Gaspriset indexregleras mot bensinen.

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Jonas

Gaspriset indexregleras mot bensinen.

Post by Jonas »

Jahopp. Här står det ju svart på vitt att biogaspriset följer bensinen.

- Priset på biogas justeras i förhållande till bensinpriset och uppgår till 90 procent av det aktuella priset på 95-oktanig bensin, säger Lisa Vejlo, informatör på Statoil.

Att de båda priserna följer varandra bekräftas också av distributören AGA samt OKQ8.

http://www.e24.se/branscher/ravaror/artikel_555309.e24

EDIT: Det var ju samma E24-artikel som Göran länkade till i ett annat inlägg- ett inlägg som jag dessutom själv svarat på. Jag var nog snurrigare än vanligt när jag skrev detta. Sorry. ;)
Last edited by Jonas on 2008-06-30, 07:36, edited 1 time in total.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven

Post by Sven »

Bra artikel, informativ angående hur distributörerna tänker. De intervjuade menar att gas hittills är en ren förlustaffär. Det är nog tyvärr sant. Investeringarna är stora, försäljningsvolymerna behöver bli större. Men det finns också hopp:

"AGA jobbar samtidigt aktivt med att bryta kopplingen mellan de båda drivmedlen och göra gasen till ett eget energislag som bär sina egna kostnader. I och med det menar Roger Andersson att priset på biogas också borde sjunka om ett par år. Flytande biogas är ytterligare ett alternativ som enligt honom skulle underlätta distributionen och göra marknaden större om det omsätts i praktiken."

Opel Zafira CNG -08
track_snake

Post by track_snake »

Sven wrote:Bra artikel, informativ angående hur distributörerna tänker. De intervjuade menar att gas hittills är en ren förlustaffär. Det är nog tyvärr sant. Investeringarna är stora, försäljningsvolymerna behöver bli större. Men det finns också hopp:

"AGA jobbar samtidigt aktivt med att bryta kopplingen mellan de båda drivmedlen och göra gasen till ett eget energislag som bär sina egna kostnader. I och med det menar Roger Andersson att priset på biogas också borde sjunka om ett par år. Flytande biogas är ytterligare ett alternativ som enligt honom skulle underlätta distributionen och göra marknaden större om det omsätts i praktiken."

---------------
Det konstiga är att de säger att både etanol (E85) och gas är en förlustaffär.

Är det så borde de ju höja priset på E85, men så sker inte.

Jag tycker därför fortfarande det är märkligt att biogaspriset skall följa bensinpriset. Mycket av merkostnaderna för gasmackar täcks ju in av olika statliga bidrag till att bygga gasmackar. Produktionskostnaden för biogasen är uppenbart låg och relaterad enbart till de insatsvaror man förbrukar. För själva avfallet som man gör gas av skall man ju inte behöva betala något, och ofta sker framställning och uppgradering i kommunal regi vid reningsverk etc. Visst, ibland är transportkostnaderna höga men även de går att optimera genom att man bygger biogasmackar där gasen framställs.

/track_snake
Sven

Post by Sven »

track_snake wrote: ---------------
Det konstiga är att de säger att både etanol (E85) och gas är en förlustaffär.

/track_snake
Ja, det är konstigt. Investeringskostnaden är fem-sju ggr högre för en gaspump (3,5 mille mot 0,5, ofta får dock gastankstationerna 1 mille i bidrag) och försäljningen är sannolikt större för E85, så det borde ju vara mer lönsamt än fordonsgas.
Opel Zafira CNG -08
AndersH

Post by AndersH »

Beträffande det stabila E85-priset så hittade jag en etanolrelaterad artikel på SvD och där står det:
Enligt Anders Fredriksson, vice vd på Sekab, har bensinbolagen redan köpt den etanol som ska säljas som E85 fram till årsskiftet, vilket borde tala för att priserna håller sig.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1352625.svd
Göran

Post by Göran »

Svd:s dagliga fråga löd:
Tänker du köpa en miljöbil i år?
Av de som svarat 22:00 (Totalt har 5735 personer röstat)
var fördelningen enl. nedan.

3% som funderade på gasbil.
6% funderade på etanol
7% tänkte skaffa sig en fossilbil som släppte utmindre än 120 g/km
24% Elhybrid
60% Ville inte byta bil

Hoppas de här 3% procenten kommer att synas i statistiken.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Sven

Post by Sven »

track_snake wrote: Jag tycker därför fortfarande det är märkligt att biogaspriset skall följa bensinpriset. Mycket av merkostnaderna för gasmackar täcks ju in av olika statliga bidrag till att bygga gasmackar. Produktionskostnaden för biogasen är uppenbart låg och relaterad enbart till de insatsvaror man förbrukar. För själva avfallet som man gör gas av skall man ju inte behöva betala något, och ofta sker framställning och uppgradering i kommunal regi vid reningsverk etc. Visst, ibland är transportkostnaderna höga men även de går att optimera genom att man bygger biogasmackar där gasen framställs.

/track_snake
Du har nog rätt i detta, track_snake.

Jag har försökt upskatta omsättning m m för en gastankstation. Observera att jag inte är någon ekonom, så de som kan detta område bättre får gärna rätta mig.

Enligt gasföreningen såldes det 53 miljoner Nm3 fordonsgas 2007. Enligt deras grafik (om jag läser rätt) fanns det 83 publika gastankstationer detta år och totalt 117 gastankstationer dvs 34 för bussar, sopbilar m m. Om vi förenklat räknar på att varje station säljer lika mycket gas så blir det 453 000 Nm3/station.

Investeringskostnaden är ca 3,5 milj, ca 1 milj erhålls i bidrag dvs nettokostnad 2,5 milj. Vid ekonomiska investeringar brukar man ofta önska att de ska ge avkastning efter 10 år. Räknar man bara på investeringskostnaden så skulle den vara intjänad vid en nettovinst på 2,5 milj/10 kr/år dvs 250 000 kr/år. Då behöver vinsten/Nm3 såld mängd fordonsgas vara 250 000/530 000 kr/Nm3 = 0,47kr/Nm3!

Självklart tillkommer driftskostnader, reparationer och underhåll m m, men vinsten borde ändå bli betydligt mer än 50 öre/Nm3. Om vi förenklat räknar med att fordonsgaspriset under 2007 var 10 kr/Nm3 blir omsättningen för genomsnittsstationen 4,53 milj och vinsten behöver bara bli 4,7% av priset.
Opel Zafira CNG -08
åsaboe

Post by åsaboe »

Eon har kvar sin policy om 25-30% lägre pris på gas jämfört med bensin. Idag svarar de på en insändare om detta i Kristianstadsbladet
Sven

Post by Sven »

åsaboe wrote:Eon har kvar sin policy om 25-30% lägre pris på gas jämfört med bensin.
Bra, de andra aktörerna borde ta efter. På detta sätt blir skillnden i kronor större om fossilbränslepriserna ökar.

Allra bäst vore dock om gaspriset stiger endast margiellt när fossilbränslepriserna stiger. Då skulle fler välja gasbil i framtiden.
Opel Zafira CNG -08
track_snake

Post by track_snake »

Idag steg E85-priset med 10 öre (Statoil) till 8,49 kr/liter.

Det kan vara en eftersläpande prishöjning för att bensinandelen i E85 blivit dyrare, men det kan också bero på att etanolen blivit dyrare.

RME steg ordentligt, med 180 öre/liter. Rapsmetylester konkurrerar ju med rapsoljans användning som livsmedel, och som de flesta noterat har rapsoljan blivit mycket dyrare i affärerna sista tiden, liksom produkter som innehåller rapsolja, t.ex. Bregott.

/track_snake
Post Reply