VW Golf BiFuel
- turbofolkan
- Posts: 14
- Joined: 2007-01-15, 18:34
- Location: Kungälv
VW Golf BiFuel
Har precis blivit ny ägare till en Golf BiFuel av 2003 års modell.
Allt verkar funka bra så här långt, men jag skulle vilja vara lite förberedd på vilka fel och brister som kan tänkas dyka upp på bilen. Någon som har några erfarenheter?
För övrigt så förstår jag inte riktigt vilka parametrar bilen jobbar efter. Vad är det som styr när den skall gå från besin till gas efter uppstart?
Ibland tycker jag det går riktigt fort, ibland tar det däremot ganska lång tid...
Allt verkar funka bra så här långt, men jag skulle vilja vara lite förberedd på vilka fel och brister som kan tänkas dyka upp på bilen. Någon som har några erfarenheter?
För övrigt så förstår jag inte riktigt vilka parametrar bilen jobbar efter. Vad är det som styr när den skall gå från besin till gas efter uppstart?
Ibland tycker jag det går riktigt fort, ibland tar det däremot ganska lång tid...
Sverker
VW Golf Variant 2.0 BiFuel
Citroen Picasso 1,6 Hdi
VW Typ2 T2b
VW Golf Variant 2.0 BiFuel
Citroen Picasso 1,6 Hdi
VW Typ2 T2b
Grattis 
Mitt minne sviker mig oroväckande ofta - men jag tror faktiskt du är den första skribenten här som har en Golf BiFuel.
Jag har själv tittat på den ett flertal gånger, men den var lite för liten för familjens behov. Verkar vara en trevlig bil hur som helst.
Varför den ibland tar tid på sig att slå om till gas vet jag inte.

Mitt minne sviker mig oroväckande ofta - men jag tror faktiskt du är den första skribenten här som har en Golf BiFuel.
Jag har själv tittat på den ett flertal gånger, men den var lite för liten för familjens behov. Verkar vara en trevlig bil hur som helst.
Varför den ibland tar tid på sig att slå om till gas vet jag inte.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Opel Zafira 04
-
- Posts: 227
- Joined: 2006-09-18, 09:44
- Location: Stockholm
- turbofolkan
- Posts: 14
- Joined: 2007-01-15, 18:34
- Location: Kungälv
Även volvon (iaf av 2002 års modell) dröjer en stund med att slå över till gasdrift efter det att man tryckt på knappen. Precis så är det oxå med min Opel (Astra -02, efterkonverterad). Min tanke är att det har att göra med temperatur på något sätt (avgastemp??) eftersom att det tar längre tid om det är skapligt kallt ute och att det går mycket fortare när motorn bara har stått still en liten stund och fortfarande är varm.
Någon som verkligen _vet_ något, så att jag slipper gissa?
Johan: Liten? Är den så mycket mindre än Zafiran? (frånsett antalet sittplatser?)
Någon som verkligen _vet_ något, så att jag slipper gissa?

Johan: Liten? Är den så mycket mindre än Zafiran? (frånsett antalet sittplatser?)
Last edited by Plonte on 2007-01-16, 21:32, edited 1 time in total.
- turbofolkan
- Posts: 14
- Joined: 2007-01-15, 18:34
- Location: Kungälv
Låter tryggt!
Finns det några Haynes manualer eller liknande att tillgå för de här slags bilarna? Och vart kan man få tag på billiga reservdelar om man nu verkligen lyckas konstatera att just en speciell del är paj? Lite Off topic, jag vet
Finns det några Haynes manualer eller liknande att tillgå för de här slags bilarna? Och vart kan man få tag på billiga reservdelar om man nu verkligen lyckas konstatera att just en speciell del är paj? Lite Off topic, jag vet

Sverker
VW Golf Variant 2.0 BiFuel
Citroen Picasso 1,6 Hdi
VW Typ2 T2b
VW Golf Variant 2.0 BiFuel
Citroen Picasso 1,6 Hdi
VW Typ2 T2b
plonte: Det är definitivt större utrymme i Zafiran, men den är byggd mer på höjden.
2003 Golfen har förhöjt golv (1 decimeter) i lastutrymmet för gastankens skull - men även jämfört med en vanlig Golf Variant så skulle jag vilja säga att Zafiran är större.
Zafiran sväljer utan problem vår tvilingvagn plus några pappkassar brevid, det tror jag inte Golfen gör, har inte provat, men måttat den med ögonen några gånger.
Ursäkta att jag tog tråden ännu mer off-topic - men jag orkade inte starta en ny tråd.
2003 Golfen har förhöjt golv (1 decimeter) i lastutrymmet för gastankens skull - men även jämfört med en vanlig Golf Variant så skulle jag vilja säga att Zafiran är större.
Zafiran sväljer utan problem vår tvilingvagn plus några pappkassar brevid, det tror jag inte Golfen gör, har inte provat, men måttat den med ögonen några gånger.
Ursäkta att jag tog tråden ännu mer off-topic - men jag orkade inte starta en ny tråd.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Opel Zafira 04
-
- Posts: 227
- Joined: 2006-09-18, 09:44
- Location: Stockholm
Ok.. tillbaks on-topic..
Plonte:Vad jag har förstått är att systemet ställer om motorstyrning etc när man väl trycker in gasknappen. Det kan ju inte liksom slå om på en sekund.
Temperatur kan mycket väl vara en parameter, det har jag själv märkt att det tar lite tid att få igång vid kalla mornar.
Inget vetenskapligt svar kanske, bara mina 2 ören..
Turbofolkan: Nej och åter nej. Jag har själv sökt med ljus och lykta (=terroriserat Volvo
) och det verkar inte finnas dokumentation för bi-fuel. Möjligen för andra märken men det törs jag inte svara på.
Vad Volvo har är sin egna databas som serviceteknikerna använder, manualerna är därmed "digitala".
Eftersom manualen jag fick med min 99-a inte överhuvudtaget nämner Bi-fuel misstänker jag att det är en specialare, det verkar inte finnas så mycket om dem. (Ni som har nyare volvo får gärna fylla i egna erfarenheter här).
Gas-systemet tillverkas av holländska Necam, numera "Teleflex". Jag funderar på att gå på dem och kolla huruvida det finns dokumentation över systemet eller ej. Möjligtvis kan man kanske beställa delar där också men med tanke på hur många varianter det finns (och att LPG verkar vanligare än CNG) så är risken stor att man får fel grejer.

Plonte:Vad jag har förstått är att systemet ställer om motorstyrning etc när man väl trycker in gasknappen. Det kan ju inte liksom slå om på en sekund.
Temperatur kan mycket väl vara en parameter, det har jag själv märkt att det tar lite tid att få igång vid kalla mornar.
Inget vetenskapligt svar kanske, bara mina 2 ören..
Turbofolkan: Nej och åter nej. Jag har själv sökt med ljus och lykta (=terroriserat Volvo

Vad Volvo har är sin egna databas som serviceteknikerna använder, manualerna är därmed "digitala".
Eftersom manualen jag fick med min 99-a inte överhuvudtaget nämner Bi-fuel misstänker jag att det är en specialare, det verkar inte finnas så mycket om dem. (Ni som har nyare volvo får gärna fylla i egna erfarenheter här).
Gas-systemet tillverkas av holländska Necam, numera "Teleflex". Jag funderar på att gå på dem och kolla huruvida det finns dokumentation över systemet eller ej. Möjligtvis kan man kanske beställa delar där också men med tanke på hur många varianter det finns (och att LPG verkar vanligare än CNG) så är risken stor att man får fel grejer.
- turbofolkan
- Posts: 14
- Joined: 2007-01-15, 18:34
- Location: Kungälv
Lurigt!
Verkar svårt det där.....
Jag som är så pass grön så jag inte ens vet skillnad på LPG och CNG
Jag som är så pass grön så jag inte ens vet skillnad på LPG och CNG

Sverker
VW Golf Variant 2.0 BiFuel
Citroen Picasso 1,6 Hdi
VW Typ2 T2b
VW Golf Variant 2.0 BiFuel
Citroen Picasso 1,6 Hdi
VW Typ2 T2b
turbofolkan: LPG = Liquefied petroleum gas = Propan/Butan-gas = Gasol.
Det är gas under sådant tryck att den blir flytande. Det går inte att köra CNG fordon på LPG.
LPG anses av svenska myndigheter inte vara ett "miljöbränsle".
CNG = Compressed Natural Gas = Metan + lite annat.
Det är gas under sådant tryck att den blir flytande. Det går inte att köra CNG fordon på LPG.
LPG anses av svenska myndigheter inte vara ett "miljöbränsle".
CNG = Compressed Natural Gas = Metan + lite annat.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Opel Zafira 04
- turbofolkan
- Posts: 14
- Joined: 2007-01-15, 18:34
- Location: Kungälv
Ok!
Man tackar! Idag stannade jag för övrigt till för att köpa lite mjölk på vägen hem. Bilen var varm och gick på gas, men när jag kom ut startade den på bensin igen. Hade ca 2 km hem, men den hann ändå inte gå över till gas igen. Verkar inte det lite lustigt?
Sverker
VW Golf Variant 2.0 BiFuel
Citroen Picasso 1,6 Hdi
VW Typ2 T2b
VW Golf Variant 2.0 BiFuel
Citroen Picasso 1,6 Hdi
VW Typ2 T2b
- turbofolkan
- Posts: 14
- Joined: 2007-01-15, 18:34
- Location: Kungälv
Nu vet jag!
Bilen går över till gas så fort vattentempen har uppnått 50 grader celsius, och motorn har upplevt en motorbroms från över 2000 rpm. Märkligt det där sista, men det är väl för att veta att bilen rör sig antar jag. Fick reda på det från Din Bil i Sisjön.
Känns bättre genast!
Känns bättre genast!
Sverker
VW Golf Variant 2.0 BiFuel
Citroen Picasso 1,6 Hdi
VW Typ2 T2b
VW Golf Variant 2.0 BiFuel
Citroen Picasso 1,6 Hdi
VW Typ2 T2b
Angående vid vilken temperatur bilen går över till gasdrift läste jag någonstans angivelsen +16 grader, troligtvis gäller det för Volvos bi-fuel.
Provkörde nämligen en V70N -03 hos en bilhandlare i somras och den hade faktiskt gas kvar i tankarna (!!). Tror inte den bilen hade varit ute tidigare på dagen och bara under den tiden jag körde fram bilen från parkeringen och höll på med att justera stol och backspeglar innan provturen hann den bli tillräckligt varm för att kunna gå över till gasdrift - OK det var sommar och 20 grader ute så det underlättade nog också.
Volvon går nog enbart på vattentemperaturen, hade inte tillfälle att ägna mig åt motorbroms över 2000 varv på bara 30 m bilparkering...
Tankinstrumenteringen var dock förvirrande när man körde Bi-fuel för första gången då gas-tankarna indikeras med den vanliga tankmätaren och bensinreserven m.h.a. färddatorn.
I övrigt var V70N en positiv körning, märkte ingen större skillnad i kraft när jag körde omväxlande på bensin och gas, möjligtvis att det hackade till lite kort när jag växlade till gas i en uppförsbacke. Bilen hade gått ca. 11000 mil så den borde hunnit bli inkörd. Dock något högre däcksljud än den V70 Bi-fuel -98 (utan gas...) jag körde strax innan, större och bredare däck som standard som trolig förklaring.
I övrigt kändes V70N Bi-fuel välbalanserad att köra, nästan lika bra på vägen som min MB 200 -88 med 39000 mil på mätaren.
Provkörde nämligen en V70N -03 hos en bilhandlare i somras och den hade faktiskt gas kvar i tankarna (!!). Tror inte den bilen hade varit ute tidigare på dagen och bara under den tiden jag körde fram bilen från parkeringen och höll på med att justera stol och backspeglar innan provturen hann den bli tillräckligt varm för att kunna gå över till gasdrift - OK det var sommar och 20 grader ute så det underlättade nog också.
Volvon går nog enbart på vattentemperaturen, hade inte tillfälle att ägna mig åt motorbroms över 2000 varv på bara 30 m bilparkering...
Tankinstrumenteringen var dock förvirrande när man körde Bi-fuel för första gången då gas-tankarna indikeras med den vanliga tankmätaren och bensinreserven m.h.a. färddatorn.
I övrigt var V70N en positiv körning, märkte ingen större skillnad i kraft när jag körde omväxlande på bensin och gas, möjligtvis att det hackade till lite kort när jag växlade till gas i en uppförsbacke. Bilen hade gått ca. 11000 mil så den borde hunnit bli inkörd. Dock något högre däcksljud än den V70 Bi-fuel -98 (utan gas...) jag körde strax innan, större och bredare däck som standard som trolig förklaring.
I övrigt kändes V70N Bi-fuel välbalanserad att köra, nästan lika bra på vägen som min MB 200 -88 med 39000 mil på mätaren.
Det går alldeles utmärkt att eftermontera dragkrok på Golf BiFuel. En kollega fick det gjort när han köpte sin bil och vi ska eftermontera en fast krok på vår bil snart. Fast krok kommer att kosta ca 5000 kr inkl. arbete och delar. Sedan är det bara att kontrollbesiktiga kroken på Bilprovningen.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
-
- Posts: 6
- Joined: 2008-06-12, 21:19
- Location: Hässleholm
Re: Nu vet jag!
Det står faktiskt även i bilens tillägsmanual för gasdrift att bilen måste motorbromsas från 2000 rpm men att det vid kallstart kan dröja 60 sekunder innan den slår över på gas.turbofolkan wrote:Bilen går över till gas så fort vattentempen har uppnått 50 grader celsius, och motorn har upplevt en motorbroms från över 2000 rpm. Märkligt det där sista, men det är väl för att veta att bilen rör sig antar jag. Fick reda på det från Din Bil i Sisjön.
Känns bättre genast!
Håller inte med.S-klasse wrote: Tankinstrumenteringen var dock förvirrande när man körde Bi-fuel för första gången då gas-tankarna indikeras med den vanliga tankmätaren och bensinreserven m.h.a. färddatorn.
Du kör ju en biogasbil för att köra på gas och inte för att köra på bensin så självklart skall gasmängden visas på den vanliga visaren

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Well, det jag menade var att Volvo kunde kostat på sig en "CNG" märkt bränslemätare bland de huvudsakliga instrumenten för gastankarna, att bensinmätaren syns först via färddatorn är helt OK
Borde inte vara allt för svårt att få till separat uppgifter i färddatorn heller.
Nu fick jag försöka klura ut själv vilken som var vad och som tur var fanns det gas i tankarna!

Borde inte vara allt för svårt att få till separat uppgifter i färddatorn heller.
Nu fick jag försöka klura ut själv vilken som var vad och som tur var fanns det gas i tankarna!
Biltema säljer dragkrokar art. nr. 41-661 som passar till 2003 års VW golf Bifuel, kostar 1.449:- + kopplingssatsen. Biltemas beskrivning är minst sagt knapphändig, men det gick att lista ut hur den skulle monteras efter lite knep och knåp. Det svåraste var nog att få bort kofångaren (eller vad det heter baktill) för att få in dragkrokens stag in i de befintliga balkarna.
Man måste bla demontera bakljusen innifrån, för att komma åt alla skruvar, där är det riktigt trångt och svårt att se. Jag plockade bort luckan som är över gastankarna för att komma åt.
Delarna passade dock perfekt. Man får kapa bort lite av kofångaren undertill, det finns beskrivet i anvisningen. Det hela tog väl 3-4 timmar att göra, varav 2 timmar var knep och knåp. Då hade jag lyft för att komma åt ordentligt under, vilket är att föredra. Registreringsbesiktningen kostade 380:- om inte jag minns fel. OBS! var noga med att ta med originalbeskrivningen som finns i Biltemas förpackning, någon annan tex utskriven från Biltemas hemsida på nätet godkänns ej. Jag fick åka hem och hämta min skitiga i original och visa upp på bilprovningen. Det beror tydligen på att en del svetsar sina egna dragkrokar och sedan skriver ut beskrivningen på Biltemas hemsida och försöker besikta med det.
Man måste bla demontera bakljusen innifrån, för att komma åt alla skruvar, där är det riktigt trångt och svårt att se. Jag plockade bort luckan som är över gastankarna för att komma åt.
Delarna passade dock perfekt. Man får kapa bort lite av kofångaren undertill, det finns beskrivet i anvisningen. Det hela tog väl 3-4 timmar att göra, varav 2 timmar var knep och knåp. Då hade jag lyft för att komma åt ordentligt under, vilket är att föredra. Registreringsbesiktningen kostade 380:- om inte jag minns fel. OBS! var noga med att ta med originalbeskrivningen som finns i Biltemas förpackning, någon annan tex utskriven från Biltemas hemsida på nätet godkänns ej. Jag fick åka hem och hämta min skitiga i original och visa upp på bilprovningen. Det beror tydligen på att en del svetsar sina egna dragkrokar och sedan skriver ut beskrivningen på Biltemas hemsida och försöker besikta med det.