Skall bli kul med en recension av den sen dåvarpan wrote:Jag har beställt en, som tjänstebil.Leverans slutet oktober..


Hej - ny på forumet , vår kommer nästa vecka med följande spec:
Solid svart, beige skinn
Driver pkt
Panoramasoltak
Auto klima
PDC fram / bak
Bixenon / aktiva kurvljus
+ ltie annat småkrafs som borde varit standard
Jag uppdaterar gärna med lite intryck när den landat. Kommer att ersätta en turbodiesel med rejält vrid vilket nog tar en stund att komma över men vill man kunna åka skidor även i framtiden så är det bara att gilla läget
Solid svart, beige skinn
Driver pkt
Panoramasoltak
Auto klima
PDC fram / bak
Bixenon / aktiva kurvljus
+ ltie annat småkrafs som borde varit standard
Jag uppdaterar gärna med lite intryck när den landat. Kommer att ersätta en turbodiesel med rejält vrid vilket nog tar en stund att komma över men vill man kunna åka skidor även i framtiden så är det bara att gilla läget

Redan nästa vecka?! .. Ok, vi inväntar feedback från digmarcusli wrote:Hej - ny på forumet , vår kommer nästa vecka med följande spec:
Solid svart, beige skinn
Driver pkt
Panoramasoltak
Auto klima
PDC fram / bak
Bixenon / aktiva kurvljus
+ ltie annat småkrafs som borde varit standard
Jag uppdaterar gärna med lite intryck när den landat. Kommer att ersätta en turbodiesel med rejält vrid vilket nog tar en stund att komma över men vill man kunna åka skidor även i framtiden så är det bara att gilla läget

Har provkört.. (10-15 minuter..) Kändes bra.. ingen skillnad i drag mellan gas och bensin drift Lite snyggare iom faceliften, kraften räcker för mig...marcusli wrote:Leverans försesnad ~ 1 vecka....
MB handlarna hade premiär denna helgen, nu skall bilar finnas tillgängliga för provkörning.
Känns bra att ha fått prova den innan man får den.. som verkar dröja ytterligare 2 veckor mer än tidigare sagt..
Inget klart om exakt leveranstid ännu..
Dock kommer produktionstakten att ta ett rejält kliv uppåt när man väl börjar bygga färdigt NGT versionen direkt på bandet istället för som nu bygga en "bensin" modell som byggs om till NGT... (iaf enligt handlaren)...
Hittade följande statistik för S60 Bi-Fuel och MB 170 NGT :
7 st. S60 Bi-Fuel, snitt 6,39 kg/100 km, bästa/sämsta 5,61 resp. 7,67 kg/100 km.
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... icletype=1
2 st. B 170 NGT, 5,05 kg/100 km i snitt. (En av dem är efterkonverterad)
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... icletype=1
Med reservation för vilken gastyp (H/L) de använder och den begränsade mängden fordon.
Hittade två efterkonverterade Passat;er men de var av tidigare sort.
7 st. S60 Bi-Fuel, snitt 6,39 kg/100 km, bästa/sämsta 5,61 resp. 7,67 kg/100 km.
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... icletype=1
2 st. B 170 NGT, 5,05 kg/100 km i snitt. (En av dem är efterkonverterad)
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... icletype=1
Med reservation för vilken gastyp (H/L) de använder och den begränsade mängden fordon.
Hittade två efterkonverterade Passat;er men de var av tidigare sort.
konverterade är väl samtliga gasbilar idag?marcusli wrote:varpan - intressant med produktionen, bilarna är alltså konverterade.
Det är väl i mercedes fallet samma som det var på volvo, att det inte lönar sig att anpassa bandet för montering av det extra som krävs för en gasbil (tankar mm...) utan att det är mer lönsamt att låta "specialbils" gänget bygga klart den (dom som bygger limosiner, polisbilar ambulanser och liknanade, misstänker att det ser likadant ut hos andra tillverkare) .
Kan ju vara så att man har fått upp en såpass stor volym att det lönar sig att "klämma in" "gasifieringen" av bilen direkt på bandet
Om det startar på bensin precis som min volvo så spelar det igentligen inte så stor roll. På sommaren slår den över till gas på 30sek och på vintern hinner man köra 500-1km eller något innan motorn blir ljummen så att gasen tar över.. ingen big deal igentligen.Wim wrote:Fick MHF-tidningen i fredags och de hade en kort test av den här bilen. Enligt de startar den på bensin. Är det sant? Har nog hellre en bil som startar på gas med bensin som hjälp i nöden ifall gasen tar slut.
/Wim
Mer eller mindre bestämt att nästa bil blir en gasbil och tittat både på Opel Zafira och VW Touran, men det lutar mycket åt MB B170 NGT. Främsta anledningen till att de andra faller bort är att de har får liten bensintank och jag åker emellanåt upp till Värmland där det är tunnsått med gasmackar (=inga, fast läst att Säffle är på god väg att få en i slutet av 2009).
Väntar med spänning på att få läsa första intrycken av B170 NGT.
Väntar med spänning på att få läsa första intrycken av B170 NGT.
För MB E 200 NGT stämmer det att den är "fabrikskonverterad" precis som första generationen 850/V70 Bi-Fuel. E 200 NGT byggs nästan klart hos MB sedan går den till en specialfirma som bygger in gasutrustningen och sedan tillbaka till MB igen.varpan wrote:konverterade är väl samtliga gasbilar idag?
Det är väl i mercedes fallet samma som det var på volvo, att det inte lönar sig att anpassa bandet för montering av det extra som krävs för en gasbil (tankar mm...) utan att det är mer lönsamt att låta "specialbils" gänget bygga klart den (dom som bygger limosiner, polisbilar ambulanser och liknanade, misstänker att det ser likadant ut hos andra tillverkare) .
Kan ju vara så att man har fått upp en såpass stor volym att det lönar sig att "klämma in" "gasifieringen" av bilen direkt på bandet
Men det är inget konstigt med det egentligen när det gäller specialbilar i mindre serier, exempelvis byggde Porsche klart MB 500 E - W124 karossen - för den serien på ca. 10 000 exemplar.
Hur det blir med MB B 170 NGT vet jag inte men blir efterfrågan mycket större än för E 200 NGT vore det nog billigare att tillverka dem klart redan i fabriken.
Man kan jämföra med t.ex. Opel, har för mig att de har så stora volymer av CNG bilar att de tillverkas på vanliga bandet - exempelvis utgjorde CNG versionen av Zafiran 27% av Zafira försäljningen redan för några år sedan och under 2000-talet har Opel byggt ca. 50 000 CNG bilar.
-
- Posts: 76
- Joined: 2007-03-03, 16:05
- Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)
Ja, det stämmer.S-klasse
Hur det blir med MB B 170 NGT vet jag inte men blir efterfrågan mycket större än för E 200 NGT vore det nog billigare att tillverka dem klart redan i fabriken.
http://www.automobilsport.com/mercedes- ... 40304.html