Att använda växter vid framställan av biogas blir allt vanligare. Tidigare bestod råvaran oftast av slaktrester och avloppslam. Denna utveckling oroar forskaren Torbjörn Rydberg på Sveriges Lantbruksuniversitet, rapporterar SR Örebro.
Jaså? Att det talats om att ha en liten del grönmaterial visste jag men att det skulle vara så redan idag var för mig alldeles nytt. Att skriva "Tidigare bestod råvaran oftast av slaktrester och avloppslam" låter ju riktigt illa. Så man har nästan slutat med slaktavfall o slam nu då? Suck.
Sen kan man diskutera hur det bör vara i framtiden, det har vi avhandlat flera gånger förut men att det skulle vara så idag, det undrar jag.
http://www.branschnyheter.se/article23348.php
Gas från växter vanligare?
Gas från växter vanligare?
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
-
Det är inte det vanligaste att man använder odlade grödor vid biogasframställning. De flesta anläggningar har avfall. Enbart slaktavfall går inte att röta på ett bra sätt. En rötkammare är som en stor mage. Att enbart äta kött mår man inte bra av därför behövs annat avfall, gödsel eller något grönt att blanda med. Kött (slaktavfall) innehåller för mycket proteiner som i rötkammare kan ombildas till ammoniak vid höga pH och temperaturer. Rötkammaren blir då förgiftad och gasproduktionen avstannar. En rötningsprocess är komplicerad och man måste hålla koll på hur processen mår genom en mängd analyser. Lite fel blandning och man får problem. När man läser tidningsartiklar får man det intrycket att det bara är att köra in lite vad som helst i en burk, värma lite och vips har man biogas men riktigt så enkelt är det inte.