Har med intresse läst detta forum sedan jag skaffade gasbil ör två år sedan, en V70 som jag överlag är nöjd med.
En sak som däremot irriterat mig är såklart de dåliga möjligheterna till tankning i 08-området. "Stockholmseländet" är ju uppenbarligen ett hett diskuterat ämne i en alldeles separat tråd här i forumet. Jag vet inte hur många gånger jag gått in på fordonsgas.se-> "planerade tankställen" och förhoppningsfullt tittat om statusen för de planerade ställena i Stockholm har ändrats. För att uttrycka sig milt så har det inte hänt så mycket...
Sagt och gjort. Jag tänkte att jag tar saken i egna händer och mailar Aga och kollar läget. Nedan ser ni mitt inklippta mail med deras svar. Jag fick svar fort så in i bängen dessutom! Det kan ju iof bero på att jag cc:ade Ulla Hamilton saligt miljöborgarråd i Stockholms stad som ju verkar vara ganska positivt inställd till utökad gasbilsandvändning i Stockholm

Det verkar som om iaf 2 nya tankställen kommer att öppnas under året, Södertälje och Upplands Väsby. De andra dröjer till 2009.
Mvh/
Johan
Mitt mail:
Skickat: den 1 september 2008 12:06
Till: 'nina.schroder@se.aga.com'
Ämne: SV: Gassatsning i Stockholm
Tack för ditt svar!
/
Johan
--------------------------------------------------------------------------------
Från: nina.schroder@se.aga.com [mailto:nina.schroder@se.aga.com]
Skickat: den 1 september 2008 12:04
Till: Fondin, Johan
Kopia: johan.fondin@tdcmail.se; ulla.hamilton@stadshuset.stockholm.se
Ämne: Re: Gassatsning i Stockholm
Hej Johan!
Tack för ditt mail och för att du kör gasbil.
Projekt att bygga tankställen för biogas drar tyvärr ofta ut på tiden. Vi har svårigheter att hitta bra lägen som samtidigt uppfyller kundernas krav på tillgänglighet (lätt att hitta, nära stora trafikstråk mm) och krav på säkerhetsavstånd till övrig bebyggelse och verksamheter.
AGAs målsättning är att i år bygga och öppna i Upplands Väsby och Södertälje. Stationerna i Huddinge och i Högdalen (tankställe för tunga fordon), Lidingö,Täby och Nacka öppnar 2009.
Vi har under året byggt om flera av stationerna för att öka kapaciteten och driftsäkerheten; Bilia i Solna, Järfälla och Frihamnen är redan ombyggda och tankstället i Kista beräknas öppna igen den 9 september med mångdubbel kapacitet.
Jag skall se till att AGAs hemsida uppdateras oftare. När det gäller infon på Fordonsgas Sveriges hemsida så skall jag be dem ändra felaktigheter som smugit sig in.
Bästa hälsningar
Nina Schröder
AGA Gas AB
New Business
+46 (0) 8 706 9496
---------------------------------------------------------
<johan.fondin@xyz.se>
2008-09-01 10:27
To <nina.schroder@se.aga.com>
cc <ulla.hamilton@stadshuset.stockholm.se>, <johan.fondin@tdcmail.se>
Subject Gassatsning i Stockholm
Hej!
Jag är en engagerad gasbilsägare som undrar hur det gå med utökningen av antalet tankställen i stockholmsområdet, som framgår av länken till er sidan skulle ju flera nya tankställen öppnas under 2008. Ännu har jag inte sett att något av dem kommit igång, är tidtabellen reviderad eller kommer alla tankställena på er sida att öppna under 2008?
Er hemsida borde kanske uppdateras lite.
http://www.aga.se/international/web/lg/ ... satsningar
Som framgår av länken nedan så finns det fler tankställen som ska öppna i Stockholm under 2008, är de också "på gång" och ska byggas nu under hösten?
Tankställen i Täby, Huddinge, Nacka och Lidingö ska också öppna under 2008:
http://www.fordonsgas.se/Svenska/Tankst ... allen.aspx
Jag hoppas verkligen att dessa tankstationer öppnas så fort som möjligt då det sprider acceptans bland oss vanliga bilister att biogassatsningen lever och att det framförallt blir lättare att tanka. Man vill ju helst inte planera sin dag efter vart man kan tanka sin bil, med fler tankställen blir det mycket bättre.
Jag skickar även frågan till nämnt borgarråd i Stockholm då staden visat stort engemang i frågan, det framgår ju tex via aga.se (http://www.aga.se/international/web/lg/ ... gasen_okar) att borgarrådet själv har drivit frågan om utökad kapacitet.
Mvh/
Johan Fondin
08-524 935 46
jhan.fondin@tdcmail.se