Eon vill producera mer biogas

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Jonas

Eon vill producera mer biogas

Post by Jonas »

Eon vill producera mer biogas i Västra Götaland.

Biogas från regionens jordbruk kan driva nästan 49 000 personbilar menar Hans Kreisel, vd på EON gas.

:D

http://www.sr.se/cgi-bin/goteborg/nyhet ... el=2218762
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Oldfield

Post by Oldfield »

All utveckling är ju rolig och glädjande. Men östra Götaland då???
Jonas

Post by Jonas »

Det har säkert med gasledningarna genom Västra Götaland att göra. Vi har som bekant en från Danmark till Stenungsund via snart sagt varenda ort på vägen, en förgrening via Gislaved upp till Tranemo, en på gång från Norge till Kungälv, Varberg och Lysekil. Där är Eon garanterade avsättning för sin biogas. Det är väl så enkelt som att dom inte är beredda att satsa på biogas om det inte finns en ledning att mata in gasen i...

Jag undrar hur det hade sett ut på fordonsgasmarknaden i Sverige idag om gasledningen från Göteborg till Stockholm som planerades 2002 verkligen hade blivit av.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Jonas

Post by Jonas »

Ett andra svar i samma fråga eftersom jag sprang på en debattartikel skriven av VDn för Eon Gas, Hans Kreisel. Han uppmanar ansvariga på Gotland att satsa på biogas som fordonsbränsle och det är väl också de del av svaret naturligtvis, man måste lobba för att kommuner, landsting och företag ska satsa på gasproduktion och gasfordon. Finns inte den delen så lär inte Eon vilja satsa på ökad produktion heller.

På västkusten och i Västra Götaland-regionen började man bygga gasledningen 1985 och här har kommunerna också vågat satsa på biogas, se på Laholm, Kristianstad, Helsingborg och Göteborg. Se även på Falkenberg som i samarbete med Eon och GeKås bygger gasledning till Ullared för att kunderna ska kunna tanka biogas.

Vi får hoppas att Eon fortsätter sitt ganska väl underbyggda lobbyarbete som ett komplement till påtryckningarna vi själva kan åstadkomma. På sätt kanske vi snart får läsa om en satsning även längre österut.

http://www.gotlandska.se/23190
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Jonas

Post by Jonas »

...och nu ännu en debattartikel från Hans Kreisel, samma innehåll men nu anpassad för Jämtland. Först förstod jag inte sambandet eftersom SR bara hade sammanfattat lite kort om att Eon vill öka produktionen i Västra Götaland. Nu inser jag ju att Eon skickat detta till media över hela landet i varianter som anpassats för lokal anknytning.

http://www.ltz.se/artikel_standard.php? ... ning_2=216
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven

Post by Sven »

Mycket bra att E.on agerar. Politiker och allmänhet måste ständigt informeras om biogasens stora fördelar och potential.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply