Ökad Biogas/Fordonsgas produktion på gång!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
S-klasse

Ökad Biogas/Fordonsgas produktion på gång!

Post by S-klasse »

Biogas/Fordonsgas produktionen kommer att ökas genom följande projekt :

Swedish Biogas International AB och Stockholm Gas AB skall enligt ett pressmeddelande samarbeta för att öka Biogas produktionen.
http://www.miljofordon.org/files/File/P ... savtal.pdf

Första steget blir en anläggning i Örebro som ökar produktionen med 3,1 MNm3/år med byggstart hösten 2008.

Andra steget blir en anläggning i Huddinge som ökar produktionen med 10,5 MNm3/år med byggstart 2009.

Första steget innebär att Sveriges totala produktion skulle öka med 11%, och andra steget med ytterligare 37% - allt jämfört med försäljningen 2007 på ca. 28 MNm3 Biogas.

Göteborg Energi skall också öka Biogasproduktionen enligt
http://www.webfinanser.com/site/artikel ... 832&feed=0
hittar dock ingen kvantifering av planerad produktionsmängd.

Har även hört rykten om att Biogasproduktionen i Uppsala skall öka men har inte hittat något som bekräftar det.
Sven

Post by Sven »

Mycket positivt att allt detta sker, samtidigt står det just nu helt stilla eller går bakåt på flera andra fronter.
1) På Fordonsgas' hemsida har utlovats nya tankställen, men det tycks vara en regel att dessa blir försenade eller helt läggs i malpåse och fortfarande finns det bara två tankställen i Norrland (Östersund och Boden), och de har funnits ett tag nu.
2) Försäljningen av gasbilar har sjunkit rejält sedan Volvos svek att avssluta sin gasbilssatsning.
3) Biltillverkarna sviker genom att en stor del av alla gasbilar inte importeras till Sverige.
4) Priset på fordonsgas tycks följa med bensinpriset trots att priserna inte borde ha någonting med varandra att göra. Fordonsgaspriset borde alltså efter nyår ha legat på samma nivå som tidigare.

Detta var några av de negativa trenderna. Samtidigt är jag trots allt övertygad om att fr a biogasen har framtiden för sig och det görs verkligen många fr a kommunala satsningar på produktion av biogas. Jag tycker fortfarande att regeringen borde gå in mycket mer kraftfullt och satsa betydligt mer på utbyggnaden av biogasproduktion och uppförande av tankställen för biogas. Vår miljöminister är tyvärr okunnig, bl a tycks han inte ha förstått hur destruktivt etanolbränslet för det mesta är.

En annan positiv trend är ju naturligtvis detta Forum! Antalet medlemmar och inlägg ökar hela tiden, och speglar detta också ett ökat intresse för biogasen så ser nog framtiden trots allt ljus ut. :lol:
Opel Zafira CNG -08
Jonas

Post by Jonas »

Satsningen i Göteborg har ju iofs inget med fordonsgas att göra om jag minns rätt, den ska försörja kraftvärmeverket vid Rya med 20% av gasbehovet. Bra att ersätta 20% av fossilgasen med förgasad grot etc. men ändå långt kvar tills det blir gas över till frodonsgas...(som det stod på skylten :wink: )

Angående tankställen så verkar det helt ha gått i stå, dels beroende på gasbrist ute i kommunerna men också en tydlig tveksamhet inför marknadens utveckling. Alla hänvisar framåt till bilmodeller som ska komma i slutet av året, nästa år osv.

Mercedes skriver på sin web att det finns drygt trettio tankställen i Sverige - när uppdaterade dom den sidan undrar man. Det gynnar knappast vare sig dem eller gasmarknaden att ha fel uppgifter på webben. Eon har likaså angett kraftigt lägre antal men dom lovade att uppdatera. Webben är det viktigaste verktyget för många presumtiva bilköpare tror jag, framgår det där att det finns 32 tankställen i hela Sverige backar nog dom flesta...
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven

Idag finns det 88 publika gastankställen i Sverige!

Post by Sven »

Jonas wrote:.

Mercedes skriver på sin web att det finns drygt trettio tankställen i Sverige - när uppdaterade dom den sidan undrar man. Det gynnar knappast vare sig dem eller gasmarknaden att ha fel uppgifter på webben. Eon har likaså angett kraftigt lägre antal men dom lovade att uppdatera. Webben är det viktigaste verktyget för många presumtiva bilköpare tror jag, framgår det där att det finns 32 tankställen i hela Sverige backar nog dom flesta...
Var inne på Fordonsgas' hemsida och får det till 88 tankställen för fordonsgas på deras karta.
Opel Zafira CNG -08
S-klasse

Post by S-klasse »

Jonas wrote:Satsningen i Göteborg har ju iofs inget med fordonsgas att göra om jag minns rätt, den ska försörja kraftvärmeverket vid Rya med 20% av gasbehovet...
I artikeln står att det bl.a. skall användas som Fordonsgas så man får hoppas att det kan ge ett visst bidrag till Biogasen som Fordonsgas. Tycker att det är synd att använda Biogasen till el och värmeproduktion där det finns andra enkla alternativ som också är miljövänliga. Att prioritera Fordonsgas produktion från Biogasen måste ju vara att föredra för du får ju ytterligare nytta av att använda den som fordonsbränsle i och med de lägre emissionerna än bensin & diesel - utöver den minskade användningen av fossila bränslen. Men det kan ju finnas andra flaskhalsar i systemet, t.ex. att bygga reningsanläggningen där man uppgraderar gasen till Fordonsgas kvalietet.
Jonas wrote:... Webben är det viktigaste verktyget för många presumtiva bilköpare tror jag, framgår det där att det finns 32 tankställen i hela Sverige backar nog dom flesta...
Här kan just Forumgas spela en viss eller t.o.m. riktigt viktig roll att sprida information och erfarenheter kring ämnet. Från huvudsidan för Forumgas skulle man t.ex. kunna lägga in en tydlig länk till den kartbild som några medlemmar håller uppdaterad.

När det gäller problemet med att Biogasen på något ologiskt sätt följer med bensinpriset - vart fall när det går upp :lol: - har jag följande teori : I Sverige är den enda publika användningen för Biogas på CNG form fordonsbränsle och alternativkostnaden för den är bensin och diesel. När priserna på bensin och diesel ökar kan man ta bättre betalt för Biogasen och öka sina marginaler. I andra länder där Naturgas/Biogas har flera olika användningsområden - uppvärmning, gasspisar, fabriker - har man fler faktorer än alternativkostnaden i form av bensin & diesel, exempelvis elpriset att ta hänsyn till. Detta kan vara en förklaring till att biogas/CNG priset i Sverige är nära 100% korrelerat till bensin & diesel.
Jonas

Re: Idag finns det 88 publika gastankställen i Sverige!

Post by Jonas »

Sven wrote: Var inne på Fordonsgas' hemsida och får det till 88 tankställen för fordonsgas på deras karta.
Jo precis, men om jag som bilköpare har hört att det där med biogas är bra, går in på Mercedes hemsida och ser att det finns 38 ställen (jag kollade precis) i hela landet där jag kan tanka, då kikar jag nog på en diesel istället...

Varför inte hellre skriva att antalet stationer närmar sig hundra och sen hänvisa till t.ex. Fordonsgas karta?

http://www2.mercedes-benz.se/content/sw ... .0003.html
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
S-klasse

Post by S-klasse »

Jämförde med motsvarande sidor på MB Tyskland :

http://www.mercedes-benz.de/content/ger ... .0004.html

Den svenska sidan är tämligen ordagrant översatt från Tyska till Svenska, stycke för stycke, med några inslag av Biogas här och var och att antalet angivna tankställen verka stämma med tanknätet ca. år 2004.

Kanske kan skicka dem ett e-mail och be dem uppdatera lite... men de är kanske hårt styrda av den Tyska sidan som mall och får inte avvika allt för mycket. Annars vore det lätt för dem att anpassa den till Svenska förhållanden och lägga till våra lokala länkar.
Oldfield

Post by Oldfield »

Tycker absolut man ska påpeka sådana uppenbara felaktigheter. Det är väl superviktigt för varumärket att man utstrålar kunskap om marknaden. Så med rätt typ av pekfinger tror jag man kan få en ändring på sidan relativt snabbt.
Stålis

Post by Stålis »

Bra idé att maila dem. Svenska bilförsäljare och importörer verkar behöva puffas på lite då och då när det gäller biogas.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Jonas

Post by Jonas »

Jag mailade först Eon och fick till svar att dom ska uppdatera hela sin hemsida och att uppgiften om antalet tankställen ska korrigeras i samband med detta. Det var ett bra tag sedan men jag har inte följt upp det. Sen mailade jag Mercedes via deras webformulär för flera veckor sedan - ingen respons och inga åtgärder.

EDIT: Eon har uppdaterat precis som dom svarade mig att dom skulle, dom anger nu att det idag finns ett 80-tal tankställen.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Jonas

Post by Jonas »

Apropå produktionsanläggningen i Göteborg så såg jag idag att Chalmers får pengar för forskning och utveckling av termisk biogas. Det handlar om 17 miljoner i bidrag till att ta fram metoder för att förgasa fast biobränsle till fordonsbränsle och för förbränning i panna.

Kopplingen till tidigare inlägg är att Göteborg Enrgi tydligen finansierat en förgasare till samma projekt.

http://www.branschnyheter.se/article20119.php
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Post Reply