http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/f ... 494989.e24
Det intressanta i texten är Mattias Goldmanns uttalande om bidrag efter miljönytta.
"Enligt Mattias Goldmann hade det varit bättre att ge en premie vars storlek styrdes av hur stor miljönyttan var.
- Nu fick alla lika stor premie oavsett om de släppte ut 120 gram koldioxid per kilometer, vilket är gränsen för att få premien, eller om de släppte ut 8 gram som biogasbilar gör. "
Biogasen hyllas från alla håll nu känns det som.
Pengarna för miljöbilspremie är slut
Elbilar ska ju få en miljbilspremie på 20 000 nu. Detsamma borde gälla bilar som går på biogas. Men då tycker jag att man också skulle vara tvungen att med kvitton verifiera att man har kört på biogas till åtminstone kanske 90%.
Etanolbilarna borde i dagsläget inte få någon miljöbilspremie. Den dagen den till övervägande del, kanske minst 80%, kör på verkligt miljöcertifierad etanol, så skulle en miljöbilspremie kunna bli aktuell. Men då handlar det om sockerrörsetanol där ingen blastbränning förekommer, som inte direkt eller indirekt hotar regnskogen, som använder minimalt med konstgödsel och som helst även är rättvisemärkt.
Etanolbilarna borde i dagsläget inte få någon miljöbilspremie. Den dagen den till övervägande del, kanske minst 80%, kör på verkligt miljöcertifierad etanol, så skulle en miljöbilspremie kunna bli aktuell. Men då handlar det om sockerrörsetanol där ingen blastbränning förekommer, som inte direkt eller indirekt hotar regnskogen, som använder minimalt med konstgödsel och som helst även är rättvisemärkt.
Opel Zafira CNG -08
Eller varför inte haka på tyskarna: Om bensintanken är under 15 liter får man högre miljöbilspremie. Då kan man i praktiken inte köra på bensin till vardags.Sven wrote:Elbilar ska ju få en miljbilspremie på 20 000 nu. Detsamma borde gälla bilar som går på biogas. Men då tycker jag att man också skulle vara tvungen att med kvitton verifiera att man har kört på biogas till åtminstone kanske 90%.
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
-------------------------------------------Sven wrote:Elbilar ska ju få en miljbilspremie på 20 000 nu. Detsamma borde gälla bilar som går på biogas. Men då tycker jag att man också skulle vara tvungen att med kvitton verifiera att man har kört på biogas till åtminstone kanske 90%.
Etanolbilarna borde i dagsläget inte få någon miljöbilspremie. Den dagen den till övervägande del, kanske minst 80%, kör på verkligt miljöcertifierad etanol, så skulle en miljöbilspremie kunna bli aktuell. Men då handlar det om sockerrörsetanol där ingen blastbränning förekommer, som inte direkt eller indirekt hotar regnskogen, som använder minimalt med konstgödsel och som helst även är rättvisemärkt.
Nu är etanolpriset så lågt (eller bensinpriset så högt) att någon särskild miljöbilspremie inte behövs för etanolbilar.
Med ett E85-pris på lite drygt 8 kronor och ett bensinpris på 13,50 kr blir det 2 kronor billigare per mil att köra på E85 när man räknat in att bilen förbrukar 35% mer på E85.
Det finns därför ingen anledning att ge miljöbilspremie för etanolbilar. Etanolen är redan subventionerad genom att staten inte tar ut någon skatt (annat än moms). Och eftersom man utan miljöbilspremie ändå kan räkna hem etanolbilen finns det ingen anledning att staten dessutom skall ge bilköparen 10.000 kronor.
Nej, slopa alla miljöbilspremier utom till gas- och eldrivna bilar. Det måste ju vara bra för statskassan även om man skulle ge 20.000 till elbilar?
/track_snake