Plus i nästa vecka! V14

Allt om som har med gas att göra.
User avatar
Fred
Posts: 1064
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Plus i nästa vecka! V14

Post by Fred »

Såg på Plus idag att nästa vecka skall konsumentens val av miljöbil tas upp! Dock sjönk min entusiasm rejält när de olika bränslena räknades upp...biogasen ska tydligen inte vara med i granskningen!! :evil:

Kolla här: http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1094653
Sist i programmet talar den kvinnliga rösten om nästa veckas innehåll...

JAG kommer i alla fall maila Plus-redaktionen och ställa dem mot väggen, ska biogasen verkligen inte tas upp?!

(Länken fungerade inte när jag skrev inlägget, så jag kan inte kontrollera att den sista delen med den kvinnliga rösten finns med, men förhoppningsvis får de igång länken snart)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

ja skriv till dem! vafaa* ... posta svaret här sen... skall bli kul o kolla på plus sen då när de kommer.. :) När sänds det? hmm 1:a april då lr?

kul att du också skaffat dig spritmonitor.de Fred! :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Ska nog försöka hjälpa dig med ett mail till Plus från mig också. Sånt där tolererar jag inte som biogasförare.
User avatar
Fred
Posts: 1064
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

taz wrote:ja skriv till dem! vafaa* ... posta svaret här sen... skall bli kul o kolla på plus sen då när de kommer.. :) När sänds det? hmm 1:a april då lr?

kul att du också skaffat dig spritmonitor.de Fred! :)
Jag ska bara vänta på att länken börjar fungera så att jag, i mailet, kan citera exakt vilka bränslen som nämndes...

Jag skaffade spritmonitorn efter inspiration av bland annat dig Taz! :D Hade kommit upp i några tankningar men så fick jag lämna in bilen på verkstad och då tappade jag all kontroll på tankningarna så jag började om från början...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1064
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Oldfield wrote:Ska nog försöka hjälpa dig med ett mail till Plus från mig också. Sånt där tolererar jag inte som biogasförare.
Det är bra Oldfield! Om vi är fler som skriver har de svårare att ignorera biogasen. Jag blev riktigt sur när biogasen inte ens nämndes!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1064
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Nu fungerar länken..här är exakt vad som sägs i slutet:

"Etanol, el, bensin eller diesel...vad är billigast och vad är egentligen bäst för miljön? Plus nästa vecka handlar om svårigheterna att välja en miljöbil."

Nu blir det ett mail!! :twisted:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Fred: Posta gärna ditt mail här sen när du har skickat så vi ser vad du har skrivit. Jag ska självklart posta mitt också, men tror jag ska sova på saken och maila i morgon när jag är pigg och kan tänka klart.

Du postade visst ditt mail sekunden efter att jag bad dig, du är snabb du:)
Last edited by Oldfield on 2008-03-26, 00:17, edited 1 time in total.
User avatar
Fred
Posts: 1064
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Så här skrev jag till Plus:

"Bästa Plus-redaktion!

Det var med en initial glädje som jag hörde puffen för att ni ska ta upp miljöbilar i nästa veckas Plus. Dock var jag tvungen att gå in och lyssna en gång till på nätet för att kolla om jag verkligen hörde rätt...det hade jag gjort...ni nämnde inte ens biogas!!

Som biogasbilsförare sedan drygt två månader, har jag kunnat njuta av att inte bidra till växthuseffekten över huvudtaget. Jag har också sänkt mina bränslekostnader rejält jämfört med min tidigare bil. Dock lider jag av att media ständigt tycks glömma bort detta fantastiska bränsle. Denna glömska leder till att många miljöbilsspekulanter inte ens vet att det finns biogasdrivna bilar, vilket i sin tur leder till att efterfrågan på biogas inte ökar, vilket leder till att infrastrukturen inte byggs ut, vilket gör att konsumenterna inte vågar skaffa biogasbilar...

Jag hoppas verkligen att det inslag ni har förberett till nästa veckas program innehåller det tveklöst bästa bränslet för miljön: biogasen!

Med vänliga hälsningar
/Fred"

Vi får se om det blir något svar...och vilka bränslen de tar med i programmet.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jättebra att du skrivit detta, Fred! :lol: Det vore skamligt om de inte svarar!
Opel Zafira CNG -08
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Vart skickade du mailet? Posta gärna mailadressen här så skall jag också slänga iväg ett mail till dem.. Ju fler som hör av sig desto bättre tror jag! :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Mitt mail till svt.

"Hej

Jag förstod det som att nästa veckas program om valet av miljöbilar och bränsle kommer innefatta en enorm brist på kunskap samt vara till allmän förvirring för konsumenten. I eran teaser för kommande program säger ni: "Etanol, el, bensin eller diesel...vad är billigast och vad är egentligen bäst för miljön?"

Jag ifrågasätter starkt varför ni inte ens nämner ordet biogas när det handlar om miljövänligt bränsle. Idag finns inget tvivel om att biogas är det bränsle som ger minst påverkan på miljön, och det verkar som om ni inte ens tänker beröra just biogas i programmet. Förhoppningsvis är det bara en illa gjord trailer där biogasen helt enkelt inte fick plats men likaväl dyker upp i själva programmet. Visst finns det idag brister med biogasens infrastruktur samt utbudet av fordon som faktiskt går att köra på gas. Men ju mer media låtsas som att biogas inte ens existerar, ju mindre kommer konsumenterna få del i biogasens fördelar och istället förblindas av tveksamma alternativ som etanol. Vad är det media är så rädd för när det handlar om just biogas?

Jag är själv ägare av en biogasdriven bil sen ett år tillbaka. Jag kör omkring på förädlade sopor och avloppsslam som vi själva i närområdet producerar. Redan i producentledet visar biogasen sin fördel genom nära på obefintliga transporter av gasen samt att rester ger energi. Inget av de andra bränslena kan stoltsera med det, speciellt inte etanol som tar upp odlingsmarker och dessutom transporteras hit från Brasilien och därefter i lastbil på vägarna runt om i Sverige. Knappast miljövänligt.

Under året som varit har jag kört bil utan att nämnvärt hjälpa växthuseffekten på traven. Det blir ju heller inte sämre av att det är enormt billigt att tanka biogas, man får så att säga mycket energi för pengarna.

Jag hoppas verkligen att ert program inte kommer att vinkla bort biogasen till fördel för andra mindre tvivelaktiga bränslen som egentligen hör hemma i eran röda Soptunna allihop.

Hälsningar

Thomas"

Inte så positivt, jag vet :evil:
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jag har också skickat iväg ett mail till dem nu.. får se om man får något svar... Skall bli intressant att se nästa avsnitt av plus :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Även jag har mailat Sverker :D
Hoppas vi kan påverka.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

taz och Mats: vill ni inte delge oss andra vad ni har skrivit till Plus?
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Jag skrev ett kort mail så här:
Hej,

Såg att ni ska prata miljöbilar och miljöbränslen nästa vecka.

I er "puff" för programmet säger ni:
"Etanol, el, bensin eller diesel...vad är billigast och vad är egentligen bäst för miljön? Plus nästa vecka handlar om svårigheterna att välja en miljöbil"

Ni har tydligen glömt det ur miljösynpunkt bästa bränslet: BIOGAS!
Hoppas att det är ett "slarvfel", och att ni tar med Biogasen i ert program.

Mvh Mats
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Oldfield wrote:taz och Mats: vill ni inte delge oss andra vad ni har skrivit till Plus?
Jag skrev inget långt och fint mail som ni andra. Så tyckte det inte var värt att klistra in här :) påpekade att det faktiskt finns biogas också och att de är miljövänligare än alla de andra alternativen de pratade om.. osv..

Inte särskilt långt mail.. Har det hemma på datorn så jag kan inte få tag på det nu ... Sitter på jobbet..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

taz wrote:
Oldfield wrote:taz och Mats: vill ni inte delge oss andra vad ni har skrivit till Plus?
Jag skrev inget långt och fint mail som ni andra. Så tyckte det inte var värt att klistra in här :) påpekade att det faktiskt finns biogas också och att de är miljövänligare än alla de andra alternativen de pratade om.. osv..

Inte särskilt långt mail.. Har det hemma på datorn så jag kan inte få tag på det nu ... Sitter på jobbet..
----------------------------------------
Det viktiga är väl att påpeka att etanol har många frågetecken ur miljösynpunkt och nu tar alltfler avstånd från etanolen:

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... e75664.ece

Observera att när Nestle, världens livsmedelsjätte och som har stor försäljning i fattiga u-länder, talar om 'bioenergi' menar man 'etanol'.

Plus-redaktionen borde få frågan om det är etiskt riktigt att satsa på etanol.

/track_snake
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Ingen som fått något svar?

Imorgon får vi se hur de tagit ställning till våra påpekanden.
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Post by bi-fuel classic »

jag har också mailat plus
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Oldfield wrote:Ingen som fått något svar?
Nej, Sverker tiger som muren (dom har väl fullt upp med att kolla upp vad Biogas är för något) :wink:
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Lyckligtvis så pratade man ju om biogas och var rörande överens om att det var det absolut miljöbästa bränslet, men då Plus är ett norrlandsprogram (sänds från Umeå) så förstår jag att dom inte tog upp biogas som ett egentligt alternativ!
User avatar
Fred
Posts: 1064
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Plonte wrote:Lyckligtvis så pratade man ju om biogas och var rörande överens om att det var det absolut miljöbästa bränslet, men då Plus är ett norrlandsprogram (sänds från Umeå) så förstår jag att dom inte tog upp biogas som ett egentligt alternativ!
Så är det säkert...men jag tycker att det är skandal! Plus ingår i SVT och ska därför vara "public service", inte "Norrlands service"!

Hela Sverige betalar TV-licens och då ska ett konsumentprogram på SVT som pratar om ett så pass viktigt ämne som miljön inte rikta sig till bara en del av landet. Det får lokalredaktionerna hålla på med!

Jag tycker att Plus och Sverker är bra generellt sett men det är lite FÖR mycket norrlandsriktning ibland.

Så, nu har jag sagt det jag ville... 8)

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Fred wrote:
Plonte wrote:
Jag tycker att Plus och Sverker är bra generellt sett men det är lite FÖR mycket norrlandsriktning ibland.
Jag håller med om detta, åtminstone i just det aktuella programmet. I övrigt kan nog SVT ofta vara för Stockholmscentrerat.

Sverker borde istället belysa varför inte biogasen byggs ut mer i Norrland!
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Sven wrote:
Fred wrote:
Plonte wrote:
Jag tycker att Plus och Sverker är bra generellt sett men det är lite FÖR mycket norrlandsriktning ibland.
Jag håller med om detta, åtminstone i just det aktuella programmet. I övrigt kan nog SVT ofta vara för Stockholmscentrerat.

Sverker borde istället belysa varför inte biogasen byggs ut mer i Norrland!
--------------------
Det kan kanske vara svårt när man som skattebetalare i Norrland är med och ger bidrag till etanolspåret. SEKAB har nyligen begärt inte mindre än 170 miljoner av sina ägare (bl.a. kommunerna Örnsköldsvik, Umeå och Skellefteå) eftersom man går dåligt ekonomiskt. Pengarna är bl.a. tänkta att användas till etanolsatsningar i Tanzania och Mozambique... (dvs. sockerrörsbaserade etanolfabriker för att ge etanol för den svenska marknaden...)

http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/20775

http://www.sekab.com/Sve2/Informationss ... %20_2_.pdf

En liten fråga bara. Får kommunerna använda sina medborgares skattepengar till sånt här?

/track_snake
Post Reply