Kalla fakta granskar etanol

E85 och andra blandningar av etanol och bensin.
Post Reply
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Kalla fakta granskar etanol

Post by bi-fuel classic »

Kalla fakta granskar etanolens baksida söndag 13 april,
dags att maila in biogasens fördelar typ Plus
Hittade ingen mail till programmet men här är till redaktionen

http://www.tv4.se/1.297320/2007/09/28/redaktionen
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Det där programmet ska jag verkligen titta på. Kan vara intressant att se sanningen bakom etanolboomen. Men är det någon idé att maila in om biogasens fördelar. Programmet kommer ju uteslutande att handla om etanolens baksida, det är väl inte särskilt troligt att de kommer väga det mot andra alternativ eller? Jag är inte så hemma i Kalla faktas upplägg på program. Att utgången blir etanol=skit, biogas=superbra tror jag inte inträffar.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Oldfield wrote:Det där programmet ska jag verkligen titta på. Kan vara intressant att se sanningen bakom etanolboomen. Men är det någon idé att maila in om biogasens fördelar. Programmet kommer ju uteslutande att handla om etanolens baksida, det är väl inte särskilt troligt att de kommer väga det mot andra alternativ eller? Jag är inte så hemma i Kalla faktas upplägg på program. Att utgången blir etanol=skit, biogas=superbra tror jag inte inträffar.
------------------------
Vi får hoppas att de tar upp Norrlandskommunernas (Övik, Umeå, Skellefteå) ägartillskott till SEKAB som är ett helt felaktigt sätt att använda sig av skattepengar. Norrlandskommunerna borde skänka lika mycket till FN:s matprogram (som nu drabbats av kraftigt ökade kostnader tack vare etanolen) för att kompensera den skada som SEKAB gör genom att matpriserna drivs upp.

/track_snake
Thomas Johnson
Posts: 14
Joined: 2008-04-07, 15:03

Post by Thomas Johnson »

Jag kan har väldigt fel nu men jag prövar endå:

Är det inte så att Sverige inte köper den typen av etanol som "reklamen" visar. (Såg reklam för kalla fakta innan nyheterna)
Har fått för mig att jag läst att det är så iaf och därför motiverar dom det höga priset på Etanol.

Att etanolen inte har ett rent samvete är vi väl alla rörande överens om. Men jag trodde att "staten" hade det iaf.

// Thomas
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag har inte sett reklamen, men Lasse Svärd, DN:s motorjournalist, hävdade i Plus i förra veckan att en del av Sveriges etanol kommer från sockerrör i Brasilien och därmed är ganska OK, men en hel del kommer även från annan ur miljösynpunkt betydligt sämre etanolproduktion. Någonstans måste det gå att få tillförlitliga uppgifter om varifrån den svenska etanolen kommer. Jag tror det finns kunnigt folk här på Forumet som kan upplysa om detta.

F ö intressant att matpriserna stiger så enormt i tredje världen (ca 50-70% på ett år). Är produktion av livsmedel som går till etanoltillverkning en bov i dramat? Om så är fallet, så tror jag att etanolproduktionens dagar är räknade!
Last edited by Sven on 2008-04-12, 11:09, edited 1 time in total.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Sven wrote:Jag har inte sett reklamen, men Lasse Sväöd, DN:s motorjournalist, hävdade i Plus i förra veckan att en del av Sveriges etanol kommer från sockerrör i Brasilien och därmed är ganska OK, men en hel del kommer även från annan ur miljösynpunkt betydligt sämre etanolproduktion. Någonstans måste det gå att få tillförlitliga uppgifter om varifrån den svenska etanolen kommer. Jag tror det finns kunnigt folk här på Forumet som kan upplysa om detta.

F ö intressant att matpriserna stiger så enormt i tredje världen (ca 50-70% på ett år). Är produktion av livsmedel som går till etanoltillverkning en bov i dramat? Om så är fallet, så tror jag att etanolproduktionens dagar är räknade!
--------------------
Nja. Fast nu är ju inte sockerrörsetanolen från Brasilien särskilt OK heller eftersom 80% av den framställs med blastbränning som är den kanske främsta orsaken till bildning av s.k. haze som värmer klimatet i tropikerna.

/track_snake
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Självklart glömde jag bort programtiden och missade alltihop. Hur var det ni som såg det?
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag såg inte det före första rekalmpausen men resten. Det verkar vara rena slavarbetet att arbetamed sockerrör och i reportaget visades en hel del barn som arbetade med detta, bl a en 13-åring. Så länge jag såg progammet fick man inget svar på i vilken omfattning dessa odrägliga arbesförhållanden förekommer och hur mycket av den etanol som vi använder i Sverige som produceras under sådana här förhållanden.

Egentligen är jag inte förvånad över att arbetsförhållandena är så här på sockerrörsplantagen i Brasilien. Brasilien är ett av världens fattigaste länder och vi vet ju att barnarbete förekommer kanske snarare som regel i de riktigt fattiga länderna. Så var det i Sverige på 1800-talet också när vårt land var fattigt och en miljon människor emigrerade pga missväxt och svält.

Men ska man tillverka ett nytt fordonsbräsle som ska vara bra för miljön och motverka eller minska den globala växthuseffekten, så tycker jag det ställer stora krav på att arbetsförhållandena måste vara acceptabla. Det är ett enormt cyniskt spel att acceptera barnarbete och miserabla arbetsförhållanden i ett av världens fattigaste länder för att vi rika västerlänningar ska kunna köra runt i våra bilar och känna att vi gör en god gärning för miljön. Vilket dessutom är tveksamt om vi faktiskt gör.
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

track_snake wrote:
Nja. Fast nu är ju inte sockerrörsetanolen från Brasilien särskilt OK heller eftersom 80% av den framställs med blastbränning som är den kanske främsta orsaken till bildning av s.k. haze som värmer klimatet i tropikerna.

/track_snake
Det var ju illa. Läste dessutom i gårdagens DN om spannmålsbörsen i Chicago. Där sätts världsmarknadspriserna på spannmål. En mäklare gav olika förklaringar till detta, bl a: "Fikostiga subventioner till etanolproduktion har ändrat marknaden för majs. Bönder uppmuntras att odla mer majs på bekostnad av vete och andra grödor, som därmed också stiger i pris i och med att utbudet minskar."

För mig är det inte längre något snack om saken:
Etanol är INTE ett miljövänligt bränsle och bör snarast förlora alla skattesubventioner, miljöklassningar m m!

Och de som ivrigast förespråkat detta bränsle borde skämmas! :twisted:
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Hade inte möjlighet att se programmet. Sa de nånting om vad man ska tanka i stället för etanol?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jordbruksministern intervjuades och hans första exempel på alternativ om man inte vill tanka etanol var biogas.

Senare i inervjun visade det sig dock att ministern själv tankade etanol och inte hade några som helst dubier mot att göra detta, trots att han just sett reportaget i "Kalla Fakta". Ursäkta, men vad tänker vissa politiker med? :twisted:
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Sven wrote:Jordbruksministern intervjuades och hans första exempel på alternativ om man inte vill tanka etanol var biogas.

Senare i inervjun visade det sig dock att ministern själv tankade etanol och inte hade några som helst dubier mot att göra detta, trots att han just sett reportaget i "Kalla Fakta". Ursäkta, men vad tänker vissa politiker med? :twisted:
--------------------
Att det finns politiker som inte kan tänka är väl inget nytt.

/track_snake
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Sven wrote:Jag såg inte det före första rekalmpausen men resten. Det verkar vara rena slavarbetet att arbetamed sockerrör och i reportaget visades en hel del barn som arbetade med detta, bl a en 13-åring. Så länge jag såg progammet fick man inget svar på i vilken omfattning dessa odrägliga arbesförhållanden förekommer och hur mycket av den etanol som vi använder i Sverige som produceras under sådana här förhållanden.

Egentligen är jag inte förvånad över att arbetsförhållandena är så här på sockerrörsplantagen i Brasilien. Brasilien är ett av världens fattigaste länder och vi vet ju att barnarbete förekommer kanske snarare som regel i de riktigt fattiga länderna. Så var det i Sverige på 1800-talet också när vårt land var fattigt och en miljon människor emigrerade pga missväxt och svält.

Men ska man tillverka ett nytt fordonsbräsle som ska vara bra för miljön och motverka eller minska den globala växthuseffekten, så tycker jag det ställer stora krav på att arbetsförhållandena måste vara acceptabla. Det är ett enormt cyniskt spel att acceptera barnarbete och miserabla arbetsförhållanden i ett av världens fattigaste länder för att vi rika västerlänningar ska kunna köra runt i våra bilar och känna att vi gör en god gärning för miljön. Vilket dessutom är tveksamt om vi faktiskt gör.
---------------
Nja. Som jag sade ovan är ungefär 80% av den etanol vi importerar från Brasilien framställd på detta sätt (man bränner fälten före skörd med enorma rökmoln som följd; orsaken att man bränner blasten är att de arbetare som man sedan skickar ut att kapa sockerrören med machete inte skall bli bitna av de ormar som gömmer sig i fälten eller skada sig på de vassa bladkanterna, en tredje orsak är att vissa påstår att sockerhalten i rören ökar). Det finns en del plantager med moderna maskiner som kapar rören maskinellt och då utan att man bränner fälten först; det är en ganska stor opinion mot att man bränner fälten i Brasilien eftersom många drabbas av luftvägsproblem och astma, men den etanolen är dyrare så den kan inte konkurrera med slavarbetstekniken ännu så länge man inte infört miljöcertifierad etanol i Sverige och höjt skatten på den andra.

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

track_snake wrote: Det finns en del plantager med moderna maskiner som kapar rören maskinellt och då utan att man bränner fälten först; det är en ganska stor opinion mot att man bränner fälten i Brasilien eftersom många drabbas av luftvägsproblem och astma, men den etanolen är dyrare så den kan inte konkurrera med slavarbetstekniken ännu så länge man inte infört miljöcertifierad etanol i Sverige och höjt skatten på den andra./track_snake
Och eftersom certifierad etanol blir dyrare så kommer den bli betydligt svårare att sälja. Dessutom ska denna etanol tranporteras från Brasilien till Sverige. Denna transports miljöpåverkan måste ju också räknas in. Med tanke på att den certifierade etanolen både blir dyrare och den långa transporten är dålig för miljön så förstår jag inte hur den ska kunna konkurrera med i Sverige lokalt producerad biogas som i bästa fall kanske har transporterats några km eller mil.
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Såg just dagens Aktuellt och ett reportage som hävdar att en anledning till de förhöjda råvarupriserna på spannmål är att majs, vete, potatis, sockerrör m m används till etanolproduktion istället för föda. EU funderar på att pga detta ändra målen angående andel biboränslen 2020 (målet är 10%).

Det händer således saker när det gäller etanolen, vars dagar sannolikt är räknade. Det är bara att hoppas att biogasen inte dras med i etanolens fall utan att politikerna istället inser dess förträfflighet och att det inte finns några moraliska betänkligheter i form av att detta bränsle t ex ökar världssvälten.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

För mig är det obegripligt hur man kan göra bränsle av livsmedel och sen bete sig som idioter när världens matpriser stiger i höjden. Ekvationen är ju så simpel, ändå läser man hela tiden om försäljningsrekord för etanol. Mat eller drivmedel, det är frågan :?:
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Oldfield wrote:För mig är det obegripligt hur man kan göra bränsle av livsmedel och sen bete sig som idioter när världens matpriser stiger i höjden. Ekvationen är ju så simpel, ändå läser man hela tiden om försäljningsrekord för etanol. Mat eller drivmedel, det är frågan :?:
---------------------------
Det är obegripligt för alla normalt funtade individer.

Det är bara Carstedt och Co. samt kommunerna i Örnsköldsvik, Umeå och Skellefteå som tydligen har en annan uppfattning...

/track_snake
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Sven wrote:...
Senare i inervjun visade det sig dock att ministern själv tankade etanol och inte hade några som helst dubier mot att göra detta, trots att han just sett reportaget i "Kalla Fakta". Ursäkta, men vad tänker vissa politiker med? :twisted:
Det är väl så att om man väl gjort valet att köra på etanol av miljöskäl, så vill man kanske inte riktigt ta till sig hur illa ställt det är i produktionsledet och absolut inte tveksamheterna om miljönyttan!!

Är det någon här som följt etanolforum å sånt? Hur är känslorna där?
Post Reply