FordonsGas överoptimistiska ang utbyggnad av tankstationer
FordonsGas överoptimistiska ang utbyggnad av tankstationer
I FordonsGas' publikation om Gastankställen skriver de på sid 4-5 om planerade gastankställen 2007-09. Tyvärr visar det sig att de varit väl optimistiska i sina prognoser. För åtminstone 4 tankställen som skulle öppna under 2007 sker detta först 2008. Tre av dessa stationer ligger i Stockholmsområdet (Upplands Väsby, Rinkeby och Södertälje), enl FordonsGas' skrift skulle dessa ha öppnats våren 2007, nu anges på hemsidan våren 2008. Vi i Stockholm börjar dock bli luttrade över att det lovas för mycket angående gassatsning i vårt område.
Sammanlagt skulle 15 tankstationer ha öppnats under 2007. Hittills har 10 stationer öppnats, en av dessa var ej med på listan (Jönköping). Således är det 6 stationer som ännu ej öppnat, fortfarande anges att Båstad ska öppna sin hösten 2007 så vid årets slut handlar det kanske om 5 stationer.
Är det någon som vet varför det blivit så många förseningar med invigningen av nya tankstationer?
Sammanlagt skulle 15 tankstationer ha öppnats under 2007. Hittills har 10 stationer öppnats, en av dessa var ej med på listan (Jönköping). Således är det 6 stationer som ännu ej öppnat, fortfarande anges att Båstad ska öppna sin hösten 2007 så vid årets slut handlar det kanske om 5 stationer.
Är det någon som vet varför det blivit så många förseningar med invigningen av nya tankstationer?
Last edited by Sven on 2008-03-23, 21:57, edited 2 times in total.
Opel Zafira CNG -08
-
Nu är det tydligen dags i Båstad om än något försenat. 
http://hd.se/bastad/2008/01/19/ny-mack- ... med-gas-i/

http://hd.se/bastad/2008/01/19/ny-mack- ... med-gas-i/
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Mejl till Fordonsgas ang tröga utbyggnaden av tankstationer
Har idag gått igenom Fordonsgas´karta över planerade gastankställen 2007/2009. Av planerade 44 tankställen har endast 10 idag april 2008 öppnats. Jag har skickat nedanstående mejl till Fordonsgas.
Hej!
Jag kör gasbil sedan september 2007. Jag är mycket nöjd med detta, bor dessutom i Bagarmossen i Stockholm och det innebär att jag alltid kan tanka biogas, vilket känns väldigt bra för miljön.
Jag följer noga utvecklingen för gasbilar i Sverige. Jag är förvånad över att det inte satsas ännu mer resurser på att bygga ut gastanknätet. De som bär det stora ansvaret för detta tycker jag är politikerna på både riks- och lokalnivå.
Min fråga till er är varför det går så långsamt med utbyggnaden av gastankstationer. I er kartbok "Gastankställen i Sverige 2007-2008" står på sidan 4-5 om planerade gastankställen 2007/2009. Jag har gått igenom denna lista. Ni anger på kartan 44 gastankställen, och nu när vi är inne i april 2008 så har endast 10 av dessa öppnats.
Norrland är ju nästan tomt på gastankställen, så därför är det glädjande att det utmed Norrlandskusten dvs fr Gävle till Luleå planeras 7 nya stationer. Men ingen har ännu öppnats! Går man in på er hemsida så verkar det som att Skellefteå ska öppnas snart (angivet 2007/2008) och Gävle 08/09, men för övriga finns inte ens ett årtal angivet.
Överhuvudtaget är det ofta så att de angivna årtalen på kartan är väl optimistiska, t ex finns det 5 tankställen som skulle öppnats 2007 (Ullevi, Borås, Södertälje, Rinkeby och Upplands Väsby) men som ännu inte öppnat. Lite vägs det upp av att några nya planerade tankställen tillkommit.
Varför blir det sådana förseningar? Är kommuner och tankägare rädda för att satsa? Jag hyser en oro för att antalet gastankstationer inte ökar tillräckligt snabbt, det är ett av de tyngsta argumenten mot att ha gasbil. Det är också oerhört tråkigt för miljön för enligt min mening är biogasen det idag överlägset bäste fordonsbränslet för mijön, särskilt när det på senaste tiden visat sig att etanolen, som är det vanligaste miljöbränslet, starkt kan ifrågasättas ur miljösynpunkt
Hej!
Jag kör gasbil sedan september 2007. Jag är mycket nöjd med detta, bor dessutom i Bagarmossen i Stockholm och det innebär att jag alltid kan tanka biogas, vilket känns väldigt bra för miljön.
Jag följer noga utvecklingen för gasbilar i Sverige. Jag är förvånad över att det inte satsas ännu mer resurser på att bygga ut gastanknätet. De som bär det stora ansvaret för detta tycker jag är politikerna på både riks- och lokalnivå.
Min fråga till er är varför det går så långsamt med utbyggnaden av gastankstationer. I er kartbok "Gastankställen i Sverige 2007-2008" står på sidan 4-5 om planerade gastankställen 2007/2009. Jag har gått igenom denna lista. Ni anger på kartan 44 gastankställen, och nu när vi är inne i april 2008 så har endast 10 av dessa öppnats.
Norrland är ju nästan tomt på gastankställen, så därför är det glädjande att det utmed Norrlandskusten dvs fr Gävle till Luleå planeras 7 nya stationer. Men ingen har ännu öppnats! Går man in på er hemsida så verkar det som att Skellefteå ska öppnas snart (angivet 2007/2008) och Gävle 08/09, men för övriga finns inte ens ett årtal angivet.
Överhuvudtaget är det ofta så att de angivna årtalen på kartan är väl optimistiska, t ex finns det 5 tankställen som skulle öppnats 2007 (Ullevi, Borås, Södertälje, Rinkeby och Upplands Väsby) men som ännu inte öppnat. Lite vägs det upp av att några nya planerade tankställen tillkommit.
Varför blir det sådana förseningar? Är kommuner och tankägare rädda för att satsa? Jag hyser en oro för att antalet gastankstationer inte ökar tillräckligt snabbt, det är ett av de tyngsta argumenten mot att ha gasbil. Det är också oerhört tråkigt för miljön för enligt min mening är biogasen det idag överlägset bäste fordonsbränslet för mijön, särskilt när det på senaste tiden visat sig att etanolen, som är det vanligaste miljöbränslet, starkt kan ifrågasättas ur miljösynpunkt
Opel Zafira CNG -08
Processkontroll som bygger de flesta (alla?) stationerna åt Fordonsgas skrev i Januari att dom har order på ett 30-tal enheter som ska levereras under året inom Sverige, Norge
och Finland. Om enheter tolkas som tankstationer så bör det väl innebära att ca 25 av dem är i Sverige antar jag så då bör vi se en utbyggnad under resten av året med tre stationer i månaden..? Det är mycket antaganden i detta eftersom jag inte har fakta om Norge eller Finlands utbyggnad men jag har fått för mig att inget av länderna har planer på någon massiv utbyggnad just under 2008.
Om enheter istället tolkas som en kombination av tankställen för bilar + gasflak för transporter + depåer för bussar spridda över tre länder så ser det riktigt mörkt ut tyvärr.
http://www.processkontroll.com/plugins/ ... p?ne_id=80

Om enheter istället tolkas som en kombination av tankställen för bilar + gasflak för transporter + depåer för bussar spridda över tre länder så ser det riktigt mörkt ut tyvärr.
http://www.processkontroll.com/plugins/ ... p?ne_id=80
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Svaret från Fordonsgas och några nya frågor
Här kommer svaret från Fordonsgas.
Hej Sven
Du undrar hur det blir med gastankställen i Norrland. Som du kanske vet har vi idag 30 gastankställen, alla belägna i Västsverige. Vi har ambitionen tillsammans med våra branschkollegor att hela Sverige ska få en heltäckande infrastruktur av gastankställen. För att etablera ett tankställe och driva det med lönsamhet måste vissa grundläggande förutsättningar finnas på plats. Det viktigaste är tillräcklig tillgång på biogasproduktion/naturgas i närheten (ca. 4-5 mil). En kvantitet av ca. 300 000 Nm³ (=normalkubikmeter) per år är vad som krävs. Dessutom måste kommunen och landstinget i fråga vara med på noterna, dvs. ha en miljöpolicy som stimulerar till användning av gas i den egna fordonsflottan och att man ställer krav på gasbränsle vid upphandling av transporter.
Tyvärr är det just nu få ställen där förutsättningarna finns för en snabb utbyggnad av gastankställen i Norrland.
Med vänlig hälsning
Gunnar Ingelman
FordonsGas Sverige AB
031-63 45 33
0702-61 30 68
gunnar.ingelman@fordonsgas.se
Jag skrev ett nytt mejl till Gunnar Ingelman.
Hej, Gunnar!
Tack för ditt snabba svar! Jag har några frågor. Du preciserar inte när du tror att de tankstationer som finns med på er karta utmed Norrlandskusten kommer att öppna. Betyder det att ni faktiskt inte vet pga att de förutsättningar som du beskrev (en tillräcklig produktion på minst 300 000 Nm3 på 4-5 mils avstånd samt intresse från kommun och landsting att köra på gas) inte är uppfyllda?
Kan vi som s a s utgör allmänheten påverka? Ska vi mejla och skriva brev och uppvakta de ansvariga politikerna? Jag är också medlem i en sida på nätet, Forumgas, med över 200 medlemmar och där vi dagligdags och intensivt diskuterar fordonsgas och gasfordon. Vi har medlemmar från hela Sverige, så vi kan ju också försöka utöva påtryckningar.
Vänligen
Sven
Hej Sven
Du undrar hur det blir med gastankställen i Norrland. Som du kanske vet har vi idag 30 gastankställen, alla belägna i Västsverige. Vi har ambitionen tillsammans med våra branschkollegor att hela Sverige ska få en heltäckande infrastruktur av gastankställen. För att etablera ett tankställe och driva det med lönsamhet måste vissa grundläggande förutsättningar finnas på plats. Det viktigaste är tillräcklig tillgång på biogasproduktion/naturgas i närheten (ca. 4-5 mil). En kvantitet av ca. 300 000 Nm³ (=normalkubikmeter) per år är vad som krävs. Dessutom måste kommunen och landstinget i fråga vara med på noterna, dvs. ha en miljöpolicy som stimulerar till användning av gas i den egna fordonsflottan och att man ställer krav på gasbränsle vid upphandling av transporter.
Tyvärr är det just nu få ställen där förutsättningarna finns för en snabb utbyggnad av gastankställen i Norrland.
Med vänlig hälsning
Gunnar Ingelman
FordonsGas Sverige AB
031-63 45 33
0702-61 30 68
gunnar.ingelman@fordonsgas.se
Jag skrev ett nytt mejl till Gunnar Ingelman.
Hej, Gunnar!
Tack för ditt snabba svar! Jag har några frågor. Du preciserar inte när du tror att de tankstationer som finns med på er karta utmed Norrlandskusten kommer att öppna. Betyder det att ni faktiskt inte vet pga att de förutsättningar som du beskrev (en tillräcklig produktion på minst 300 000 Nm3 på 4-5 mils avstånd samt intresse från kommun och landsting att köra på gas) inte är uppfyllda?
Kan vi som s a s utgör allmänheten påverka? Ska vi mejla och skriva brev och uppvakta de ansvariga politikerna? Jag är också medlem i en sida på nätet, Forumgas, med över 200 medlemmar och där vi dagligdags och intensivt diskuterar fordonsgas och gasfordon. Vi har medlemmar från hela Sverige, så vi kan ju också försöka utöva påtryckningar.
Vänligen
Sven
Opel Zafira CNG -08
Svar från Fordonsgas
Jag fick ganska snabbt svar (080417 16:55) på mitt kompletterande mejl. Nedan svaret.
Hej igen!
Ja, det är rätt uppfattat att vi inte nu kan säga, än mindre tidsplanera när tankställen kan bli byggda.
Beträffande påverkan har jag en bild som sammanfattar vad kommuner m.fl. kan göra för att stimulera en marknadsutveckling utöver att se till att biogasproduktion kommer igång.
Med vänlig hälsning
Gunnar Ingelman
Bilden som Gunnar Ingelman skickat med kan jag inte kopiera in här. Men innehållet är att kommuner m fl kan stimulera användningen av biogas i transportsektorn genom att:
Jag har full förståelse för att Norrlänningarna inte köper gasbilar (om de inte bor i Östersund eller Boden). Det är inte bra att Norrland och Dalarna, som utgör ca 66% av Sveriges landyta, bara har ynka två tankstationer för gas.
Hej igen!
Ja, det är rätt uppfattat att vi inte nu kan säga, än mindre tidsplanera när tankställen kan bli byggda.
Beträffande påverkan har jag en bild som sammanfattar vad kommuner m.fl. kan göra för att stimulera en marknadsutveckling utöver att se till att biogasproduktion kommer igång.
Med vänlig hälsning
Gunnar Ingelman
Bilden som Gunnar Ingelman skickat med kan jag inte kopiera in här. Men innehållet är att kommuner m fl kan stimulera användningen av biogas i transportsektorn genom att:
- Ställa miljökrav vid upphandling som gynnar biogas
- Stimulera den egna organisationen att skaffa gasfordon
- Vid köp av transporttjänster, efterfråga gasfordon
- Genomföra utredning om "intelligenta transporter"
- Införa stimulansåtgärder, ex.vis fri parkering för miljöfordon, differentierad milersättning, "gräddfil" för miljöfordon, miljöbilspooler
- Erbjuda anställda att privat leasa gasbilar
- Kommunala/regionala företrädare som goda exempel
Jag har full förståelse för att Norrlänningarna inte köper gasbilar (om de inte bor i Östersund eller Boden). Det är inte bra att Norrland och Dalarna, som utgör ca 66% av Sveriges landyta, bara har ynka två tankstationer för gas.
Opel Zafira CNG -08
Jag konstaterade en annan sak idag apropå Fordonsgas överoptimistiska lista med kommande stationer. Läste om att vår chipsfabrik, Estrella uppe i Storås/Angered, nu kopplats in på den nya gasledningen som Göteborg energi byggt under en tid. Då förväntade jag mig att den nya gastankstationen snart skulle vara i drift också eftersom gas nu finns tillgänglig i närområdet. Surfade således in till Fordonsgas och konstaterade att Göteborg inte ens finns omnämnt på listan över orter som förväntas få nya stationer.
Vad hände med stationen i Angered som skulle öppna 2008? Mölnlycke som har funnits hur länge som helst på listan? Ale finns iofs fortfarande med på listan men dit finns ingen gasledning. Ullevi då? Andra tänkbara placeringar?
Däremot har dom fortfarande kvar att Borås ska öppna 2008. Trovärdigt.
Vad hände med stationen i Angered som skulle öppna 2008? Mölnlycke som har funnits hur länge som helst på listan? Ale finns iofs fortfarande med på listan men dit finns ingen gasledning. Ullevi då? Andra tänkbara placeringar?
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Helt rätt!Något svar på vad vi som allmänhet kan göra fick jag inte. Men jag tänker att vi ska fortsätta det som många här på Forumet gör, t ex flera av medlemmarna som bor i Småland. Vi måste stöta på lokalpolitikerna, mejla, skriva brev, ringa. Och jag tror att Norrlandskommunerna är extra viktiga att bearbeta.
Nu ska jag börja så frön för att öka intresset hemma i Piteå. Som start har jag skickat följande mail till alla ledamöter i kommunfullmäktige.
Hej politiker!
Jag skriver detta brev med ambitionen att väcka intresse för biogas som drivmedel och för möjligheten till en biogasproduktion i Piteå kommun. Alla biogasens fördelar skulle kräva en många sidor lång text, för att inte tråka ur er nöjer jag mig med att redovisa tre starka skäl till varför Piteå kommun bör satsa på biogasproduktion.
1. Miljön – Biogasen är i dagsläget det miljömässigt bästa drivmedlet. Användande av biogas minskar kraftigt utsläppen av växthusgaser. Biogas som drivmedel för sopbilar och bussar förbättrar stadsluften avsevärt. Biogasen framställs ur avfall, råvaran finns alltså redan och bör utnyttjas!
2. Jobben – En drivmedelsproduktion på hemmaplan skapar arbetstillfällen i kommunen.
3. Ekonomin – Drivmedelskostnaderna ökar för Sveriges kommuner. Egen produktion av drivmedel ger kommunen ett skydd mot skenande oljepriser. Det skapar även intäkter då gasen säljs till privata företag och privatbilister.
Mvh / Jimmy
Skriv gärna in tips på hur jag/vi ska gå vidare.
Biogas till Norrland!
Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Jag fick till svar att den i Angered hoppas dom kunna öppna under första kvartalet nästa år. Dom skall dessutom revidera den listan dom har på sin sida om "planerade tankställen".Jonas wrote:Jag konstaterade en annan sak idag apropå Fordonsgas överoptimistiska lista med kommande stationer. Läste om att vår chipsfabrik, Estrella uppe i Storås/Angered, nu kopplats in på den nya gasledningen som Göteborg energi byggt under en tid. Då förväntade jag mig att den nya gastankstationen snart skulle vara i drift också eftersom gas nu finns tillgänglig i närområdet. Surfade således in till Fordonsgas och konstaterade att Göteborg inte ens finns omnämnt på listan över orter som förväntas få nya stationer.
Fick samma svar från en Fordonsgas-anställd ute på fältet. Angered är tydligen där dom ska lägga sin tid nu så Partille, Kungälv mfl stationer lär inte uppgraderas i det närmaste.Campeon wrote: Jag fick till svar att den i Angered hoppas dom kunna öppna under första kvartalet nästa år. Dom skall dessutom revidera den listan dom har på sin sida om "planerade tankställen".
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Piteå-tidningen har idag en artikel om projektet med svartlutsförgasning för framställning av DME. En lysande satsning som kan få mycket stor betydelse för att bryta oljeberoendet.
Artikeln följs av ett debattforum och jag kunde naturligtvis inte låta bli att argumentera för en satsning på biogasproduktion i Piteå.
Välkommen in till vår lokaltidning och diskutera:
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/a ... 1336#forum
Artikeln följs av ett debattforum och jag kunde naturligtvis inte låta bli att argumentera för en satsning på biogasproduktion i Piteå.
Välkommen in till vår lokaltidning och diskutera:
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/a ... 1336#forum
Biogas till Norrland!
Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
-
Finns en lista hos Naturvårdsverket på hur många som fått
bidrag till att bygga tankstationer.
http://www.naturvardsverket.se/sv/Lagar ... rivmedel-/
Ser ut att vara ganska många. Mer bidragspengar finns att hämta.
bidrag till att bygga tankstationer.
http://www.naturvardsverket.se/sv/Lagar ... rivmedel-/
Ser ut att vara ganska många. Mer bidragspengar finns att hämta.
Fordonsgas har plockat bort listan över planerade stationer nu äntligen. Istället har man en verklighetsförankrad förteckning över vilka stationer som byggs och uppgraderas. Så nu dök den tidigare försvunna stationen i Angered upp igen.
Tacksamt med uppgradering i Partille också, det har behövts länge.
Däremot förstår jag inte varför man jobbar med uppgradering i Stora Höga/Stenungsund när Kungälv gått på knäna i snart ett år. Kanske beror det på att Processkontroll som vanligtvis utför dessa arbeten åt Fordonsgas har sina lokaler vid stationen i Stora Höga. Jag har tankat uppskattningsvis 25ggr i Stora Höga men jag har då aldrig sett någon annan bil som tankat samtidigt så hur det kan föreligga kapacitetsproblem där övergår mitt förstånd. Fast kunderna som inte får nångon gas i Kungälv kanske tankar i Stora Höga istället nu. Jaja, vi får väl antaga att dom inte uppgraderar för att det är skoj utan att det finns någon anledning
http://www.fordonsgas.se/Svenska/Tankst ... ering.aspx
Tacksamt med uppgradering i Partille också, det har behövts länge.
Däremot förstår jag inte varför man jobbar med uppgradering i Stora Höga/Stenungsund när Kungälv gått på knäna i snart ett år. Kanske beror det på att Processkontroll som vanligtvis utför dessa arbeten åt Fordonsgas har sina lokaler vid stationen i Stora Höga. Jag har tankat uppskattningsvis 25ggr i Stora Höga men jag har då aldrig sett någon annan bil som tankat samtidigt så hur det kan föreligga kapacitetsproblem där övergår mitt förstånd. Fast kunderna som inte får nångon gas i Kungälv kanske tankar i Stora Höga istället nu. Jaja, vi får väl antaga att dom inte uppgraderar för att det är skoj utan att det finns någon anledning

http://www.fordonsgas.se/Svenska/Tankst ... ering.aspx
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel