I skrivande stund en 33 årig teknikfetischist vars största fritidsintresse är motorutveckling och design av tävlingsbilar.
Har kommit hit till ForumGas då jag av både pris och miljöskäl inte längre tycker att bensin är ett bra alternativ som energibärare för vanliga bruksbilar. I yrket har jag även transportbilar och då vi har en viss mijöprofilering så verkar gas kunna vara ett bättre alternativ även företagsmässigt.
Som första test tänker jag konvertera min bruksbil till gasdrift för att utvärdera bränslet som sådant, kör den idag på E85 och gillar den extra effekten, men känner inte att jag gör någon insats vare sig för miljö eller världssvält med det drivmedlet i tanken.
Hoppas hitta mycket god info här!
Teknikfreak
Teknikfreak
- Impossible isn´t a fact, it´s an opinion -
Tackar!
Jag är väldigt motorintresserad men försöker hålla det som en hobby så det är inte mitt jobb, allt för att få ha kvar lusten för det så att säga - börjar ha byggt på det mesta inom bilar och racing, dvs banracing, rallybilar, dragracing etc men allt måste inte ha tävlingsmeriter för att det ska intressera mig. Jag gillar verkligen rena entusiastprojekt också, iaf så länge det talas om projekt där man vill väsentligt förändra något med bilen, dvs rena renoveringar kan förvisso kräva väldigt stor hantverksskicklighet men är inget för mig då det jag finner som mest intressant är hur man optimerar något för ett specifikt syfte - vilket oftast brukar kräva ombyggnationer och en hel del design.
Jag är väldigt motorintresserad men försöker hålla det som en hobby så det är inte mitt jobb, allt för att få ha kvar lusten för det så att säga - börjar ha byggt på det mesta inom bilar och racing, dvs banracing, rallybilar, dragracing etc men allt måste inte ha tävlingsmeriter för att det ska intressera mig. Jag gillar verkligen rena entusiastprojekt också, iaf så länge det talas om projekt där man vill väsentligt förändra något med bilen, dvs rena renoveringar kan förvisso kräva väldigt stor hantverksskicklighet men är inget för mig då det jag finner som mest intressant är hur man optimerar något för ett specifikt syfte - vilket oftast brukar kräva ombyggnationer och en hel del design.
- Impossible isn´t a fact, it´s an opinion -
Hej Cobolt
Välkommen hit.
Har själv mekat en del men det rör sig främst av underhåll typ byte av fjädrar, stötdämpare, skivor bromsok mm.
Allteftersom bilparken har blivit nyare så har emmelertid mekandet minskat.
Har ingen erfarenhet av motortrimning.
Jag tillhör nog de i första hand motorintresserade, anledningen till att jag valde att köpa en biogasbil i första hand var bränslekostnaden och en bedömning av att ett miljövänligt drivmedel borde bli relativt sett billigare på sikt.
Sen är det ju inte negativt att bränslet har ett oktantal på ca:130 och gasformigt.
Enligt en doktrand i förbränningsteknik skall det vara en fördel gentemot vätskeformiga drivmedel blndas bättre enklare att styra.
Skulle vara intressant att se hur mycet man kan åstadkomma om man optimerar en motor för endast metangas
Välkommen hit.
Har själv mekat en del men det rör sig främst av underhåll typ byte av fjädrar, stötdämpare, skivor bromsok mm.
Allteftersom bilparken har blivit nyare så har emmelertid mekandet minskat.
Har ingen erfarenhet av motortrimning.
Jag tillhör nog de i första hand motorintresserade, anledningen till att jag valde att köpa en biogasbil i första hand var bränslekostnaden och en bedömning av att ett miljövänligt drivmedel borde bli relativt sett billigare på sikt.
Sen är det ju inte negativt att bränslet har ett oktantal på ca:130 och gasformigt.
Enligt en doktrand i förbränningsteknik skall det vara en fördel gentemot vätskeformiga drivmedel blndas bättre enklare att styra.
Skulle vara intressant att se hur mycet man kan åstadkomma om man optimerar en motor för endast metangas
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Mycket intressant, det du skriver. Jag är inne en hel del på etanol.nu och debatterar. De hävdar med emfas att etanolen är så överlägsen biogas därför att den är en vätska.Göran wrote: Enligt en doktrand i förbränningsteknik skall det vara en fördel gentemot vätskeformiga drivmedel blndas bättre enklare att styra.
Skulle vara intressant att se hur mycet man kan åstadkomma om man optimerar en motor för endast metangas
Har denne doktorand publicerat något eller vet du om det finns någon bra hänvisning/källa till detta?
Opel Zafira CNG -08
Tyvärr inte vad jag vet, han jobbar numera som Ingenjör/Konstruktör på det företaget där jag är anställd vi jobbar för tillfället i samma projekt.
Men han sa att de enklaste processerna att styra i första hand är de som har gasformigt bränsle (fördelar blandning mm).
Svårare att styra är processer som har vätska som bränsle, bla beroende på att det inte lika lätt blandar sig med luften (syret)
Svårast att styra är processer med fast bränsle ex Ved.
Nu diskuterade vi detta väldigt ytligt och inte alls specifikt metan / etanol tror för övrigt inte att han jobbat så ingående med just de bränslerna.
Sen kan det finnas en del
Nackdelar med Metan eventuellt är det högre energiinnehållet och Oktantalet en nackdel då det kan generera en högre förbränningstemperatur, vilket i så fall ställer högre krav på material mm.
Det sista stycket berördes inte i diskusionen utan är mina egna spekulationer.
Men han sa att de enklaste processerna att styra i första hand är de som har gasformigt bränsle (fördelar blandning mm).
Svårare att styra är processer som har vätska som bränsle, bla beroende på att det inte lika lätt blandar sig med luften (syret)
Svårast att styra är processer med fast bränsle ex Ved.
Nu diskuterade vi detta väldigt ytligt och inte alls specifikt metan / etanol tror för övrigt inte att han jobbat så ingående med just de bränslerna.
Sen kan det finnas en del

Det sista stycket berördes inte i diskusionen utan är mina egna spekulationer.

Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012