Det här tycker jag är intressant och det är i stora drag en upprepning av vad jag skrivit tidigare men nu ser jag en allt tydligare koppling fossil-biogas; Vi har på i Skåne och på västkusten en stor fossilgasledning som sträcker sig från Danmark, genom Skåne och upp till Stenungsund några mil norr om Göteborg. Ytterligare en stor gasledning kommer snart byggas från Norge med förgreningar som går in i Lysekil, Kungälv/Stenungsund och Värö. Trots detta (eller enligt min tes; TACK VARE detta) så ökar satsningarna, planerna och förstudierna om att producera biogas i samma område. Trollhättan producerar biogas för Trollhättan, Vänersborg och Uddevalla - eventuellt även Lilla Edet. I Göteborg har man en stor rötningsanläggnng för slam från avloppsreningsverket. Falkenberg, Varberg är långt fram i byggnation och planläggning av nya produktions- och uppgraderingsanläggningar. Laholm är stora producenter. I Ystad vill man procedera gas av gräs och tång. Lund uppgraderar gasen från Källby reningsverk. På Filboma i Helsingborg tar an både hand om deponigas från den gamla sopdepoinin och rötar dessutom avfall från livsmedelsindutri o hushåll.
Nu utreder Halmstad och har redan fordonsgas klart som mål för slutprodukten.
http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=307592
Jag kan inte annat än dra slutsatsen att fossilgasen hjälper marknaden genom att säkerställa tillgång och göra så att man vågar bygga nya tankställen. Samtliga orter nämnda ovan har idag fossilgas i närområdet även om det blir en liten lastbilstransport till t.ex. Trollhättan o Udddevalla. Gasbristen är annars orsaken till att många orter inte fått tankstationer, Karlstad och Gävle är bara två exempel på orter som i flera år utlovats tankställen men där det skjutits på framtiden pga att ingen producerar gas.
Jag kan bara inte vara odelat negativ till fossilgasens utbredning om den samtidigt leder till ökad biogasanvändning. Ersätter fossilgasen dessutom olja så är det i sig en
liten bit på väg åt rätt håll genom lägre koldioxidutsläpp i utvinning-transport-förbrukning, färre båtransporter med råolja och raffinerade produkter och betydligt lägre partikelutsläpp i alla led. Sen tar väl (förhoppningsvis

??) fossilgasen slut så småningom och innan dess stiger priserna till nivåer som snabbt gör biogasen till enda alternativet