Gratis gas i Kalmar

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
torkel

Gratis gas i Kalmar

Post by torkel »

Från Fordonsgas' nyhetsbrev

2008-05-15 16:46:28
E.ON tar över i Kalmar

E.ON har tagit över gastankstället i Kalmar från Kalmar Vatten AB och firar detta med att bjuda på fordonsgas till alla kunder tom. den 25 maj. För mer information kontakta E.ON på 020-56 56 00 alt fordonsgas@eon.se.
Oldfield

Post by Oldfield »

Visst är det underbart, jag fyller min bil så ofta jag kan:)
Oldfield

Post by Oldfield »

Idag var det faktiskt KÖ på tankstationen i Kalmar. När jag kom stod en annan V70 där och tankade och medan jag tankade kom en S80 och skulle tanka. Jag har aldrig sett så många bi-fuel bilar vid tankstationen samtidigt förut:)

Det är faktiskt ofta jag ser Bi-Fuel bilar i Kalmar numera, så det börjar nog breda ut sig lite mer det här med biogas känns det som.
batti

Post by batti »

Jag såg en silverfärgad v70 Bifuel i Kalmar förra veckan! Jag tankade varje dag förra veckan, men jag undrar om det verkligen blev gratis :-)

jag har inget EON-kort, så jag tog mitt Volvo-kort - och kvittot sa ju att det kostade massa pengar.

Men om Volvo vill ha pengar av mig i slutet av månaden så skickar jag fakturan till Eon - deras information visar tydligt att det skall vara gratis!

Oldfield - hur långt kommer du på en tankning i Kalmar. En gång fick jag bara halv tank, och en dag senare fick jag en rekordstor tank?!? Synd att det inte finns tryckmätare på Kalmar-pumpen...
S60: Image
Fiat Punto: Image
Oldfield

Post by Oldfield »

Jag har inte ens testat att använda mitt Volvo-kort i pumpen faktiskt, jag går alltid upp och lånar kortet som Kalmar Vatten har i receptionen, på så vis är jag alltid säker på att det blir gratis. Trodde ärligt talat de andra korten inte skulle börja fungera förrän måndag 26/5???

Sedan Eon satte upp pumpen har jag inte tankat så mycket faktiskt, har tjänstebil tillfälligt som tyvärr går på etanol :twisted: - skäms Men första gången jag tankade kom jag omkring 26 mil. Det känns dock som att pumpen fortfarande räknar fel för jag fick bara i 16 nm3. Sen tankade jag en gång till och då lånade brorsan bilen för att transportera lite saker på släp, där försvann mycket gas, men lite snålkörning av mig gjorde att jag ändå kom 23 mil på den tankningen.

Idag när jag tankade så fick jag återigen bara i 16 kubik, tittade inte hur mycket föregående person fick i tanken faktsikt, hade ju varit smart eftersom han stod och tankade en V70.

Kommer jag inte mina vanliga 24-26 mil på en gastank efter måndag när jag börjar betala för gasen ska jag verkligen reklamera köpet till Eon. Det känns skumt när man får i 16 kubik och har utrymme för 21 kubik. Och visst saknar man tryckmätaren, det känns som det där sista trycket aldrig uppstår. Än så länge har jag kört 4 mil efter tankningen idag och mätaren visar inte på onormalt snabb tömning av gasen, så jag utgår från att allt är som det ska.
Oldfield

Post by Oldfield »

Är det någon som har tankat i Kalmar nu under juli?

Jag har varit där minst två gånger vad jag vet och tankat med mitt Volvo-kort. Men när jag loggade in på volvokort.com för att se mina transaktioner under juli månad så står inte dem från pumpen i Kalmar med. Det jag har tankat på Rejmes i Linköping syns, men inte det jag har tankat hos Eon i Kalmar???

Är det alltid så här? Det kanske slås ihop vid månadsslutet eller nåt? Jag har faktiskt aldrig tittat på volvokort.com tidigare. Tänkte om ni andra här har någon erfarenhet av saknade transaktioner? Det är trots allt flera veckor sedan (tidigt i juli) som jag tankade, det borde verkligen synas.

Inte för att jag är ledsen om det är gratis gas, men ändå :roll:
Göran

Post by Göran »

Jag misstänker att det kan ta lite tid innan transaktionerna syns på ditt Volvo kort.
Kollade själv på mitt och tankningarna som gjordes igår syns inte ännu

Misstänker även att gasleverantörerna har lite olika rutiner på när de rapporterar till volvofinans.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
TroMik

Post by TroMik »

Apropå gratis gas. Tror jag fick ett par kubik gratis när jag tankade i Trollhättan idag.
När jag kommer fram stod det redan en och tankade från det ena munstycket så jag tog (naturligtvis ;) ) det andra och kopplar på bilen. Hör att det kommer gas genom slangen och tror i någon sekund att det läcker från bilen så jag kopplar loss och kollar o-ringen. Men den sitter där den ska. Kopplar på igen och gas börjar flöda :) .
Väntar nog ca 1/2 min innan trycket utjämnat sig (ingen mätare visar dock att någon gas flödar). När jag sen tankat klart känns det som jag tankat i ovanligt lite gas. Men det är ju bara positivt för mig, får väl se dock hur fort mätaren sjunker...
Undrar vad detta berodde på? Ett kraftigt övertryck i systemet :?:
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
Post Reply