Utspel från gasföreningen

Allt om som har med gas att göra.
Göran

Post by Göran »

anders wrote: CNG
0,83*0,45=0,3735
0,3735*2,06=0,769 kg/mil

Ps jag fick inte ihop dina siffor på CNG delen
Förbrukning av CNG= 0,277 Nm3/mil => ett fossilt Co2 utsläpp på 0,277 x 2,06 Kg/mil = 0,571 kg/km
Ds
Vad är 0,83*0,45=0,3735 ??

Min bil drar ca 0,8 l/mil detta ger en förbrukning av CNG på
0,8/1,3=0,615 Nm3/mil, med en naturgasandel = 45% ger detta 0,45*0,615=0,277 Nm3/mil
0,277*2,06=0,570 ( om man inte avrundar mellan stegen)

Eftersom vi här beräknade förhållandet mellan de fossilbaserade utsläppen i respektive bränsle så är din beräknade siffra på 48% ointressant (skillnaden mellan 0,373 och 0,570 är 0,19Kg/km att jämföras med bensinvariantens 2,15 kg/km), men räknar man om den med de nya siffrona blir den:

0,570-0,373 (detta är skillnaden)=0,197/0,570=34,6 %

Men eftersom vi tidigare hade meningsskiljaktigheter angående den fossilbaserde andelen av CO2 utsläppen är det mer rätt att uttrycka den som jag gjorde innan med en procentsats där jämviktsläge inträffar
i ditt fall blir det 70% dvs en ökning med 15% av biogas andelen i bränslet.

0,373/2,06=0,18 (så mycket fossil naturgas får min bil förbruka för att vara lika E85
Min bil tar 0,61 Nm3/mil förhållandet blir då 0,18/061= 0,2968 dvs 29,7% andel naturgas.
Så är vi tillbaka där vi började med att andelen biogas behöver öka med 13 till 15 % för att motsvara sommarkvalite av E85 och knappt någonting för att motsvara vinterkvalite av E85.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Biogasproducent

Post by Biogasproducent »

Tanka i skaraborg där är all fordonsgas 100% biogas så slipper ni dras med dåligt sammvete.
sjalilund

Post by sjalilund »

Biogasproducent wrote:Tanka i skaraborg där är all fordonsgas 100% biogas så slipper ni dras med dåligt sammvete.
Lite långt från Lund, bara... :D
åsaboe

Post by åsaboe »

sjalilund wrote: Lite långt från Lund, bara... :D
Men kom ihåg att anlita Eslöv när du passerar, de har ju egen biogasproduktion. Liksom Kristianstad, och Ystad "importerar" gas från Kristianstad så även där är det biogas.
taz

Post by taz »

åsaboe wrote:
Men kom ihåg att anlita Eslöv när du passerar, de har ju egen biogasproduktion. Liksom Kristianstad, och Ystad "importerar" gas från Kristianstad så även där är det biogas.
Helsingborg är ju en hel del närmare då... Gäller bara att ta biogasmacken vid sopstationen/återvinningsstationen då ... Där tankar alltid jag när jag åker till malmö :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Nizzeman

Post by Nizzeman »

åsaboe wrote:
Men det är väl E:ON som säljer gasen där, e väl 50/50 gas.. samma som här i Åstorp
Opel Astra CNG -04
Image
åsaboe

Post by åsaboe »

Kristianstad levererar sin biogas rakt in i ledningarna till de båda mackar som finns i stan, och eftersom man har överskott att exportera till Ystad finns det ingen anledning att blanda in naturgas. Kristianstad var ju pionjärer i sin biogassatsning och har numera väl utbyggd produktion. Att det är biogas man får märks de gånger jag tankar i t.ex. Lund, kommer alltid mycket längre på en tank då. Jag är ganska säker på att förhållandet är samma i Eslöv som också har egen produktion, har inte tankat så ofta där men de gånger jag gjort det blir körsträckan på en tank samma som för Kristianstadsgasen.
Sven

Post by Sven »

Helt riktigt, på en del av E.On:s stationer enbart biogas. Så vitt jag förstått ska det vara så också i tex Laholm och Olofström. I Fordonsgas' karta över gastankstationer 2007/08 står vilka av E.On:s stationer som bara har biogas.
Opel Zafira CNG -08
Nizzeman

Post by Nizzeman »

Sven wrote:Helt riktigt, på en del av E.On:s stationer enbart biogas. Så vitt jag förstått ska det vara så också i tex Laholm och Olofström. I Fordonsgas' karta över gastankstationer 2007/08 står vilka av E.On:s stationer som bara har biogas.
Tycker märkningen på pumparna/stationerna är dåligt när det gäller vilken sorts gas man tankar. Trodde som sagt alla E-ON sålde 50/50 gas som standard och att man kunde få 100% biogas där det är möjligt om man lagt in det som funktion på sitt tankkort. Så har jag uppfattat det från deras hemsida. Men får ni betala samma, 10,75:-, för gasen om det är 100% biogas som kommer från pumpen? Blir ju en högre kostnad per mil jämfört med 50/50 gasen... Här i Hbg är det ju 50/50 gas i alla pumpar utom på sopstationen där det är ren biogas som då är billigare, 9,90:-

Redigerat:
Klippte detta från deras sida
Fordonsgas 50
Fordonsgas 50 är vår standardprodukt och innebär att vi garanterar att minst hälften av all fordonsgas vi säljer på publika tankstationer är lokalt producerad, förnybar biogas. Fordonsgas 50 kan du tanka på våra samtliga tankstationer.

Fordonsgas 100
Fordonsgas 100 innebär att 100 procent av drivmedlet du tankar är lokalt producerad, förnybar biogas. Fordonsgas 100 tankar du på de tankstationer där vi har distribution av biogas.

Lite lulligt tycker jag, står ju att 50/50 finns på alla stationer. Hur väljer man vilken man vill ha så fall? Biogasen är ju bäst för miljön, men kan ändå tycka att man borde få veta vad man betalar för, speciellt som jag kan tycka att biogasen bör vara lite billigare
Opel Astra CNG -04
Image
Sven

Post by Sven »

Nizzeman wrote:
Lite lulligt tycker jag, står ju att 50/50 finns på alla stationer. Hur väljer man vilken man vill ha så fall? Biogasen är ju bäst för miljön, men kan ändå tycka att man borde få veta vad man betalar för, speciellt som jag kan tycka att biogasen bör vara lite billigare[/i]
Jag antar att du menar "lite luddigt", det är väl av etanolångor möjligen som det kan bli "lite lulligt"?

Håller med om att skyltningen är dålig. E.on borde ange att det bara är biogas på de stationer som bara har det. Svensk Biogas i Östergötland med omnejd är t ex tydliga med detta. Jag blev också "lurad" när jag tankade i Höganäs. Jag hade fått för mig att all fordonsgas i Helsingborgstrakten var biogas, men som du skrev, det finns bara ett tankställe i Hbg som har 100% biogas (det utmed motorvägen).

Priset borde också vara lägre för biogasen om man ser till energiinnehåll, men Fordonsgas tar såvitt jag förstått t o m ett HÖGRE pris för de som vill vara miljövänliga och bara tanka biogas.
Opel Zafira CNG -08
Biogasproducent

Har inte tankat hos Fordonsgas i Göteborg på länge men förr hade de ett högre pris i Göteborg när det var naturgas än vad de tog ut för biogasen.
Bensinekvivalenten var 1,1 för biogasen och 1,3 för naturgasen.
Nizzeman

Post by Nizzeman »

Sven wrote:
Nizzeman wrote:
Lite lulligt tycker jag, står ju att 50/50 finns på alla stationer. Hur väljer man vilken man vill ha så fall? Biogasen är ju bäst för miljön, men kan ändå tycka att man borde få veta vad man betalar för, speciellt som jag kan tycka att biogasen bör vara lite billigare[/i]
Jag antar att du menar "lite luddigt", det är väl av etanolångor möjligen som det kan bli "lite lulligt"?

Håller med om att skyltningen är dålig. E.on borde ange att det bara är biogas på de stationer som bara har det. Svensk Biogas i Östergötland med omnejd är t ex tydliga med detta. Jag blev också "lurad" när jag tankade i Höganäs. Jag hade fått för mig att all fordonsgas i Helsingborgstrakten var biogas, men som du skrev, det finns bara ett tankställe i Hbg som har 100% biogas (det utmed motorvägen).

Priset borde också vara lägre för biogasen om man ser till energiinnehåll, men Fordonsgas tar såvitt jag förstått t o m ett HÖGRE pris för de som vill vara miljövänliga och bara tanka biogas.
Menade så klart lite luddigt, var kanske lite lullig när jag skrev :-D
Jo och EON brukar ju ha sitt jämförelsepris skyltat också och det stämmer ju inte att dom räknar på naturgas som motsvarar 1,3l bensin när som säljer biogas i pumpen som bara motsvavar 1,1l, då har man ju verkligen blivit lurad tycker jag.
Opel Astra CNG -04
Image
Göran

Post by Göran »

Nizzeman wrote: Jo och EON brukar ju ha sitt jämförelsepris skyltat också och det stämmer ju inte att dom räknar på naturgas som motsvarar 1,3l bensin när som säljer biogas i pumpen som bara motsvavar 1,1l, då har man ju verkligen blivit lurad tycker jag.
I en annan tråd på forumet har det kommit fram att en del aktörer "spetsar" Biogasen för att den skall komma upp till samma energiinnehåll som Naturgas. Vet inte om Eon också gör detta och om det är på alla ställen i så fall.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Nizzeman

Post by Nizzeman »

Göran wrote:
Nizzeman wrote: Jo och EON brukar ju ha sitt jämförelsepris skyltat också och det stämmer ju inte att dom räknar på naturgas som motsvarar 1,3l bensin när som säljer biogas i pumpen som bara motsvavar 1,1l, då har man ju verkligen blivit lurad tycker jag.
I en annan tråd på forumet har det kommit fram att en del aktörer "spetsar" Biogasen för att den skall komma upp till samma energiinnehåll som Naturgas. Vet inte om Eon också gör detta och om det är på alla ställen i så fall.
Jo men är inte det den blandade gasen 50/50 som dom "spetsar" för att få den samma som ren naturgas?
Opel Astra CNG -04
Image
Biogasproducent

Den biogas som spetsas med gasol är den uppgraderade biogas som trycks ner i naturgasnätet när det finns överskott på biogas lokalt. Är inte på så många platser som detta görs.
Post Reply