Agenda tog ju upp etanolen och dess för- och nackdelar i kväll. Som vanligt körde man den okunniga devisen biobränsle = etanol. Naturligtvis nämndes ingenting om alternativet biogas.
Jag är sedan länge -liksom ni andra här- tämligen trött på den där enkelspårigheten, och för en gångs skull gjorde jag allvar av tanken att kontakta de skyldiga. Må vara att det gällde etanol kontra mat den här gången, men man kunde gott nämna att man kan köra på resterna också. Skickade följande till Agenda:
(agenda@svt.se)
"Hej Agenda!
Vi tittade på ert inslag om bibränsle och matpriser/svält. Av någon anledning är biobränsle i massmediavärlden alltid ekvivalent med etanol, någon gång inkluderas även biodiesel. Dessa båda biobränslens för- och nackdelar debatteras flitigt, som hos er i kväll.
Men biobränsle är ju inte bara etanol och biodiesel! Det finns faktiskt fler alternativ. Vi är många som kör bil på äppelskrottar, äggskal och annat avfall, omvandlat till biogas. Med biogas i tanken bidrar man inte till koldioxidutsläpp från fossila bränslen, man hjälper dessutom till att möjliggöra vettig användning av vår enorma sop-produktion.
Förvisso har Volvo lagt ned produktionen av biogasfordon, förhoppningsvis tillfälligt, men det kommer ständigt nya alternativ från andra tillverkare. Antalet tankställen med biogas är naturligtvis betydligt färre än bensindito, men utbyggnaden sker kontinuerligt. I vår familj kör vi biogasdrivet sedan tre år, det har inte varit något problem för oss att köra på 100% biogas förutom själva starten som sker på bensin. Och skulle man hamna i gaslöst land finns det en bensintank att köra vidare på. Även om man skulle tvingas använda den då och då, innebär det en koldioxidvinst totalt genom att biogasen ingår i det naturliga kretsloppet.
Av någon märklig anledning är okunskapen i mediavärlden om detta utmärkta biobränsle tydligen total. Nyhetsmedia känner inte till det, motormedia förtiger det. Är det total okunskap som gör att man i journalistvärlden framställer biobränsle som ekvivalent med etanol? Jag frågar alltså, är nyfiken på om det är så, vilket vore skrämmande. Men det är klart, det vore ju ännu mer skrämmande om man känner till alternativet men helt enkelt struntar i det, av oklar anledning. Vilket alternativ gäller?"
Agenda i kväll, 2008-04-27
Utmärkt mejl, åsaboe! Jag såg inslaget, håller med om att biogasen verkligen lyste med sin frånvaro. Tyvärr fungerar Mediasverige mestadels enkelspårigt, de har svårt att hålla flera bollar i luften.
Samtidigt är det verkligen läge för media att uppmärksamma biogasen nu. Den är ju det enda vettiga miljöalternativet som finns idag! Man kan ju hoppas att media tänkt på detta vis, men så länge vi inte kan lita på det och märkt någon förändring ska vi fortsätta att bombardera dem med mejl, brev, påringningar etc!
Samtidigt är det verkligen läge för media att uppmärksamma biogasen nu. Den är ju det enda vettiga miljöalternativet som finns idag! Man kan ju hoppas att media tänkt på detta vis, men så länge vi inte kan lita på det och märkt någon förändring ska vi fortsätta att bombardera dem med mejl, brev, påringningar etc!

Opel Zafira CNG -08
-
-----------------------------------------Sven wrote:Utmärkt mejl, åsaboe! Jag såg inslaget, håller med om att biogasen verkligen lyste med sin frånvaro. Tyvärr fungerar Mediasverige mestadels enkelspårigt, de har svårt att hålla flera bollar i luften.
Visst, Sverige är en enfrågestat. Massmedia och politiker orkar inte diskutera mer än en sak i taget.
Men nu har vi i alla fall fått upp etanol på dagordningen. Media översvämmas med artiklar som ifrågasätter etanolsatsningen och även om inte biogas nämns explicit är det självklart att biogasen får ett större intresse tack vare att etanolen ifrågasätts så kraftigt.
Vi kommer nog att se fler kommuner som satsar på biogasproduktion av sina sopor framöver. Vad biogasvännerna nu bör akta sig är att falla i samma fälla som etanolförespråkarna genom att acceptera inblandning av fossil naturgas. Det är viktigt att biogasen verkligen är biogas och framställd av avfall och inte t.ex. av majs eller andra grödor som odlas.
/track_snake
Jag är nog böjd att hålla med! Naturgasen kan tyvärr dra med sig biogasen i det fossila träsket. Fördelen är att utbyggnaden för biogas kan gå snabbare (och kanske redan har gjort det) och gasbilsägarna står inte utan gas, men samtidigt svärtas som sagt biogasen ner av detta. Jag tror det är pedagogiskt svårt att förklara för politiker och allmänhet att biogasen är så fantastisk om vi samtidigt kör gasbilarna på naturgas. När detta uppenbaras för allmänheten kommer det bli tal om ett nytt svek.track_snake wrote: Vad biogasvännerna nu bör akta sig är att falla i samma fälla som etanolförespråkarna genom att acceptera inblandning av fossil naturgas. Det är viktigt att biogasen verkligen är biogas och framställd av avfall och inte t.ex. av majs eller andra grödor som odlas.
/track_snake
Samtidigt finns det olika grader av detta med användning av naturgas. I Stockholm har ju nyligen ett back-up-system med naturgas skapats. Det ska endast användas när biogasen är slut. Om detta inte sker i alltför stor omfattning så kanske det är bra.
Det känns betydligt mer tveksamt med att bygga naturgaspipelines, t ex att skapa en sådan förbindelse med Norge. Då blir naturgasanvändningen betydligt större.
Det som definitivt ligger biogasen i fatet är att det tar relativt lång tid att öka produktionen av den. Även om det denna dag sattes in stora summor för biogasexpansion så skulle det dröja flera år innan den nya biogasproduktionen och nya tankstationer hade skapats. Detta är ett bekymmer. Redan nu är visserligen flera projekt på gång och nya tankstationer kommer, men biogasexpansionen går tyvärr väldigt, väldigt långsamt.
Opel Zafira CNG -08
Ja, inte trodde jag på något svar. Men ta mig tusan, det låg ett i e-posten nyss! Jag tar risken att citera utan att fråga, det är ju på sitt sätt en intervjufråga med allmänintresse.taz wrote:Ska bli kul o se svaret på ditt mail.. om du nu får något tillbaka ..
"Hej,
Tack för ditt mail och dina synpunkter.
Jo vi kanske är lite okunniga om biobränslen, det kan nog vara sant.
Oftast är det dock så att när vi frågar om etanolen så svarar våra intervjupersoner biobränsle och då blir det som det blir.
Det är dock värt att tänka på det du säger och det ska jag påpeka för alla
vänligen Ewa Lundin"