Sven wrote:Jag begriper inte hur Mattias Goldmann räknar!
Det handlar väl om matematik med ett annat syfte :
Maximera uppmärksamhetsvärdet i media för den egna organisationen - med ett kraftigt förenklat budskap.
Dessutom om de, och delar av etablisemanget har låst sig för E85 storyn skall det väl mycket till innan de ändrar åsikt.
För något år sedan handlade debatten om etanolproduktionen om hur mycket skulle vi kunna producera själva i Sverige och etanolanläggningar planerades runt om i landet. Den ide'n är det egentligen inget fel på om man får bra "well to tank" prestanda, med BioGas som bi-produkt

.
Men när etanolen blev stor business blev det svårt med konkurrensen från billigare länder med mer tveksamma produktionsmetoder och de blev dominerande. När dessutom E85 (linje 2??) av alla presenteras som den enda lösningen riskerar vi att utvecklingen produktionsmässigt skenar iväg åt fel håll. Hade världen haft en mer nyanserad debatt kring bio-bränslen och inte ensidigt gått på ett alternativ kanske utvecklingen när det gäller etanolproduktion inte hade skenat iväg åt fel håll.
Missförstå mig rätt nu

ur emissionsynpunkt föredrar jag alla gånger BioGas som drivmedel framför E85 men när det gäller att ersätta bensin och diesel kanske Etanol/E85 är ett bra komplement i vissa fall för att öka takten som bio-drivmedel tar över - under förutsättning så klart att etanolen produceras på ett vettigt sätt.