Det är dyrt att bygga ut gasförsäljningen i SE... eller???

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
batti

Det är dyrt att bygga ut gasförsäljningen i SE... eller???

Post by batti »

Hur kommer det sig att vi i Sverige har det högsta gaspriset? Är det bättre gas vi köper eller betalar vi överpris?

Vissa på forumet mäter sin förbrukning och publicerar det på Spritmonitor.de.
Där gjorde jag en jämförelse och fann att en svensk förare (WIM) betalar ca. 18 Euro/15 kg (WIM tankar nämligen i Lilla Edet som är billigast i Sverige)

Göteborgarna betalar nu 22,5 EUR/15 kg. (Samma på nästan alla stationer)

Men...för en förare i tyskland är priset 12,38 euro för samma mängd gas i januari 2008.

Vad jag vill komma fram till är att tyskarna betalar nästan halva priset av vad Göteborgarna betalar just nu. Jag läste någonstans på forumet att gasleverantörerna går knackigt och att det är svårt att göra vinst på fordonsgas, men man kanske kunde fråga tyskarna hur det går till?
S60: Image
Fiat Punto: Image
track_snake

Re: Det är dyrt att bygga ut gasförsäljningen i SE... eller?

Post by track_snake »

batti wrote:Hur kommer det sig att vi i Sverige har det högsta gaspriset? Är det bättre gas vi köper eller betalar vi överpris?

Vissa på forumet mäter sin förbrukning och publicerar det på Spritmonitor.de.
Där gjorde jag en jämförelse och fann att en svensk förare (WIM) betalar ca. 18 Euro/15 kg (WIM tankar nämligen i Lilla Edet som är billigast i Sverige)

Göteborgarna betalar nu 22,5 EUR/15 kg. (Samma på nästan alla stationer)

Men...för en förare i tyskland är priset 12,38 euro för samma mängd gas i januari 2008.

Vad jag vill komma fram till är att tyskarna betalar nästan halva priset av vad Göteborgarna betalar just nu. Jag läste någonstans på forumet att gasleverantörerna går knackigt och att det är svårt att göra vinst på fordonsgas, men man kanske kunde fråga tyskarna hur det går till?
--------------
Tyskarna har mest fossil naturgas som levereras i rörledningar. Därav ett lägre pris på gasen än den biogas som utgör ungefär hälften av den fordonsgas som säljs i Sverige.

Skulle vi bara sälja fossil naturgas skulle myndigheternas krav på CO2-skatt komma som ett brev på posten vilket skulle göra att gaspriset vid pump blev detsamma i alla fall.

/track_snake
Wim

Post by Wim »

Priserna i Tyskland varierar en del eftersom det finns L och H gas.
Jag betalade 8,48 kr/m3 i Weener (vid den holländska gränsen mot Groningen) för L-gas och 10,95 kr/m3 i Handewitt och Hamburg för H-gas. Detta i mars 2008. Det verkar som att priserna har gått upp även i Tyskland.
Bensinen var 13,93 kr/l vid autobahn. I Holland 13,99 kr/l.
Men de har kanske haft skattehöjning eller så finns det också där en koppling mot bensinpriset. Sedan finns det inte enbart ett bolag i en viss region som säljer gas men alla stora bensinbolag har gas på sina stationer. En viss konkurrens borde vara bra för prisen.
Image
0,715 m3/mil blir 6,30 kr!
Biogas Lilla Edet 8,80 kr.
S-klasse

Post by S-klasse »

Som jag har förstått det hela så är fordonsgas helt befriad från skatt i Tyskland fram t.o.m. 2018, därför är den billigare att köra på än t.o.m. diesel.

I Sverige har vi moms på biogas och naturgas, viss koldioxidskatt tillkommer på naturgasen.

Dessutom verkar fordonsgaspriset i Sverige vara nästan 100% korrelerat till förändringar i bensin & diesel priserna. Min teori här är att den enda avsättningen för fordonsgas produkten i Sverige till privatpersoner är till bilar - därav att priset följer alternativbränslepriserna. I Tyskland och andra länder finns andra användningsområden för naturgas än enbart som fordonsgas och då bli alternativkostnaderna att jämföra mer komplexa - en mix av bensin & el priser.
batti

Post by batti »

track_snake: Jag köper ditt argument om att biogasen är dyrare att producera, men Göteborg tankar fossil gas från pipe-line, så där skiljer det sig kanske inte nämnvärt från tyskland.

Något som är lite synd är att Fordonsgas säljer billig BIOgas i Borås, och i Götet säljer de (dyrare) NATURgas. Borde vara tvärtom, om man tittar till produktionskostnaden eller?
Stålis

Post by Stålis »

Nu får ni väl skärpa er! ;-) Jag trodde att vi på det här forumet var överens om att biogas är det miljömässigt bästa bränslet som bör premieras framför naturgasen. Det positiva med naturgasen är att den kan fungera som inkörsport till högre användning av biogas, men faktum kvarstår att det är ett fossilt bränsle. För att styra konsumtionen till biogasens fördel måste man använda sig av skatter och annan prispolitik. Med andra ord tycker jag att det är helt i sin ordning att biogasen säljs till ett lägre pris än naturgasen trots att den är dyrare att producera. När man jämför priset ska man inte heller glömma att naturgasen har ett högre energiinnehåll än biogasen.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
towi

Post by towi »

Wim wrote:Priserna i Tyskland varierar en del eftersom det finns L och H gas.
Jag betalade 8,48 kr/m3 i Weener (vid den holländska gränsen mot Groningen) för L-gas och 10,95 kr/m3 i Handewitt och Hamburg för H-gas. Detta i mars 2008. Det verkar som att priserna har gått upp även i Tyskland.
Bensinen var 13,93 kr/l vid autobahn. I Holland 13,99 kr/l.
Men de har kanske haft skattehöjning eller så finns det också där en koppling mot bensinpriset. Sedan finns det inte enbart ett bolag i en viss region som säljer gas men alla stora bensinbolag har gas på sina stationer. En viss konkurrens borde vara bra för prisen.

Konstigt att det var så dyrt för dig tankade i hamburg i lördags och det måste varit hög gas för jag kom längre än på naturgas i Sverige och jag betalade 0.95 Euro per KG och gångrar man det med 0,8 för att får Nm3 och att euron står i 9,5kr blir priset 7,22kr/ NM3 mot fordonsgas 11,35 så visst är det mycket billigare.

Tobbe
Kör en Volvo V70 bifuel 03
och en Opel Zafira CNG 03
track_snake

Post by track_snake »

batti wrote:track_snake: Jag köper ditt argument om att biogasen är dyrare att producera, men Göteborg tankar fossil gas från pipe-line, så där skiljer det sig kanske inte nämnvärt från tyskland.

Något som är lite synd är att Fordonsgas säljer billig BIOgas i Borås, och i Götet säljer de (dyrare) NATURgas. Borde vara tvärtom, om man tittar till produktionskostnaden eller?
------------------------------------------
Ja, om man tittar till produktionskostnaden. Men biogas producerad i kommunala anläggningar kan ju säljas billigare än vad den kostar att producera om man t.ex. tycker det är bra ur klimatsynpunkt. Och till priset på naturgas kommer väl viss CO2-skatt eftersom den är fossil.

Annars skiljer det väl sig inte så mycket i Göteborg från Tyskland. F.ö. tror jag att koldioxidskatt på naturgas kommer också i Tyskland till en högre nivå än den som redan finns för att stimulera en övergång till biogas.

/track_snake
track_snake

Post by track_snake »

Stålis wrote:Nu får ni väl skärpa er! ;-) Jag trodde att vi på det här forumet var överens om att biogas är det miljömässigt bästa bränslet som bör premieras framför naturgasen. Det positiva med naturgasen är att den kan fungera som inkörsport till högre användning av biogas, men faktum kvarstår att det är ett fossilt bränsle. För att styra konsumtionen till biogasens fördel måste man använda sig av skatter och annan prispolitik. Med andra ord tycker jag att det är helt i sin ordning att biogasen säljs till ett lägre pris än naturgasen trots att den är dyrare att producera. När man jämför priset ska man inte heller glömma att naturgasen har ett högre energiinnehåll än biogasen.
-----------------------------------------
Helt rätt Stålis!

Men just energiinnehållet är det väl ingen större skillnad på eftersom både naturgas och biogas består till 95-98% av metan. Dvs. den som säljs i mackarna. Den råa biogasen är bara omkring 60% metan och resten är CO2 och diverse andra gaser. Där har Du rätt i att energiinnehållet är mycket mindre men det är ju inte den du tankar.

/track_snake
Johan

Post by Johan »

track_snake:
Det är för bilisten noterbar skillnad att tanka biogas och naturgas.

Hämtade värden från etanol.nu (av alla ställen :D (visste att de fanns där)):
Uppgraderad biogas: 38,6 MJ/Nm3
Naturgas: 40 MJ/Nm3

Nästan 10% skillnad. Naturgas innehåller ju en del propan/butan-gas.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
track_snake

Post by track_snake »

Johan wrote:track_snake:
Det är för bilisten noterbar skillnad att tanka biogas och naturgas.

Hämtade värden från etanol.nu (av alla ställen :D (visste att de fanns där)):
Uppgraderad biogas: 38,6 MJ/Nm3
Naturgas: 40 MJ/Nm3

Nästan 10% skillnad. Naturgas innehåller ju en del propan/butan-gas.
----------------------
Jo, det är väl någon eller några procent propan/butan i naturgas.

Hur är det med matematiken? Jag får det till 3% skillnad av siffrorna ovan och inte 'nästan 10%' som Du skriver...

Och med 3% då är vi inne på vad man kan kalla en 'marginell skillnad'.

/track_snake
Johan

Post by Johan »

Jag råkade slänga om siffrorna i inlägget. Det ska vara 36,8 för biogas - inte 38,6.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Stålis

Post by Stålis »

Alltså 8,7% mer energi i naturgasen. Jag hade för mig att man brukar räkna med i runda slängar 10%, men jag hade inte siffrorna framför mig när jag skrev inlägget.
towi

Post by towi »

Det är rätt att det är en stor skillnad man brukar säga att på biogas kommer man 1,1 mot bensin och med naturgas 1,25 men det beror ju vad för anläggning man har när man uppgraderar den. På Göteborg Energi till sätter man propan så den skall få samma värmevärde som naturgas eftersom man kör in den i naturgasnätet.
Vet inte vilka mer som har sådana anläggningar.
Kör en Volvo V70 bifuel 03
och en Opel Zafira CNG 03
batti

Post by batti »

S-klasse:
Hahaha, jag kom på en sak när jag läste ditt inlägg:

*** I Sverige har vi moms på biogas och naturgas, viss koldioxidskatt tillkommer på naturgasen. ***

Jag har avtal om "grön-gas-princip". För mig innebär det att jag betalar extra för att tanka biogas i Göteborgsnätet, sen får jag ändå betala koldioxidskatt för naturgasen som jag precis BETALT för att slipa. Vilken humor!!! Hahaha!!!

Ungefär samma som... "-jaha du... du dricker inte sprit säger du, då skall du betala alkohol-skatt! -Ingen TV? Då måste du betala TV-licens!
Va! kör du bil utan utsläpp, då måste du betala koldioxidskatt!

Jag funderar på att börja cykla istället...

"-ojojoj, cykel? då måste du betala bilskatt! :-)
taz

Post by taz »

hahahaha :D
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
track_snake

Post by track_snake »

Johan wrote:Jag råkade slänga om siffrorna i inlägget. Det ska vara 36,8 för biogas - inte 38,6.
----------------------------------
Aha...

Det är väl förlåtligt. Nåja, då ger jag väl mig då den här gången. Du hade rätt...

/track_snake
S-klasse

Post by S-klasse »

batti wrote:...Jag har avtal om "grön-gas-princip". För mig innebär det att jag betalar extra för att tanka biogas i Göteborgsnätet, sen får jag ändå betala koldioxidskatt för naturgasen som jag precis BETALT för att slipa. Vilken humor!!! Hahaha!!! ...
Var ju bra att du kan se det komiska i galenskapen :lol:

Skämt o sido, att behöva betala naturgasens koldioxidskatt för att de pumpar in motsvarande mängd biogas någonstans i systemet låter ju hel knas! Har för mig att man på radio/TV någon gång intervjuade någon från skatteverket som förklarade rimligheten i resonemanget...

Summa summarum, man verkar inte direkt ha överansträngt sig för att stimulera konsumtionen av fordonsgas i Sverige om man jämför med t.ex. Tyskland. Man kan bara hoppas att fordonsgasföretagen för den extra mellanskillnaden satsar på att bygga ut nätet med gaspumpar.
track_snake

Post by track_snake »

S-klasse wrote:
batti wrote:...Jag har avtal om "grön-gas-princip". För mig innebär det att jag betalar extra för att tanka biogas i Göteborgsnätet, sen får jag ändå betala koldioxidskatt för naturgasen som jag precis BETALT för att slipa. Vilken humor!!! Hahaha!!! ...
Var ju bra att du kan se det komiska i galenskapen :lol:

Skämt o sido, att behöva betala naturgasens koldioxidskatt för att de pumpar in motsvarande mängd biogas någonstans i systemet låter ju hel knas! Har för mig att man på radio/TV någon gång intervjuade någon från skatteverket som förklarade rimligheten i resonemanget...

Summa summarum, man verkar inte direkt ha överansträngt sig för att stimulera konsumtionen av fordonsgas i Sverige om man jämför med t.ex. Tyskland. Man kan bara hoppas att fordonsgasföretagen för den extra mellanskillnaden satsar på att bygga ut nätet med gaspumpar.
--------------------------
Självklart borde Du slippa koldioxidskatten på gasen. Men det kan också vara så att Fordonsgas tar ut ett högre 'marknadspris' för biogasen eftersom den är dyrare att framställa. Är det verkligen säkert att CO2-skatt har debiterats?

/track_snake
Stålis

Post by Stålis »

batti wrote:Jag har avtal om "grön-gas-princip". För mig innebär det att jag betalar extra för att tanka biogas i Göteborgsnätet, sen får jag ändå betala koldioxidskatt för naturgasen som jag precis BETALT för att slipa. Vilken humor!!! Hahaha!!!
En eloge till dig som alltså tankar biogas trots den extra kostnaden.
track_snake wrote:Är det verkligen säkert att CO2-skatt har debiterats?
Det undrar jag också. Precis som Johan, har jag någonstans i bakhuvudet att det pratats om det på nyheterna för ett tag sedan. Skulle inte någon av er som har grön-gasavtal med Fordonsgas eller motsvarande avtal med E.On kunna fråga dem hur biogasen beskattas i det fallet?
batti

Post by batti »

Det är enkelt att besvara, jag betalar med kort, som många andra Fordonsgaskunder i Göteborg. Och eftersom man inte får några rabatter för det, så betalar jag precis lika mycket som ALLA andra som köper fordonsgas (och då betalar jag alltså även CO2-skatt om det nu kallas så)
Sen får jag en faktura separat där jag betalar 1.50:- extra för varje tankad Nm3.
Så ligger det till!
S-klasse

Post by S-klasse »

Egentligen borde du då få dra av CO2-skatten/Nm3 från den extra avgift du faktiskt betalar för att få BioGas.

Men som jag skrev förut tror jag att det var någon expert från skatteverket som förklarade "logiken" varför man inte kunde göra så. Om jag minns rätt hade Maud Olofsson också ifrågasatt den logiken men det var för krångligt skattejuridiskt sett att göra något åt det hela.

Vilket ju är tråkigt för skulle man få kvitta den skatten mot Fordonsgas extra kostnad för BioGas så skulle det uppmuntra konsumtionen av BioGas ännu mer.
Post Reply