Grön gas hos Fordonsgas

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
torkel

Grön gas hos Fordonsgas

Post by torkel »

Jag skickade ett mail till Fordonsgas för att kolla hur deras GrönGas-princip fungerar idag. Här är svaret:
torkel wrote:Hej, Jag har tidigare hört av mig till er om grön gas. Då kompenserade ni den inköpta gröna gasen genom att öka andelen biogas i Göteborgs stadsgasnät och då kände jag att det inte var värt det. Hur fungerar det idag? Kommer de pengar man betalar till grön gas att öronmärkas för utveckling av biogasen? Jag menar, biogasen är ju faktiskt skattebefriad, så den borde egentligen vara billigare än naturgasen. Vidare: Hur stor del av Fordonsgas' sålda gas är idag biogas? Hur stor del av denna biogas säljs som grön gas? Vänliga hälsningar
Fordonsgas wrote:Den principen som vi hade förut då, som du riktigt skriver, vi körde in biogasen i stadsgasnätet som kompensation för den ”gröna gasen” som vi sålde till våra kunder gäller inte längre. För ett par år sedan byggde Göteborg Energi en uppgraderingsanläggning för biogas ute i Arendal där man renar biogasen för att få samma kvalitet som naturgasen. Detta gör att man numer kör in biogasen i naturgasledningen där den blandas med naturgas och kan alltså komma in i de bilar som tankar på våra stationer i Göteborgsområdet.

Avtalet om ”grön gas” idag fungerar ändå på ungefär samma sätt. Man tecknar sig för att köpa den mängden som man tankar i sin bil i form av biogas. Den totala volymen som våra avtalskunder har tankat under en månad rapporteras till Göteborg Energi (vår leverantör av biogasen) och motsvarande mängd körs in i ledningen. Merkostnaden för avtalskunden för denna biogas är 1,50 inklusive moms som läggs på det normala pumppriset när man får sin faktura. Enda kravet är att man ska tanka med vårt FordonsGaskort. Detta för att vi ska kunna ha en säker uppföljning för inköp av biogasen.

Merkostnaden för biogasen täcker upp det högre priset som vi får betala för biogasen. Som du riktigt säger så är biogasen befriad från koldioxidskatt vilket inte naturgasen är. Däremot är inköpskostnaden för biogasen betydligare högre än naturgasen inklusive skatt. Dessa pengar ”öronmärks” alltså inte för någon ökad biogasproduktion då vi bara sysslar med att sälja gas. Men om efterfrågan ökar från kunderna så ökar naturligtvis intresset för att producera mer biogas i Göteborg. Den uppgraderingsanläggning som nu finns har naturligtvis uppkommit genom att intresset har funnits för att kunna använda den som fordonsbränsle.

Biogasandelen på våra stationer är ca 30%, varav ”grön gas” ungefär 25%. Om man ser totalt i Sverige så är biogasandelen idag över 50%.
torkel

Post by torkel »

En snabb kommentar: Efter det här svaret från Fordonsgas känns det som att man verkligen kan påverka marknaden för biogas med sin plånbok.
Post Reply