Ännu en nollad "journalist"

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Ännu en nollad "journalist"

Post by Jonas »

Elbilar fungerar ännu inte, hybridbilar är mycket dyra och gas till gasbilar svår att få tag på.

Vafa... Vadå gas svår att få tag på? Har den här människan ens en aning om hur det fungerar. Jag blir så trött.

http://www.e24.se/mankvinna/fart/bil/artikel_453217.e24
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jag gjorde ett litet inlägg i den artikeln .. Bakfull o grinig som jag e idag.. :)

_____________________

Gasdrift fungerar aldeles perfekt! Min bil har gått 8500 mil nu och har kört på gas 91,5% av sträckan! Bor man söder om stockholm eller i stockholm så har man generellt inga problem att hitta gas! Är man på resa till treriksröset eller nått så kan man använda den inbyggda bensintanken på 29lit i mitt fall... Dessutom är gas 3kr billigare än Bensin. Diesel är ett fossilt bränsle och ingen lösning på vårt klimat problem... Kör man på Biogas så tillför man ingen koldioxid till naturen!!
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Jag skrev också en relativt sur kommentar till artikeln.


"Kontrollerar ni överhuvudtaget fakta innan ni skriver något? Tillgången på biogas/naturgas är större än vad journalisten i den här artikeln vill påskina. Bengt skriver själv följande: "De flesta av oss kör med två personer i bilen max 1 500 mil om året." och syftar på hästkrafter. Men när det kommer till tillgången på gas så kräver tydligen de där 1500 milen om året en sjuklig mängd tillgång på gas eftersom han avfärdar gasen stenhårt i artikeln. Gör om gör rätt."
krivik
Posts: 23
Joined: 2007-09-25, 15:04

Post by krivik »

Vi får inte glömma bort att om man bor norr om stockholm är det ju faktiskt svårt få tag på gas. Det är halva Sverige (geografiskt sett) som snudd på inte har gas. Det håller inte att man har en mack inom en radie av 15 mil. Ser man dessutom till biogas som är det riktigt miljövänliga alternativet jämfört med diesel, så blir det än sämre tillgång.

Jag sitter inte och försöker prisa dieselbilar, men utbyggnaden av gasmackarna har en hel del kvar innan gasbilar är ett gångbart alternativ för hela Sverige. Att sen åka till norrland med bensin funkar väl med en V70, men bensintank på 14 liter som tex Opel Zafira är det sämre.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Du har rätt sett rent geografiskt men att sen döma ut gasbilar totalt när majoriteten av befolkningen bor i områden som har relativt god tillgång till gas är fruktansvärt klantigt. Då får man väl snarare som journalist specificera att man syftar på halva Sverige där en minoritet bor räknat i antal invånare och att man således avråder dessa från köp av gasfordon. Tittar man på Mercedes B- o E-klass så har dom fullstora bensintankar. Så också min VW. Volvon funkar också hyfsat med sina 29 liter ja. Hur många av storstockholms bilar tror du rullar mot norrland varje år?

Att det sen är gas-öken norr om Stockholm i praktiken är i sig ett problem men det är inte skäl nog att tala om för hela Sverige att gasbilar är skräp.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Detta är det typiska problemet när journalister/"proffstyckare"/organisationer eller t.o.m. vägverket skall förenklat förklara för folk vad som är "rätt och fel".

Allt för förenklade och urvattnade slutsatser och rekommendationer kan bli kontraproduktiva.

Skulle t.ex. inte vilja att våra storstäder överbefolkas av små dieslar bara för att tillgången på gas är skral på andra ställen. Även moderna dieslar känner man av när de kör förbi eller står vid ett rödljus.

Jag tror på mer fakta så kan folk själva räkna ut vad som passar dem bäst.
Post Reply