track_snake wrote: Jag tycker därför fortfarande det är märkligt att biogaspriset skall följa bensinpriset. Mycket av merkostnaderna för gasmackar täcks ju in av olika statliga bidrag till att bygga gasmackar. Produktionskostnaden för biogasen är uppenbart låg och relaterad enbart till de insatsvaror man förbrukar. För själva avfallet som man gör gas av skall man ju inte behöva betala något, och ofta sker framställning och uppgradering i kommunal regi vid reningsverk etc. Visst, ibland är transportkostnaderna höga men även de går att optimera genom att man bygger biogasmackar där gasen framställs.
/track_snake
Du har nog rätt i detta, track_snake.
Jag har försökt upskatta omsättning m m för en gastankstation. Observera att jag inte är någon ekonom, så de som kan detta område bättre får gärna rätta mig.
Enligt gasföreningen såldes det 53 miljoner Nm3 fordonsgas 2007. Enligt deras grafik (om jag läser rätt) fanns det 83 publika gastankstationer detta år och totalt 117 gastankstationer dvs 34 för bussar, sopbilar m m. Om vi förenklat räknar på att varje station säljer lika mycket gas så blir det 453 000 Nm3/station.
Investeringskostnaden är ca 3,5 milj, ca 1 milj erhålls i bidrag dvs nettokostnad 2,5 milj. Vid ekonomiska investeringar brukar man ofta önska att de ska ge avkastning efter 10 år. Räknar man bara på investeringskostnaden så skulle den vara intjänad vid en nettovinst på 2,5 milj/10 kr/år dvs 250 000 kr/år.
Då behöver vinsten/Nm3 såld mängd fordonsgas vara 250 000/530 000 kr/Nm3 =
0,47kr/Nm3!
Självklart tillkommer driftskostnader, reparationer och underhåll m m, men vinsten borde ändå bli betydligt mer än 50 öre/Nm3. Om vi förenklat räknar med att fordonsgaspriset under 2007 var 10 kr/Nm3
blir omsättningen för genomsnittsstationen 4,53 milj och vinsten behöver bara bli 4,7% av priset.