Flera gasbilar klarar hela Norrlandskusten på gas i höst

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Sven

Flera gasbilar klarar hela Norrlandskusten på gas i höst

Post by Sven »

Nu har jag räknat lite igen. I höst kommer det ju utmed Norrlandskusten finnas gastankstationer i Sundsvall, Skellefteå och Boden. Alla gasbilar med en räckvidd på ca 40 mil landsväg kommer då att klara sig på gas utmed hela kusten! :lol:

Sthlm - Sundsvall är 376 km, Sundsvall - Skellefteå 399 km och Skellefteå - Boden 158 km.

Jag har alltså inte tagit med Uppsalas nya tankstation, men när den öppnar blir det bara ca 31 mil till Sundsvall.

Tre av de senaste och kommande gasbilsmodellerna klarar 40 mils räckvidd på biogas och landsväg. Bilarna med längst uppskattade räckvidder med full tank (har använt listan vid blandad körning från länken http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... ht=rckvidd och ökat räckvidden med 20%) :
  • VW Passat Gasturbo -09: 45 mil
  • Opel Zafira CNG -08: 44,5 mil
  • VW Touran EcoFuel -08: 41 mil
  • MB B170 NGT -09: 35 mil
Opel Zafira CNG -08
pebelund

Post by pebelund »

skulle alltså vara ypperligt om oxå Gävle och övik/umeå fick en station då och sedan uppåt skulle ju luleå och haparanda vara bra, med tanke på att Boden blir en avstickare från E4an.

Men nu var väl luleå och piteå avförda från listan, iallafall från fordonsgas lista så det var ju lite tråkigt.
Har ju svärföräldrar i Haparanda nämligen :)
Göran

Post by Göran »

Enligt Gasföreningens senaste karta planerade tankställen till och med 2010 (uppdaterad 15 Augusti) så är både Luleå och Piteå med. Ändringen jag kan se är att Skellefteå har fått ytterliggare en prick.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Oldfield

Post by Oldfield »

Kör man en Passat 45 mil på gas så blir det min nästa bil. Räckvidden gör ju den till en solklar vinnare.

Härligt att det börjar bli möjligt att ta sig omkring på enbart gas i större delar av landet.
pebelund

Post by pebelund »

Göran wrote:Enligt Gasföreningens senaste karta planerade tankställen till och med 2010 (uppdaterad 15 Augusti) så är både Luleå och Piteå med. Ändringen jag kan se är att Skellefteå har fått ytterliggare en prick.
dom gick ut förra veckan att det inte skulle bli nått där. Skulle kosta för mkt å frakta upp gas dit. Fanns inga lokala att köpa av.
Post Reply