Angående planerade tankställen i Stockholm

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
JohanF

Angående planerade tankställen i Stockholm

Post by JohanF »

Hej,

Har med intresse läst detta forum sedan jag skaffade gasbil ör två år sedan, en V70 som jag överlag är nöjd med.
En sak som däremot irriterat mig är såklart de dåliga möjligheterna till tankning i 08-området. "Stockholmseländet" är ju uppenbarligen ett hett diskuterat ämne i en alldeles separat tråd här i forumet. Jag vet inte hur många gånger jag gått in på fordonsgas.se-> "planerade tankställen" och förhoppningsfullt tittat om statusen för de planerade ställena i Stockholm har ändrats. För att uttrycka sig milt så har det inte hänt så mycket...

Sagt och gjort. Jag tänkte att jag tar saken i egna händer och mailar Aga och kollar läget. Nedan ser ni mitt inklippta mail med deras svar. Jag fick svar fort så in i bängen dessutom! Det kan ju iof bero på att jag cc:ade Ulla Hamilton saligt miljöborgarråd i Stockholms stad som ju verkar vara ganska positivt inställd till utökad gasbilsandvändning i Stockholm :)

Det verkar som om iaf 2 nya tankställen kommer att öppnas under året, Södertälje och Upplands Väsby. De andra dröjer till 2009.

Mvh/
Johan

Mitt mail:

Skickat: den 1 september 2008 12:06
Till: 'nina.schroder@se.aga.com'
Ämne: SV: Gassatsning i Stockholm

Tack för ditt svar!

/
Johan

--------------------------------------------------------------------------------

Från: nina.schroder@se.aga.com [mailto:nina.schroder@se.aga.com]
Skickat: den 1 september 2008 12:04
Till: Fondin, Johan
Kopia: johan.fondin@tdcmail.se; ulla.hamilton@stadshuset.stockholm.se
Ämne: Re: Gassatsning i Stockholm

Hej Johan!

Tack för ditt mail och för att du kör gasbil.

Projekt att bygga tankställen för biogas drar tyvärr ofta ut på tiden. Vi har svårigheter att hitta bra lägen som samtidigt uppfyller kundernas krav på tillgänglighet (lätt att hitta, nära stora trafikstråk mm) och krav på säkerhetsavstånd till övrig bebyggelse och verksamheter.

AGAs målsättning är att i år bygga och öppna i Upplands Väsby och Södertälje. Stationerna i Huddinge och i Högdalen (tankställe för tunga fordon), Lidingö,Täby och Nacka öppnar 2009.

Vi har under året byggt om flera av stationerna för att öka kapaciteten och driftsäkerheten; Bilia i Solna, Järfälla och Frihamnen är redan ombyggda och tankstället i Kista beräknas öppna igen den 9 september med mångdubbel kapacitet.

Jag skall se till att AGAs hemsida uppdateras oftare. När det gäller infon på Fordonsgas Sveriges hemsida så skall jag be dem ändra felaktigheter som smugit sig in.

Bästa hälsningar

Nina Schröder
AGA Gas AB
New Business
+46 (0) 8 706 9496

---------------------------------------------------------

<johan.fondin@xyz.se>
2008-09-01 10:27
To <nina.schroder@se.aga.com>
cc <ulla.hamilton@stadshuset.stockholm.se>, <johan.fondin@tdcmail.se>
Subject Gassatsning i Stockholm

Hej!
Jag är en engagerad gasbilsägare som undrar hur det gå med utökningen av antalet tankställen i stockholmsområdet, som framgår av länken till er sidan skulle ju flera nya tankställen öppnas under 2008. Ännu har jag inte sett att något av dem kommit igång, är tidtabellen reviderad eller kommer alla tankställena på er sida att öppna under 2008?

Er hemsida borde kanske uppdateras lite.

http://www.aga.se/international/web/lg/ ... satsningar

Som framgår av länken nedan så finns det fler tankställen som ska öppna i Stockholm under 2008, är de också "på gång" och ska byggas nu under hösten?

Tankställen i Täby, Huddinge, Nacka och Lidingö ska också öppna under 2008:
http://www.fordonsgas.se/Svenska/Tankst ... allen.aspx

Jag hoppas verkligen att dessa tankstationer öppnas så fort som möjligt då det sprider acceptans bland oss vanliga bilister att biogassatsningen lever och att det framförallt blir lättare att tanka. Man vill ju helst inte planera sin dag efter vart man kan tanka sin bil, med fler tankställen blir det mycket bättre.

Jag skickar även frågan till nämnt borgarråd i Stockholm då staden visat stort engemang i frågan, det framgår ju tex via aga.se (http://www.aga.se/international/web/lg/ ... gasen_okar) att borgarrådet själv har drivit frågan om utökad kapacitet.

Mvh/
Johan Fondin
08-524 935 46
jhan.fondin@tdcmail.se
Mats

Post by Mats »

Tack JohanF för informationen :D

Man tycker onekligen att det är dåligt att dom inte kan hålla informationen aktuell på sina webbsidor. Detta med tanke på att det rör sig om ett begränsat antal stationer som öppnas varje år. Hur svårt kan det vara?
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
joelk

Post by joelk »

Hej!

Jag mailade AGA lite i samma syfte, men specifikt om gasmack i Upplands Väsby. Fick följande svar, tänkte gå vidare och frågan E.ON som de hänvisar till.
Hej

Vi har länge planerat biogas på Tanka i Upplands Väsby men OKQ8 som äger marken hittade ett samarbetsavtal med Eon så allt blev mycket försenat.
Vi har nu byggt en mack vid Norrortsleden , Hagby där vi väntar på betalpelare och ADSL koppling, förhoppningsvis klar om några veckor.

Enligt rykten ( obekräftade men mycket troliga då det är ett bra läge) ska Eon nu bygga enligt "vårt" bygglov på Tanka klart senhösten.

mvh
Roger Andersson
Hej!

Jag är gasbilsägare sen två år tillbaka, och köpte min bil delvis pga
den utlovade biogasmacken som skulle öppna i Upplands Väsby. Datumet
för öppnandet har hela tiden flyttats framåt, från början var det i
början av 2008, sen under 2008 och till slut 2009 om jag inte minns
fel. Nu står det ingenting alls om Upplands Väsby, med undantag för en
röd prick på en karta, som jag gissar betyder att det är något som
planerats. Sidan verkar inte vara uppdaterad på ett tag dock, ganska
mycket hänvisningar till satsningar 2008 osv.

Finns det någon uppdatering på när en mack i Väsby kan tänkas öppna?

Mvh Joel
avozetta

Post by avozetta »

Om nu EON håller sin plan på 3 nya tankställen i år, http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=1329, varav ett ställe uppenbarligen är i Upplands Väsby så ser det ju inte helt mörkt ut.

Ovanstående bekräftar också att den nya pumpen på Hagby ÅVC, http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=1346 , blir publik vilket är positivt även om det blir begränsade öppettider.

Att Kistapumpen var stängd för ombyggnad visste jag inte. Då min arbetsgivare har kontoret där så är det ju bara slumpen att jag inte behövt tanka där ännu.

För min del ser jag inte att antalet pumpar är relativt få som ett stort problem, de är ju väl utspridda. Ser mer fram emot fler aktörer så att AGA blir av med sin monopolställning som förhoppningsvis resulterar i lägre priser.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
torkel

Post by torkel »

joelk wrote:
(...) men OKQ8 som äger marken hittade ett samarbetsavtal med Eon så allt blev mycket försenat.(...)

(...) Enligt rykten ( obekräftade men mycket troliga då det är ett bra läge) ska Eon nu bygga enligt "vårt" bygglov på Tanka klart senhösten.
Det känns som att de är lite sura på att få konkurrens. =)
joelk

Post by joelk »

Nu fick jag svar från E.ON också:
Hej,

Tack för ditt mail. Det stämmer att E.ON kommer att i etablera en gasmack i Upplands-Väsby. Den kommer att placeras på OKQ8s mack i Upplands-Väsby. Det dröjer dock tills årsskiftet eller 1:a kvartalet 2010 innan den är klar.

Med vänliga hälsningar/With kind regards,
Susanne Kjällbring
Och mitt mail till dem:
Enligt vad jag fått höra från AGA så är det numera E.ON som är ansvariga för utbyggnaden av en biogasmack i Upplands Väsby, kan ni bekräfta att det stämmer, samt ge mer detaljer om när den kan tänkas vara klar? Bakgrund till det hela och mitt svar jag fått från AGA finns här: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?p=9845#9845
Jag är lite luttrad vad det gäller tidsplaner vid det här laget, men 9 månader bort låter ju ganska rimligt ändå.
Post Reply