Första tanken i Tyskland kom jag 33 mil på och då var tanken inte tom när jag tankade igen.. Fastän jag låg i en hastighet mellan 130-160 hela vägen..
Andra tanken hade jag kommit ännu längre på om jag inte tankat..
Så här såg gasmätaren ut efter 20 mils körning (vanligtvis brukar den vara påväg in på det röda området i sverige vilket innebär 5-6 mils körning till...
http://mephisto.nu/a/IMG_3486.JPG
Jag kommer längre på gasen i Tyskland
Ja, de har du ju rätt i... I göteborg skjuter de ju in biogas i gasnätet.. tänkte jag inte på .. *dum* .. Hade nog kommit 35mil på den tanken eller lite längre då jag körde långsammare än jag gjorde på första tanken då jag va uppe i 200km/h på hastighetsmätaren när man lekte liteanders wrote:Mindre andel biogas i den gasen eller?

Re: Jag kommer längre på gasen i Tyskland
Hur stor e tanken på volvon? Med min astra brukar man komma 36-38 mil på en tank svensk gas.. rymmer ungefär 23 kubik.taz wrote:Första tanken i Tyskland kom jag 33 mil på och då var tanken inte tom när jag tankade igen.. Fastän jag låg i en hastighet mellan 130-160 hela vägen..
Andra tanken hade jag kommit ännu längre på om jag inte tankat..
Så här såg gasmätaren ut efter 20 mils körning (vanligtvis brukar den vara påväg in på det röda området i sverige vilket innebär 5-6 mils körning till...
http://mephisto.nu/a/IMG_3486.JPG
Föresten var det svårt att hitta tankställen i tyskland? Vad tog dom för kort? VISA o MasterCard?
Har läst lite någonstans att det visst skulle vara svårt o hitta rätt tankställen med rätt gas o munstycken..
I Tyskland finns L-gas och H-gas varav H-gas har mer energi innehåll antar jag. Det står på pumpen. Fast vi har inte märkt mycket av att man kommer längre än på naturgas från Fordonsgas. Kör i och för sig bara med full lastad bil med takbox och 3 cyklar på kroken, 5 pers och två hundar i bilen på semestern så lite mer förbrukar bilen allt. Genom Danmark skiljer det 25 km för oss mellan en tankning i Malmö och en tankning i Handewitt (H-gas). Kommer längre på den tyska gasen men inte mer än 275 km. Naturgas i Malmö med antar jag. Mycket beror nog på trycket i pumpen just på momentet man tankar. I Holland däremot kommer vi inte långt på gasen från CNGnet. De pumparna ger bara 13-14 kg på en tom tank, dessutom L-gas. Fast biligt är det 0,69 €/kg.
/Wim
/Wim
Re: Jag kommer längre på gasen i Tyskland
Det är inte svårt att tanka i Tyskland. De har säkert i närheten av 800 tankställen varav många på vanliga tankstationer där man kan betala med VISA eller annat kreditkort. Den är dessutom billigare än här.Nizzeman wrote: Hur stor e tanken på volvon? Med min astra brukar man komma 36-38 mil på en tank svensk gas.. rymmer ungefär 23 kubik.
Föresten var det svårt att hitta tankställen i tyskland? Vad tog dom för kort? VISA o MasterCard?
Har läst lite någonstans att det visst skulle vara svårt o hitta rätt tankställen med rätt gas o munstycken..
Munstycken har samma standard som här fast lite nyare modeller med pistolgrepp.
Vi tankar CNG/erdgas och inte LPG/autogas som har annan anslutning och tryck.
/Wim
Biogas i göteborgsnätet
Det stämmer att det körs in biogas i göteborgs nätet men det är samma värmevärde som på natirgasen eftersom biogasen är uppgraderad.
Så det är inte någon skillnad mot ren naturgas. Alltså 1,25 mot i liter bensin.
Så det är inte någon skillnad mot ren naturgas. Alltså 1,25 mot i liter bensin.
Kör en Volvo V70 bifuel 03
och en Opel Zafira CNG 03
och en Opel Zafira CNG 03