Lilla Edet

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Wim
Posts: 67
Joined: 2008-01-01, 16:50
Location: Lilla Edet

Lilla Edet

Post by Wim »

Var och tankade på Edet i eftermiddag. Fanns igen container framme (den stod utanför) men fick gas ändå. Hur? Trolleri? Gas kvar i systemet? Ledning? Trycket var dessutom 200 Bar. Någon som vet?

/Wim
Image
0,715 m3/mil blir 6,30 kr!
Biogas Lilla Edet 8,80 kr.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Jag vet inte men visst måste det finnas någon form av buffert i systemet á la trycktankar på vilken tryckluftskompressor som helst. Kompressorerna står ju o jobbar även om ingen tankar så jag utgår från att det finns plats för en liten mängd gas i systemet. I Kungälv skulle man starta kompressorn tidigare på dagen för att förbereda sig för anstormningen av kunder som kommer på väg hem från jobbet, annars sjönk trycket för snabbt och många fick åka med halvfull tank. Då är det knappast i enbart rörledningarna som dom ska höja trycket.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Ja, de har säkert ett tanksystem inne i pumphuset, precis som på vanliga tankstationer utan flak som gastillförsel.. Gasen i flaken räknas som en ledning in ungefär..

Sen vet jag inte hur de gör med intrycket på flaket om kompressorn klarar att ta in det höga trycket när flakflaskorna är fulla, eller om det sitter nån tryckregulator som fixar ett lägre tryck och sen komprimerar upp det igen.. Lite slöseri med energi i så fall.. men men..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Snackade med Fordonsgas om det. Stationerna består av ett trycklager med tuber som kompressorn sedan jobbar med att fylla och när dom tuberna tappar trycket så sjunker naturligtvis också tankningstrycket eftersom kompressorn själv inte orkar hålla trycket uppe. När många kunder tankar så sjunker alltså trycket fortare än kompressorn orkar åtgärda och då blir vi griniga :lol:
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jonas wrote:Snackade med Fordonsgas om det. Stationerna består av ett trycklager med tuber som kompressorn sedan jobbar med att fylla och när dom tuberna tappar trycket så sjunker naturligtvis också tankningstrycket eftersom kompressorn själv inte orkar hålla trycket uppe. När många kunder tankar så sjunker alltså trycket fortare än kompressorn orkar åtgärda och då blir vi griniga :lol:
jo, det där e ju klart.. Men frågan är om de har en gasledning till tankstationen i lilla edet eller om de "laddar" stationen med gasflaken..

stationerna är olika uppbyggda beroende på vad de har för kompressor.. I Högsbo 421 så sitter det en kompressor som klarar att leverera (tror fordonsgas sa 400nm3/h) vilket är mycket (pga att de har en gasledning in med högre tryck än på andra ställen).. Äldre stationer är inte lika snabba att ladda in gas i buffert systemet.

Vissa "buffertsystem" består av 3 olika banker med cylindrar.. en bank används för att börja fylla bilen du tankar, sen tar "medium" banken över och till sist toppas bilens fyllnad med "hög" banken. När kompressorn jobbar för att fylla på bankerna igen så börjar den alltid att fylla på "hög" banken och går sedan neråt.. för att säkerställa att bilarna alltid blir fyllda..

Tankar det mer bilar än kompressorn hinner fylla på så sjunker ju snart trycket i de 3 bankerna och kompressorn hinner inte fylla upp "hög" lagret och de andra lagren blir tomma.. Då är det inte så mycket att göra än att vänta :) Tycker de borde ha lite mätare på stationen för oss som är lite mer intresserade så man kan se vad trycket ligger på i de olika systemen medans man tankar ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Wim
Posts: 67
Joined: 2008-01-01, 16:50
Location: Lilla Edet

Post by Wim »

Då hade jag nog tur eftersom containern stod utanför. Tror inte att det är ledning eftersom trycket är så olika när man tankar. Ibland har det hänt att det inte kom gas alls. Ska i alla fall maila Trollhättans energi om det.
Kändes liksom lite magisk att tanka utan ansluten container.
/Wim
Image
0,715 m3/mil blir 6,30 kr!
Biogas Lilla Edet 8,80 kr.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Wim wrote:Då hade jag nog tur eftersom containern stod utanför. Tror inte att det är ledning eftersom trycket är så olika när man tankar. Ibland har det hänt att det inte kom gas alls. Ska i alla fall maila Trollhättans energi om det.
Kändes liksom lite magisk att tanka utan ansluten container.
/Wim
Ja, kolla med dem. I högsbo 421 så har de ju 2st containrar ståendes, men de fylls tydligen där och körs bland annat till kungsbacka som inte har någon egen gasledning fick jag veta av fordonsgas.. Vet inte hur det ligger till med Lilla Edet dock..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Lilla Edet matas direkt från containerflaken som står några meter bort. Körs främst från Trollhättan även om Lilla Edet egentligen ska ha egen produktion. Tidigare gick det rätt mycket fossilgas från Göteborg dit upp men det ska man nog ha slutat med vid det här laget tack vare att Trollhättan Energi tog över. Omsättningen där uppe är så pass låg så buffertlagret i kompressorhuset räcker nog till några tankningar så att dom hinner byta flak i lugn o ro.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jonas wrote:Lilla Edet matas direkt från containerflaken som står några meter bort. Körs främst från Trollhättan även om Lilla Edet egentligen ska ha egen produktion. Tidigare gick det rätt mycket fossilgas från Göteborg dit upp men det ska man nog ha slutat med vid det här laget tack vare att Trollhättan Energi tog över. Omsättningen där uppe är så pass låg så buffertlagret i kompressorhuset räcker nog till några tankningar så att dom hinner byta flak i lugn o ro.
Ok, där ser man.. intressant att veta.. Så igentligen är det bättre att tanka Biogas i Trollhättan så slipper de transportera gasen till lilla edet? :) .. Samma gäller kungsbacka igentligen där jag undviker att tanka om jag inte måste.. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

...och Alingsås och Uddevalla och Vänersborg och... :wink:

Genom att tanka på dessa orter kan dock påvisa att det finns efterfrågan och på så vis stimulera politiker och andra till att starta egen biogasproduktion.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jonas wrote:...och Alingsås och Uddevalla och Vänersborg och... :wink:

Genom att tanka på dessa orter kan dock påvisa att det finns efterfrågan och på så vis stimulera politiker och andra till att starta egen biogasproduktion.
Jo det är sant.. tänkte skriva detta också.. så frågan är igentligen om man bara skall tanka där man tänkt och inte bry sig om var det står lastbilsflak och inte... Jag kommer snart flytta till hus utanför kungsbacka så då blir det säkert en del tankningar inne i kungsbacka.. dock kommer jag nog köra 158:an in till göteborg och tanka nånstans inne i göteborg förmodligen.. jaja.. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply