Borgholm

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Jonas

Borgholm

Post by Jonas »

Intressant att man väljer att fokusera på att driva kommunens 200 fordon med biogas och sen ta lantbrukstraktorer som nästa steg... Om jag som privatperson vill tanka gas så ska jag åka till Kalmar då eller? Det är naturligtvis en tolkningsfråga, det står ingenstans i artikeln att dom inte ska sälja gas på publika tankstationer, jag bara vänder mig mot att man inte lägger mer fokus på att göra det till var mans bränsle. Varför inte ha som uttalad målsättning att si-och-så-många-procent av de boende ska kunna tanka lokalt producerad gas om två år?

http://www.olandsbladet.se/index.php?pl ... =3&id=8305
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Oldfield

Post by Oldfield »

Ytterligare en fråga är väl vad en liten kommun som Borgholm använder 200 bilar till som behöver tankas med biogas???

Du ska inte vara förvånad över politikernas tilltag att försörja kommunens fordon och lantbruk efter det. Hela östra Småland är en jävla härdsmälta att bo i när det gäller biogas. Ingen vågar satsa på ökad tillgång för allmänheten. Växjö har stängt sin station för allmänheten. När det väl satsas i Kalmar så byter man bara ut en gammal station mot en ny. I praktiken gör det ingen skillnad för oss som kör på biogas. Men du kanske bor i den här regionen så du vet hur det är.

Kommer man bara till Blekinge eller Östergötland så är situationen och framtidstänket hos politiker, beslutsfattare och företag helt annorlunda. Där ser man möjligheter medan man i Småland bygger in sig i små hörn hela tiden.

Hade en liten tanke igår om att kontakta diverse företag med liten till mellanstor bilflotta kring Nybro för att höra efter deras intresse om att kunna köra på biogas i framtiden. Men har inte kommit längre än så än.
Post Reply