Ny merca (B170 NGT)
-
- Posts: 227
- Joined: 2006-09-18, 09:44
- Location: Stockholm
Ny merca (B170 NGT)
2007-11-19 08:26:18
Premiär för Mercedes nya gasbil
Mercedes-Benz visade upp sin nya gasbil Mercedes-Benz B-klass NGT på miljöbilsmässan Clean Vehicles & Fuels i Stockholm i förra veckan. Bilen kommer att marknadsintroduceras i juni nästa år på den svenska marknaden. Bilen har en total räckvidd på över 1000 km tack vare gastankar som rymmer ca. 21 Nm³ och en bensintank på 54 l. Förmånsvärdet blir netto 1005:-/månad vid 52% marginalskatt. Priset är ännu inte fastställt men mycket tyder på att priset kommer att hamna under det pris Volvo hade på sina senaste gasbilsmodeller.
http://www.fordonsgas.se/pdf/mercedes-benzngt.pdf
Premiär för Mercedes nya gasbil
Mercedes-Benz visade upp sin nya gasbil Mercedes-Benz B-klass NGT på miljöbilsmässan Clean Vehicles & Fuels i Stockholm i förra veckan. Bilen kommer att marknadsintroduceras i juni nästa år på den svenska marknaden. Bilen har en total räckvidd på över 1000 km tack vare gastankar som rymmer ca. 21 Nm³ och en bensintank på 54 l. Förmånsvärdet blir netto 1005:-/månad vid 52% marginalskatt. Priset är ännu inte fastställt men mycket tyder på att priset kommer att hamna under det pris Volvo hade på sina senaste gasbilsmodeller.
http://www.fordonsgas.se/pdf/mercedes-benzngt.pdf
Kanon! Ännu ett alternativ på CNG marknaden!
Ny B-klass NGT eller begagnad E 200 NGT från tyskland för samma pengar blir alltså frågan.
Noterar dock att de i annons texten enbart anger CO2 utsläppen med Bensin & Naturgas. Med extra kolumner för Biogas skulle den pedagogiska poängen med Biogas bli tydligare!
Att den har kvar den ordinarie tankstorleken för bensin gör den användbar även i länder med glest biogas nät, typ Sverige.
Trodde att de skulle följa trenden från Opel & VW;s senaste modeller med mer nödstorlek på bensintanken.
Såg du var Gas-tankarna var placerade? Bagaget, under sandwich golvet eller?
Ny B-klass NGT eller begagnad E 200 NGT från tyskland för samma pengar blir alltså frågan.
Noterar dock att de i annons texten enbart anger CO2 utsläppen med Bensin & Naturgas. Med extra kolumner för Biogas skulle den pedagogiska poängen med Biogas bli tydligare!
Att den har kvar den ordinarie tankstorleken för bensin gör den användbar även i länder med glest biogas nät, typ Sverige.
Trodde att de skulle följa trenden från Opel & VW;s senaste modeller med mer nödstorlek på bensintanken.
Såg du var Gas-tankarna var placerade? Bagaget, under sandwich golvet eller?
Råkade läsa igenom reklam texten ännu en gång, de verkar ha blandat ihop Biogas och Naturgas ganska rejält!
Det står i texten till vänster hela tiden om Biogas men när det gäller förbättringen m.a.p. fossilt CO2 skriver de "upp till 20% förbättring".
Verkar som man gjort en direktöversättning från något material för den tyska marknaden och bara bytt ut naturgas mot biogas...
Desto mer förvirrande att de bara tar upp naturgas förbrukningen i faktarutan till höger.
Hoppas att bilen blir bättre än annonsen...
Det står i texten till vänster hela tiden om Biogas men när det gäller förbättringen m.a.p. fossilt CO2 skriver de "upp till 20% förbättring".
Verkar som man gjort en direktöversättning från något material för den tyska marknaden och bara bytt ut naturgas mot biogas...
Desto mer förvirrande att de bara tar upp naturgas förbrukningen i faktarutan till höger.
Hoppas att bilen blir bättre än annonsen...

-
- Posts: 227
- Joined: 2006-09-18, 09:44
- Location: Stockholm
Visst, metan är metan för bilmotorn, precis som både vi som skriver på detta forum och våra bilar producerar/släpper ut CO2.
Skillnaden i båda fallen ligger i ursprungskällan för utsläppen och där tycker jag dels att de har blandat ihop begreppen samt att de skulle kunna göra en ännu starkare argumentation för produkten.
Hade du sett den i verkligheten också?
Skillnaden i båda fallen ligger i ursprungskällan för utsläppen och där tycker jag dels att de har blandat ihop begreppen samt att de skulle kunna göra en ännu starkare argumentation för produkten.
Hade du sett den i verkligheten också?
-
- Posts: 227
- Joined: 2006-09-18, 09:44
- Location: Stockholm
Mercedes Benz B 170 NGT - datablad
Och här finns ett data blad också :
http://www.erdgasfahren.ch/fileadmin/us ... _NGT_d.pdf
18 kg gas, 54 liter bensintank. Räckvidd naturgas "blandad körning" 36 mil, eller 0,75 Nm3/mil blandat, 0,64 Nm3/ landsväg och 0,95 Nm3/mil i stan. Dessa siffror låter lite i överkant eftersom motsvarande Bensin siffror faktiskt är lägre och det brukar vara tvärt om då 1 Nm3 naturgas skall motsvara 1,25 liter bensin.
47 000 CHF, motsvarar ca. 282 000 SEK.
Finns med både manuell och automatlåda till skillnad från MB E 200 NGT som enbart finns i automat.
http://www.erdgasfahren.ch/fileadmin/us ... _NGT_d.pdf
18 kg gas, 54 liter bensintank. Räckvidd naturgas "blandad körning" 36 mil, eller 0,75 Nm3/mil blandat, 0,64 Nm3/ landsväg och 0,95 Nm3/mil i stan. Dessa siffror låter lite i överkant eftersom motsvarande Bensin siffror faktiskt är lägre och det brukar vara tvärt om då 1 Nm3 naturgas skall motsvara 1,25 liter bensin.
47 000 CHF, motsvarar ca. 282 000 SEK.
Finns med både manuell och automatlåda till skillnad från MB E 200 NGT som enbart finns i automat.
MB B 170 NGT - från 249 900:-
Har nu hittat en prisindikation för svenska marknaden för den kommande MB B 170 NGT :
249 900:- för en manuell bil erbjuder följande handlare :
http://www.bytbil.se/Environment_Object ... MAAAAAAAAA
Med leverans f.o.m. någon gång i Juni.
249 900:- för en manuell bil erbjuder följande handlare :
http://www.bytbil.se/Environment_Object ... MAAAAAAAAA
Med leverans f.o.m. någon gång i Juni.
-
- Posts: 76
- Joined: 2007-03-03, 16:05
- Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)
Nyheter ifrån tyskland:
Bygg din egen Mercedes-Benz B 170 NGT BlueEFFICIENCY Sports Tourer(tyska)
http://e-services.mercedes-benz.com/dsc ... &BodyId=13
Läs mer(tyska):
http://www.mercedes-benz.com/content/ge ... .0006.html
Tekniska data(tyska):
http://www.mercedes-benz.com/content/me ... nload..pdf
Bygg din egen Mercedes-Benz B 170 NGT BlueEFFICIENCY Sports Tourer(tyska)
http://e-services.mercedes-benz.com/dsc ... &BodyId=13
Läs mer(tyska):
http://www.mercedes-benz.com/content/ge ... .0006.html
Tekniska data(tyska):
http://www.mercedes-benz.com/content/me ... nload..pdf
Japp, jag fick denna reklam i lådan idag. Räcker dock för mig med en bil. En sak förbryllar mig, varför är Mercan utrsutad med hela 54 liters bensintank? Gastanken rymmer 21 Nm3, och skulle kunna rymma bra mycket mer om bensintanken var mindre. Dessutom undrar jag om motorn är optimerad för biogas eller mer anpassad för bensin. Opel har ju anpassat sina senaste motorer för gas så att effekten blir bättre med gas och gasförbrukningen dessutom lägre.Jonas wrote:Var ni fler som fick personligt adresserad reklam för nya Mercan i brevlådan?
Hoppas att Mercedes gör ordentligt med reklam för bilen även för andra som intre redan är frälsta. Svensson behöver se att det finns gasbilar!
Opel Zafira CNG -08
Visst, det kan ligga något i detta. Men det blir lite av ett Moment 22. För om bensintankens ska vara så stor, så blir dels gastanken ganska liten och dessutom kan inte motorn optimeras för gasen. Då blir också räckvidden på gas sämre, och gastankningen måste ske oftare.S-klasse wrote:De vita fläckarna på Gas-kartan kanske??Sven & Henrik wrote:...Mercans stora bensin tank. Vad tänkte dom på?
I Sverige finns det tillräckligt med tankstationer i Götaland (förutom delar av Småland samt Öland) och Sveland t o m Mälardalsregionen (Gotland undantaget). Bor man däremot norr om dessa områden eller ofta kör dit så krävs det många bensintankningar om bensintanken är liten. Men Mercedes är ju en tysk bil, och i Tyskland är det väl betydligt tätare mellan gastankstationerna? Och både Opel och VW är ju också tyska bilar, och deras senaste gasbilar har större gas- och mindre bensintank än Mercedecen.
Last edited by Sven on 2008-04-10, 23:06, edited 1 time in total.
Opel Zafira CNG -08
Jo, jag förväntade mig också att MB B 170 NGT skulle få en liten bensintank precis som Zafira och Touran.
De har 21 resp. 18 kg gastankar jämfört med Mercedes 17 kg så den är nästan jämförbar med dem trots den större bensintanken.
Med tanke på hur dagens gasnät ser ut är en 54 liters bensinreserv nästan ett säkerhetskrav om man skall ge sig ut till den övre 2/3 av Sverige.
Bifogar två länkar till princip skisser över hur tankarna är fördelade på MB B 170 NGT :
http://www.daimlerpress.info/servlet/VS ... ion=read,1
http://www.daimlerpress.info/servlet/VS ... ion=read,1
De har 21 resp. 18 kg gastankar jämfört med Mercedes 17 kg så den är nästan jämförbar med dem trots den större bensintanken.
Med tanke på hur dagens gasnät ser ut är en 54 liters bensinreserv nästan ett säkerhetskrav om man skall ge sig ut till den övre 2/3 av Sverige.
Bifogar två länkar till princip skisser över hur tankarna är fördelade på MB B 170 NGT :
http://www.daimlerpress.info/servlet/VS ... ion=read,1
http://www.daimlerpress.info/servlet/VS ... ion=read,1
Ytterligare lite info om B170 NGT (på en trevlig blogg-sajt):
http://www.autobloggreen.com/2008/04/06 ... blueeffie/
//Per
http://www.autobloggreen.com/2008/04/06 ... blueeffie/
//Per
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Jag tycker det är bra om det finns flera alternativ att välja mellan. Själv fastnade jag för min efterkonverterade Astra just på grund av att den ordinarie stora bensintanken fanns kvar. Åker norrut några gånger per år och då behövs den. Den har också varit bra att ha när det krånglat med gaspumparna här i Stockholm.
Med en stor bensintank så faller ju också argumentet att gasbilarna inte är ett alternativ pga av dåligt med pumpar. Det kan öka antalet gasbilar i glesa områden, så att man vågar satsa på fler stationer.
Med en stor bensintank så faller ju också argumentet att gasbilarna inte är ett alternativ pga av dåligt med pumpar. Det kan öka antalet gasbilar i glesa områden, så att man vågar satsa på fler stationer.
Jag håller med om detta argument, vi får hoppas att det inom åtminstone en femårsperiod inte ska behöva vara så i Sverige.larfor wrote: Med en stor bensintank så faller ju också argumentet att gasbilarna inte är ett alternativ pga av dåligt med pumpar. Det kan öka antalet gasbilar i glesa områden, så att man vågar satsa på fler stationer.
Om regeringen m fl är kloka nu så skrotar de helt etanol som miljöbränsle och satsar alla pengar som därmed blir över (bl a de som skulle gå som stöd till bensinmackar som installerar etanolpumpar) plus lite till på att bygga ut biogasen och göra Sverige världsledande inom detta expansiva miljöområde.

Opel Zafira CNG -08
Pratade med en MB handlare idag, prognosen är att MB B 170 NGT skall nå ut till handlarna f.o.m. midsommar.
Utgångspriset verkar hamna på 249 900 kr, men troligtvis säljs det få bilar i det utförandet. Räkna med de flesta säljs med ett utrustningspaket för ca. 20 KSEK ytterligare.
Intresset har tydligen varit stort för både B 170 NGT och Sprint NGT, hoppas bara att svenska tilldelningen av bilar blir tillräcklig.
Utgångspriset verkar hamna på 249 900 kr, men troligtvis säljs det få bilar i det utförandet. Räkna med de flesta säljs med ett utrustningspaket för ca. 20 KSEK ytterligare.
Intresset har tydligen varit stort för både B 170 NGT och Sprint NGT, hoppas bara att svenska tilldelningen av bilar blir tillräcklig.
Enligt nedanstående artikel ska den gå 300km på gas.
http://www.automotorsport.se/news/13769 ... art-stopp/
http://www.automotorsport.se/news/13769 ... art-stopp/
Nej det funkar inte alltid så och vi kanske inte ska fästa för mycket tilltro till den försäljarens kunskaper innan bilen finns ute. Mina bilar startar på bensin och går med automatik över till gas efter 10-120 sekunder i snitt beroende på motortemperatur och körstil. Jag har svårt att tro att man själv måste välja gas aktivt på nya Mecedes men det är säkert så att dom startar på bensin.
Opel Zafira startar direkt på gas och Passaten lär förmodligen göra det också eftersom den är gasoptimerad.
Opel Zafira startar direkt på gas och Passaten lär förmodligen göra det också eftersom den är gasoptimerad.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel