Fordonsgas framtid - prishöjningar

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
jos

Fordonsgas framtid - prishöjningar

Post by jos »

Det känns som att fordonsgas är ute på hal is. Jag såg att dom höjde jämförelsepriset till 10:- per lite bensin idag.

Det kan funka detta året men vad skall dom göra när pluginhybrid eller rena elbilar kommer. Etanolen är billig också. Jag själv känner mig lurad. Köpte en gasbil så stod priset i typ 7.50:-

Tänk om dom kunde hålla jämförelsepriset 6:- som var för 3-4 åt sen eller åtminstone 7-7.5. Då hade hela göteborg tankat gas..

Min nästa bil blir nog ingen gasbil, jag har gett upp.
track_snake

Post by track_snake »

Å andra sidan pekar allt mot att bensin- och dieselpriset kommer att fortsätta gå upp. Och etanolpriset har börjat röra sig uppåt pga. att årets skörd av majs i USA blir mycket mindre än förväntat pga. dåligt väder (visst, vi har inte majsetanol i E85, men det är etanolmarknaden i USA som sätter priset i övriga världen också och därmed drar med sig priset på den sockerrörsetanol vi har i E85 uppåt).

Så det kan finnas goda skäl att fortsätta med gas även om gasen nu blivit lite dyrare.

/track_snake
MartinF

Post by MartinF »

Sedan hoppas jag verkligen att jag inte är den enda som kör biogasbil av miljöskäl - inte av ekonomiska skäl! Jag skulle fortsätta att åka på gas även om den var dyrare än bensinen.
Fred

Post by Fred »

track_snake wrote:Å andra sidan pekar allt mot att bensin- och dieselpriset kommer att fortsätta gå upp. Och etanolpriset har börjat röra sig uppåt pga. att årets skörd av majs i USA blir mycket mindre än förväntat pga. dåligt väder (visst, vi har inte majsetanol i E85, men det är etanolmarknaden i USA som sätter priset i övriga världen också och därmed drar med sig priset på den sockerrörsetanol vi har i E85 uppåt).

Så det kan finnas goda skäl att fortsätta med gas även om gasen nu blivit lite dyrare.

/track_snake
Problemet är ju att alla biogasaktörer höjer gaspriset linjärt med bensin/dieselpriset...det har de ju till och med erkänt officiellt! :evil:

Att de sen kommer med så löjliga förklaringar, som att leveranserna går på diesel, gör en ju bara ännu argare. Om de ändå var rakryggade nog att säga att de höjer priserna för att de vet att folk är beroende av sina bilar och att så länge det är lite billigare att köra på gas jämfört med bensin/diesel så är gasbilsförarna glada.

Jag är väldigt sugen på att kontakta konkurrensverket för att se ifall de kan titta på biogasmarknaden, det är ju trots allt kartellverksamhet som pågår och det är olagligt i Sverige. Vad säger ni, är det någon mer som har lust att skriva ett mail till KV? Ju fler som skriver, ju större chans att de tittar på det.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Oldfield

Post by Oldfield »

MartinF wrote:Sedan hoppas jag verkligen att jag inte är den enda som kör biogasbil av miljöskäl - inte av ekonomiska skäl! Jag skulle fortsätta att åka på gas även om den var dyrare än bensinen.
Samma här, det är en ren bonus att det är billigare med biogas. Men största anledningen till att jag valt det bränslet är dess minimala påverkan på miljön.
Sven

Post by Sven »

Fred wrote: Jag är väldigt sugen på att kontakta konkurrensverket för att se ifall de kan titta på biogasmarknaden, det är ju trots allt kartellverksamhet som pågår och det är olagligt i Sverige. Vad säger ni, är det någon mer som har lust att skriva ett mail till KV? Ju fler som skriver, ju större chans att de tittar på det.

Mvh
/Fred
Det kanske kan vara något. Det verkar dock som om det är vissa aktörer mer än andra som tar ut för höga priser. Dit hör alla tankstaitioner i Stockholm utom den i Bromma och Fordonsgas' stationer (mednågto undantag), de ligger f n på ca 12.25 kr/Nm3. Däremot ligger Svensk biogas (10.58), E.on (10.75) samt diverse små aktörer lägre i pris.

Jag vet inte om alla aktörer har följt med de fossila priserna lika mycket. Att det blir en viss ökning är förståeligt om det sker transporter med dieselbilar o/e aktörerna även distribuerar naturgas eftersom denna har ökat kraftigt i pris.

E.on har deklarerat att de ska hålla Fordonsgaspriset 25-30% lägre än de fossila bränslena. Detta tycker jag är bättre än Fordonsgas' policy att ligga 3 kr lägre/motsvarande liter bensinekvivalent, för då blir den procentuella skillnaden mindre när bensinpriset stiger.
Opel Zafira CNG -08
Göran

Post by Göran »

Jag tror det ar svårt att få gehör för kartell bildning just pga. av den stora spridning av priser på gas över landet, sen är det inte det lättaste att jämföra gaspriser heller eftersom energi innehållet kan variera betydligt mer än exempelvis bensin.
Däremot borde det vara lättare att hävda att bolagen utnyttjar sin dominerande ställning på den Lokala marknaden.

Länken nedan visar desperationen som en del känner inför de alltjämnt stigande bränslepriserna.

En desperat handling av en som fått nog.
Heta protester mot bränslepriser

Hittade artikeln på Teknikens värld
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply