Tysk biogas på halvfart
Tysk biogas på halvfart
Den tyska biogasproduktionen går på halvfart sedan de höga majspriserna gjort det olönsamt för många bönder. Nu går en stor del av biogasen i Tyskland till annat än fordonsbränsle men jag ifrågasätter ändå nyttan med att producera majsensilage för att sedan göra biogas av detta. En mindre del grönmaterial som blandas i gödseln kan jag fördra, speciellt som det kan gynna växtföljden i jordbruket och på så sätt gagna både biogasens utbredning och jordbruket som får en bredare grund att stå på men att helt klippa gödseln till förmån för odlade grödor känns nästan lika dumt som att satsa på etanol...
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... E4ggningar
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... E4ggningar
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
Re: Tysk biogas på halvfart
-------------------------------Jonas wrote:Den tyska biogasproduktionen går på halvfart sedan de höga majspriserna gjort det olönsamt för många bönder. Nu går en stor del av biogasen i Tyskland till annat än fordonsbränsle men jag ifrågasätter ändå nyttan med att producera majsensilage för att sedan göra biogas av detta. En mindre del grönmaterial som blandas i gödseln kan jag fördra, speciellt som det kan gynna växtföljden i jordbruket och på så sätt gagna både biogasens utbredning och jordbruket som får en bredare grund att stå på men att helt klippa gödseln till förmån för odlade grödor känns nästan lika dumt som att satsa på etanol...
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... E4ggningar
Ja, det är rätt. Det är ungefär lika dumt som att satsa på etanol.
På köpet får man dessutom metanläckage som inte erhållits om man gjort etanol av majsen. Vitsen med biogas är ju annars att man minskar de totala metanutsläppen men det gäller ju inte om man gör biogasen på grödor som majs.
/track_snake
De gör biogas av annat också.
Jag har en bekants bekant, ägare till ett av företagen jag har kontrakt med, förutom att han äger delar av "min" firma som tillverkar produkter i kompositmaterial, så äger han även en större grisfarm i Tyskland.
Han tjänar mer pengar på grisarnas skit (som blir biogas), än på slakten av grisarna!
Jag har en bekants bekant, ägare till ett av företagen jag har kontrakt med, förutom att han äger delar av "min" firma som tillverkar produkter i kompositmaterial, så äger han även en större grisfarm i Tyskland.
Han tjänar mer pengar på grisarnas skit (som blir biogas), än på slakten av grisarna!

Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL

Intressant att Institutet för jordbruks- och miljöteknik i en rapport hänvisar till det lyckade gårdsgasprojekten i Tyskland. Man uppmärksammar också att miljövinsten blir störst om man uteslutande rötar gödsel.
http://www.branschnyheter.se/article21563.php
http://www.branschnyheter.se/article21563.php
Last edited by Jonas on 2008-06-21, 21:10, edited 1 time in total.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Det vore tråkigt om biogasen får skulden för världsvälten p.g.a. att tyskar använder majs i sin produktion. Jämför med diskussionen omkring etanol.
Jag var på intressant föreläsning om nytt litet gårdsprojekt.
Dom odlade raps på gården och pressade ut olja ur den. Utav oljan gjorde dom biodisel(RME) och med rapskakan matades djuren och gödseln samt glycerinet från RME tillverkningen rötades till biogas. Resterna från biogasen användes som jordförbättringsmedel på åkrarnae
Biogasan lagrades lokalt och hämtades utav lastbil för upparbetning till fordonsgas.
Jag var på intressant föreläsning om nytt litet gårdsprojekt.
Dom odlade raps på gården och pressade ut olja ur den. Utav oljan gjorde dom biodisel(RME) och med rapskakan matades djuren och gödseln samt glycerinet från RME tillverkningen rötades till biogas. Resterna från biogasen användes som jordförbättringsmedel på åkrarnae
Biogasan lagrades lokalt och hämtades utav lastbil för upparbetning till fordonsgas.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
- Henry Ford