Robert Lindberg wrote:Tack för råden. Tog nog för givet att det skulle vara enklare att, dessutom har jag hört flera motsägelsefulla fakta från div aktörer, bl.a Volvo kund supp.
Det är bara att beklaga om dom inte kan ge vettiga svar. Det är som jag nämnde tidigare ungefär samma sak som att dom skulle svara att det är OK att tanka 95 oktanig bensin i dieselbilen.
Robert Lindberg wrote:Om det finns så många som 700-1000 cng mackar i Tyskland så verkar det som dessa är koncentrerade till andra områden och inte efter routen Puttgarden-Denekamp (ca40mil). Ska dock kolla mer exakt då jag åker hem på måndag.
Dom är spridda ganska jämnt över Tyskland, det finns bra översiktskarta uppdaterad i Juli 2008 och en PDF-lista på arton A4-sidor med adresser och allt, dessa hämtas från
http://www.erdgasfahrzeuge.de under menyn 03. Tankstellen Tankstellenfinder. Där finns också ruttpalnerare etc för att hjäpa dig att hitta stationer efter vägen.
Robert Lindberg wrote:Ringde förresten till den enda CNG macken i Amsterdam, som ligger vid Schiphool, fick veta att de säljer naturgas (lika med LPG enligt damen) och att anslutningen är den samma som på all gasfordon samt att man inte säljer om inte avtal tecknats först.
Anslutningen är inte samma på alla gasfordon nej, hon kan inte haft klart för sig hur det ser ut i verkligheten. LPG är inte vanlig naturgas heller nej. Synd för dom ställer bara till det när dom ger felaktiga svar. Du kanske har sett inlägget tidigare men det finns annars en tråd just om stationer och betalsätt i Holland här på forumet, se
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=823
Robert Lindberg wrote:Kontentan blir att det funkar hyfsat bra med biogasbil om man kör lokalt på hemtrakten, i mitt fall Västerås och runt mälardalen, men blir jäkligt bökigt om man åker långt och då speciellt utomlands..
Sverige från Västerås och söderut, Tyskland, Italien går bra. Österrike och Schweiz är på god väg. Holland har som sagts tidigare några stationer, Norge (Fredrikstad, endast dagtid vardagar), Finland (8-10 stationer), Spanien, Frankrike har enstaka stationer. Så bökigt tycker jag inte det är och jag hoppas att du inte ska behöva känna så heller om du bara får riktiga svar istället för förvirrande tvetydigheter från okunnig personal på diverse infocenter. Det fungerar bra, speciellt om man tankat sin GPS med uppdaterade uppgifter om CNG-stationer och/eller tagit med sig uppdaterade kartor/listor för det land man ska till. Inte speciellt mycket merarbete då dessa tillhandahålls på ett flertal websiter.