Nya V70 konverteras av Tekniska Verken?
Nya V70 konverteras av Tekniska Verken?
Östgöta Correspondenten "avslöjar" idag Tekniska Verkens planer på att konvertera Volvo V70 2.0 F till biogas. Den ska tydligen säljas via Volvo-handeln. Intressant artikel och bilder finns här:
http://www.corren.se/archive/2008/7/7/j ... 48wg21.xml
http://www.corren.se/archive/2008/7/7/j ... 48wg21.xml
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Fascinerande. Står: "Målsättningen är att konvertera flera tusen V70 till biogasdrift under de närmaste åren."
Tyvärr en tråkig och kraftig överdrift i artikeln.
"Däremot har marknaden för biogasbilar nästan säckat ihop efter att Volvo satt stopp för fortsatt produktion av gasbilen."
Vi borde upplysa journalisten om de rätta förhållandena. De övriga gasbilstillverkarna har ju ökat sin försäljning och den totala gasförsäljningen har också ökat.
Tyvärr en tråkig och kraftig överdrift i artikeln.
"Däremot har marknaden för biogasbilar nästan säckat ihop efter att Volvo satt stopp för fortsatt produktion av gasbilen."
Vi borde upplysa journalisten om de rätta förhållandena. De övriga gasbilstillverkarna har ju ökat sin försäljning och den totala gasförsäljningen har också ökat.
Opel Zafira CNG -08
Detta efterlyste jag redan för flera år sedan, och fick då veta att det var "omöjligt". Fast i det läget var att konvertera en biogasbil till etanol. Vilket borde vara betydligt enklare och billigare än tvärtom.
Last edited by anders on 2008-07-08, 12:15, edited 1 time in total.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
- Henry Ford
Varsågod:Sven wrote:
gunnar.gabrielsson@corren.se

Intressant det här, att Volvo ska rida på någon annans miljöarbete utan att betala något för det. Men visst, hellre biogas-V70 i trafiken med en konstig miljöinställning hos Volvo än inga biogas-V70 alls.
Då kanske man inte behöver byta till Passat eller Mercedes vid nästa bilbyte. Även om mercan B170 onekligen är lockande. Men V70:n är toksnygg och jag vill ha en sådan.
Då kanske man inte behöver byta till Passat eller Mercedes vid nästa bilbyte. Även om mercan B170 onekligen är lockande. Men V70:n är toksnygg och jag vill ha en sådan.
- Micke kock
Hej på er!
Jag jobbar inom Tekniska verken, och här i Linköping har det varit stort hallå efter correns avslöjande. Vi har blivit kontaktade av en av Volvos återförsäljare som undrade om vi inte kunde samarbeta... de har stor efterfrågan på biogas-volvo i regionen. Det har ryktats om pressreleaser från Volvo centralt och annat, men vi bygger vidare åp vår vita V70 så länge. Vår VD åker förresten omkring i en konverterad Jaguar nuförtiden, Biogas - ren drivkraft!
Jag jobbar inom Tekniska verken, och här i Linköping har det varit stort hallå efter correns avslöjande. Vi har blivit kontaktade av en av Volvos återförsäljare som undrade om vi inte kunde samarbeta... de har stor efterfrågan på biogas-volvo i regionen. Det har ryktats om pressreleaser från Volvo centralt och annat, men vi bygger vidare åp vår vita V70 så länge. Vår VD åker förresten omkring i en konverterad Jaguar nuförtiden, Biogas - ren drivkraft!
Idag var jag hos Volvohandlaren här i Nybro i ett ärende. Passade på att titta på lite bilar när jag ändå var där. Oj vad nära det var att jag bytte in min bil och åkte hem i den nya modellen av V70. Jag fick verkligen stålsätta mig för att inte göra affär.
Jag hoppas verkligen Tekniska verken i Linköping får till det här med gas i nya V70 för jag vill väldigt gärna ha en sådan. Det var etanol/bensin/diesel-driften som verkligen gjorde att jag inte bytte bil idag.
Jag hoppas verkligen Tekniska verken i Linköping får till det här med gas i nya V70 för jag vill väldigt gärna ha en sådan. Det var etanol/bensin/diesel-driften som verkligen gjorde att jag inte bytte bil idag.
GP kör en artikel på samma ämne, V70 konverteras av Tekniska Verken. Där framgår tydligare att Volvo är insatta men inte alls delaktiga - än.
Det ger onekligen annat perspektiv när man läser att det sedan 2005 bara tillkommit 28 nya gasstationer i Sverige. Då undrar iallafall jag lite vad det är som händer hos företagen som vill sälja gas. Eller är det vi entusiaster som är komplett galna som trots detta tror på en framtid för gasfordon?
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=437271
Det ger onekligen annat perspektiv när man läser att det sedan 2005 bara tillkommit 28 nya gasstationer i Sverige. Då undrar iallafall jag lite vad det är som händer hos företagen som vill sälja gas. Eller är det vi entusiaster som är komplett galna som trots detta tror på en framtid för gasfordon?

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=437271
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
- Micke kock
- Micke kock
-
Om möjligheten till automatlåda saknas är det i princip uteslutet att bilen kommer användas som taxi. Att köra 10-12 timmar i stadstrafik med manuell låda hade varit rena döden.AndersH wrote:Det här kan nog bli något stort!
Kan avsaknaden av automatlåda till V70 2.0F vara ett hinder för taxi-användning?
Men det måste även Tekniska Verken har insett på egen hand, att automat är en förutsättning för att sälja till bl.a. Taxi. Så även till mig. Automatlåda är en nödvändighet för många och det är inte enbart bekvämlighet utan vi är många som av andra skäl tvingas köra med automat, det är det absolut första jag kontrollerar när jag ska köpa ny bil.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Bilen visades i SVT Östnytt idag.
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1247537
En liten utmärkelse från Gröna Bilister delades ut också.
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1247537
En liten utmärkelse från Gröna Bilister delades ut också.

- Micke kock
- Micke kock
-