Volvo har en jämförelse av CO2-utsläpp från en mängd olika bränslen. Jämförelsen beräknas på hela kedjan "From Well to Wheel" och visar t.ex. att vätgasbilar faktiskt KAN vara sämre än Biogas (BIO METHANE).
Kan vara intressant att se hur liten skillnad det faktiskt är på Naturgas / Bensin / Diesel (vad gäller utsläpp av CO2.)
(de blå bilarna är "våra bilar", nämligen Naturgas, Biogas från gödsel och Biogas från sopor)
http://www.volvocars.com/intl/corporati ... lenge.aspx
Jämförelser av olika bränslen...
I det fall vätgasbilen #17 "Hydrogen gas from electrical power (EU-mix)" är mycket sämre än biogas beror nog detta på två saker :
- Till skillnad från bil #18 där vätgasen produceras med vindkraftsel så kan man nog utgå från att EU-mix el;en till ca. 60% produceras m.h.a. fossila energikällor typ diesel, naturgas.
- Energiförlusten att gå från El till vätgas ligger runt 40% för de "vätgasspjälkningsmaskiner" jag har hittat data om tidigare.
"Fossil CO2" mässigt brukar diesel och naturgas ses som likvärdiga, vilket de nästan är i staplarna - OK liten fördel för naturgasen.
Tittar man på mängden skadliga emissioner är det dock fördel naturgasen.
- Till skillnad från bil #18 där vätgasen produceras med vindkraftsel så kan man nog utgå från att EU-mix el;en till ca. 60% produceras m.h.a. fossila energikällor typ diesel, naturgas.
- Energiförlusten att gå från El till vätgas ligger runt 40% för de "vätgasspjälkningsmaskiner" jag har hittat data om tidigare.
"Fossil CO2" mässigt brukar diesel och naturgas ses som likvärdiga, vilket de nästan är i staplarna - OK liten fördel för naturgasen.
Tittar man på mängden skadliga emissioner är det dock fördel naturgasen.
Jag har sett den applikationen förut men jag är lite skeptisk till sanningshalten. Samtidigt har dom källhänvising men jag har inte kollat vidare på vilka fakta dom använder sig av.
Jag har inget intresse av att försvara fossilgas, för det är just ett fossilt bränsle trots allt, men jag har hela tiden sett det som ett markant bättre alternativ än bensin o diesel eftersom det lär innebära 20-30% lägre koldioxidutsläpp och dessutom ha en rad andra fördelar. Tittar man i den här applikationen så är bensin, diesel och naturgas i stort sett jämnbördiga. Hur kan det komma sig? Har jag missförstått?
Nåja, jag tröstar mig med att så länge kolväten, kväveoxid och sotpartiklar är låga/näst intill obefintliga vid användning av fossilgas som bränsle så kommer jag välja gas, även fossil om nödvändigt, framför bensin o diesel. Koldioxidutsläpp (fossila...) är trots allt bara ett av många problem som våra fordon ger upphov till.
Jag har inget intresse av att försvara fossilgas, för det är just ett fossilt bränsle trots allt, men jag har hela tiden sett det som ett markant bättre alternativ än bensin o diesel eftersom det lär innebära 20-30% lägre koldioxidutsläpp och dessutom ha en rad andra fördelar. Tittar man i den här applikationen så är bensin, diesel och naturgas i stort sett jämnbördiga. Hur kan det komma sig? Har jag missförstått?
Nåja, jag tröstar mig med att så länge kolväten, kväveoxid och sotpartiklar är låga/näst intill obefintliga vid användning av fossilgas som bränsle så kommer jag välja gas, även fossil om nödvändigt, framför bensin o diesel. Koldioxidutsläpp (fossila...) är trots allt bara ett av många problem som våra fordon ger upphov till.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel