Ny merca (B170 NGT)
Hittade en uppdaterad B-klass broschyr - datum 2007-11-27.
När det gäller bränsleförbrukning anger de (automatlåda inom parantes) :
stad 6,4 (6,5) kg Naturgas/100 km
landsväg 4,1 (4,3)
"blandat" 4,9 (5,1)
Omräknat till Nm3/10 km :
stad 0,80 (0,81)
landsväg 0,51 (0,54)
"blandat" 0,61 (0,64)
Med 20 Nm3 tankstorlek borde det innebära en bästa räckvidd (landsväg - manuell låda) på 392 km.
Ser fram emot en rejäl provkörning!
När det gäller bränsleförbrukning anger de (automatlåda inom parantes) :
stad 6,4 (6,5) kg Naturgas/100 km
landsväg 4,1 (4,3)
"blandat" 4,9 (5,1)
Omräknat till Nm3/10 km :
stad 0,80 (0,81)
landsväg 0,51 (0,54)
"blandat" 0,61 (0,64)
Med 20 Nm3 tankstorlek borde det innebära en bästa räckvidd (landsväg - manuell låda) på 392 km.
Ser fram emot en rejäl provkörning!
DN har en rätt lång artikel efter att ha provkört diverse Mercedesbilar, bl.a. den nya gasdrivna B170 NGT. Tydligen har man trots allt nallat lite av bagageutrymmet även om det inte var så mycket. Den blir ruskigt dyr i förhållande till sin storlek för mig som ska ha automatlåda, varumärket Mercedes är inte nödvändigtvis något positivt för mig och jag är inte beredd att betala för det. 5:a i Euro NCAP däremot är jag beredd att betala för men där är å andra sidan de flesta seriösa bilfabrikanter idag.
Men det här är intressant. Här har kunderna helt klart en avgörande roll:
En anpassning för gasdrift kostar pengar. Mercedes-Benz har valt att inte ta ut den kostnaden på kunderna. Om det blir en lönsam affär, svävar företagets representanter på målet om. Värdet av att positionera märket som miljöanpassat är överordnat.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=278&a=774933
Men det här är intressant. Här har kunderna helt klart en avgörande roll:
En anpassning för gasdrift kostar pengar. Mercedes-Benz har valt att inte ta ut den kostnaden på kunderna. Om det blir en lönsam affär, svävar företagets representanter på målet om. Värdet av att positionera märket som miljöanpassat är överordnat.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=278&a=774933
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Ett mycket lovvärt initiativ! Tänk om fler fabrikanter skulle följa efter, då blir gasbilarna defintivt mer attraktiva!Jonas wrote: Men det här är intressant. Här har kunderna helt klart en avgörande roll:
En anpassning för gasdrift kostar pengar. Mercedes-Benz har valt att inte ta ut den kostnaden på kunderna. Om det blir en lönsam affär, svävar företagets representanter på målet om. Värdet av att positionera märket som miljöanpassat är överordnat.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=278&a=774933

Opel Zafira CNG -08
Mercedes verkar dessutom fullkomligen pumpa ut pressreleaser nu. Hoppas att pressen snappar upp dessa och ger Mercedes den uppmärksamhet dom förtjänar.
Exempel:
http://www.newsdesk.se/view/pressreleas ... ige-220274
Exempel:
http://www.newsdesk.se/view/pressreleas ... ige-220274
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
http://gd.se/extra/motor/1.26260?headlineDate=20080623
"Extratankarna utesluter reservhjul.."
Hmm.. Eller?
För den som vill ha mera läsning:
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=12410
"Extratankarna utesluter reservhjul.."
Hmm.. Eller?
För den som vill ha mera läsning:
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=12410
Så är det med många gasbilar, Zafiran har inte heller något reservhjul, vet inte hur det är med Touranen. Å andra sidan har vi inte slangar i däcken längre.Daddy wrote: "Extratankarna utesluter reservhjul.."
Hmm.. Eller?
F ö står i Vi Bilägare att gasversionen är 12 000 kr dyrare än bensinvarianten. Det är visserlien ett ovanligt litet påslag och i Tyskland är skillnaden större (3 000 euro), men någon här på Forumgas skrev att det skulle vara samma pris för gasversionen.
Artikeln poängterar att som tjänstebil blir denna ganska dyra bil enormt attraktiv pga minskningen av förmånsvärdet med 40%.
Det står också bra i artikeln om att den som kör på biogas i praktiken minskar växthuseffekten. Bravo, Vi Bilägare!

Last edited by Sven on 2008-09-30, 09:43, edited 1 time in total.
Opel Zafira CNG -08
Asså... visste jag inte.. intressant.. Jag har fått ett papper när min bil varit 3 år gammal att min Volvo Assistans blivit förlängd med ett år till pga att mitt tjänstebilsavtal gäller i 4år eller 12000 mil.åsaboe wrote:Apropå Volvo Assistans; om man servar på auktoriserad Volvoverkstad i rätt tid (en gång per år om inte miltalet uppfylls innan) får man förlängd assistansförsäkring. Minns jag rätt upp till 6 år, förnyas varje år vid service.
Nu blir jag nästan sugen på att sälja Lotusen för en ny gasbil!
Volvon börjar få några mil på nacken och barnen växer ur baksätet.
Hur ser baksätet i B-klassen ut?
Jag vill ha en bil med plant baksäte så att tre barn kan sitta skönt, och sen ska bilskrället inte ha nån kardantunnel heller!. Uppfyller Mercan mina krav??
Vikterna verkar ligga PERFEKT för att kunna köra släp på B-kort, men jag saknar siffran på högsta tillåtna släpvagnsvikt. Nån som vet?
Angående reservhjul så är även jag av åsikten att det inte behövs. Jag betalar 5 Euro i månaden för assistans över hela Europa, inkl. gratis hyrbil i 3 dagar om något händer. Har redan utnyttjat det en gång då slavcylindern på Lotusen gav upp. Helsmidigt!
Volvon börjar få några mil på nacken och barnen växer ur baksätet.
Hur ser baksätet i B-klassen ut?
Jag vill ha en bil med plant baksäte så att tre barn kan sitta skönt, och sen ska bilskrället inte ha nån kardantunnel heller!. Uppfyller Mercan mina krav??
Vikterna verkar ligga PERFEKT för att kunna köra släp på B-kort, men jag saknar siffran på högsta tillåtna släpvagnsvikt. Nån som vet?
Angående reservhjul så är även jag av åsikten att det inte behövs. Jag betalar 5 Euro i månaden för assistans över hela Europa, inkl. gratis hyrbil i 3 dagar om något händer. Har redan utnyttjat det en gång då slavcylindern på Lotusen gav upp. Helsmidigt!
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL

Sådärja!
Då har jag provkört en B-klasse, visserligen hade handlaren ingen NGT på lager, men en vanlig B170 provkördes.
Det verkar vara ganska precis en sån bil jag behöver!
Lite synd att motorn är åt det klena hållet, men en E-klasse är ointressant då den har så dåligt baksäte.
B-klassens baksäte var perfekt, och bilens måttliga längd gör den lättparkerad även här nere i trånga Holland.
Så det kanske blir till att beställa en sån.
Med skinn, glastak, sport- och komfortpaket. Och lite annat.
Då har jag provkört en B-klasse, visserligen hade handlaren ingen NGT på lager, men en vanlig B170 provkördes.
Det verkar vara ganska precis en sån bil jag behöver!
Lite synd att motorn är åt det klena hållet, men en E-klasse är ointressant då den har så dåligt baksäte.
B-klassens baksäte var perfekt, och bilens måttliga längd gör den lättparkerad även här nere i trånga Holland.
Så det kanske blir till att beställa en sån.

Med skinn, glastak, sport- och komfortpaket. Och lite annat.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL

Nu erbjuder de mig att få en bil som produceras redan i Juli!
Men jag blir så trött på biltillverkare.
Mitt viktigaste option, Sports Package, går inte att beställa till NGT:n.
SUCK!!
Tillbaka till ruta NOLL!
Vad finns det för andra bilmodeller som kan tänkas konkurrera med B-klasse??

Men jag blir så trött på biltillverkare.

SUCK!!
Tillbaka till ruta NOLL!

Vad finns det för andra bilmodeller som kan tänkas konkurrera med B-klasse??
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL

Den har, liksom de flesta "vanliga" bilar, en rejäl kardantunnel, en mittkonsol mellan framstolarna som inkräktar på baksätets fotutrymme, samt svängt ryggstöd och vågig sittdyna. Dessa nackdelar gör det omöjligt att sitte tre peroner bekvämt, framför allt när en ska sitta i barnstol.S-klasse wrote:Vad var det för fel på baksätet i E-klassen???DJ wrote:...men en E-klasse är ointressant då den har så dåligt baksäte.
B-klassens baksäte var perfekt...
Om de bara hade flyttat bak bakaxeln en aning (eller minimerat hjulhusens intrång på annat sätt), rätat ut sittdynan och ryggstödet, och tagit bort den idiotiska mitt-konsolen mellan framstolarna så hade faktiskt baksätet kunna varit bra.
Merca är inte ensamma, jag har samma idiot-design i Volvon idag. Jag förstår inte att inte biltillverkarna tänker längre. Det är ju familjebilar!
Mercan har också dåligt utrymme under framstolarna för baksätespassagerarnas fötter eller andra saker, typ barnens väskor med tidningar och dataspel.
Passaten har för tillfället ratats av precis samma baksätes-resonemang.
Kvar finns bara minibussarna och B-klasse, om man ska åka gas. Och minibuss vill jag undvika.
Baksätet har blivit huvudanledningen till bilbytet, vi åker Holland-Sverige nonstop flera gånger om året. De 140 milen tar minst 12 timmar inkl. färja, utan husvagnen...
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL

En av anledningarna till att "kardantunneln" även finns på de flesta framhjulsdrivna bilar är att den hjälper till att styva upp karosstrukturen.
Här har Mercedes valt en annan väg med sin A & B klass man har istället två golv.
En som jag tycker smart lösning. Denna försvinner troligen med nästa generation av A & B klass källa Teknikens värld.
Här har Mercedes valt en annan väg med sin A & B klass man har istället två golv.
En som jag tycker smart lösning. Denna försvinner troligen med nästa generation av A & B klass källa Teknikens värld.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
OK, greppar ditt baksätesproblem nu - ett av mina främsta kriterier är att det finns golvvärme utsläpp även bak.
Vidare skriver du :
Vidare skriver du :
Om det inte går att få sportpaket från MB varför inte kolla med t.ex. Brabus http://www.brabus.com/ även om framhjusdriften har vissa begränsningar när det gäller vägkänsla och väghållning.DJ wrote:...Mitt viktigaste option, Sports Package, går inte att beställa till NGT:n.
Sportpaketet är "nästan gratis" eftersom skinnklädseln blir billigare bl.a. när alla sådana "förmåner" är borträknade kostar 17" hjulen och sportchasiet bara 200-300 Euro extra, tillsammans!S-klasse wrote:OK, greppar ditt baksätesproblem nu - ett av mina främsta kriterier är att det finns golvvärme utsläpp även bak.
Vidare skriver du :
Om det inte går att få sportpaket från MB varför inte kolla med t.ex. Brabus http://www.brabus.com/ även om framhjusdriften har vissa begränsningar när det gäller vägkänsla och väghållning.DJ wrote:...Mitt viktigaste option, Sports Package, går inte att beställa till NGT:n.
17" hjul och sportchassiet vill jag verkligen ha för stabiliteten, det gör så stor skillnad vid full last och bra marchfart, vi åker så mycket långresor.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL

Nu är det nära..
Blir troligtvis en B170 NGT som tjänstebil.
Det enda "problemet" just nu är leveranstiden.. Nu sa handlaren att det lutar åt oktober eventuellt november... Han använde även orden försäljningssucce och liknande...
Jag knallade in och bad om en offert och innan jag hann säga vad jag ville ha så frågade han om det var B170 NGT jag ville ha..
Blir troligtvis en B170 NGT som tjänstebil.
Det enda "problemet" just nu är leveranstiden.. Nu sa handlaren att det lutar åt oktober eventuellt november... Han använde även orden försäljningssucce och liknande...
Jag knallade in och bad om en offert och innan jag hann säga vad jag ville ha så frågade han om det var B170 NGT jag ville ha..
Kikade lite på Mercedes sektionen på motsvarigheten till ForumGas i Tyskland för kolla situationen där : http://www.erdgasfahrer-forum.de/viewforum.php?f=6varpan wrote:Nu är det nära...
Det enda "problemet" just nu är leveranstiden..
- Man får bilden att om man har beställt B 170 NGT i juni, så har de blivit lovade leverans i augusti/september tidigast. En del har redan fått besked om försenade leveranser.
- Att efterfrågan är så stark att handlarna/Mercedes har blivit förvånade över intresset. Gäller tydligen också transportmodellen Sprinter CNG.
- Dessutom verkar B 170 NGT vara först ut med "Blue Efficiency" i B-klassen, som ska spara motsvarande 0,4 l/100 km. Övriga B-klasse får det lite senare.
Detta kan förklara att vi inte sett till B 170 NGT i statistiken för Sverige heller.
Hittade även en aktuell provkörning för den som vill öva sin skol-tyska :
http://ww2.autoscout24.de/magazine/mz_h ... icle=76231