Opel Astra Bi-Fuel - Service/Köpråd

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Polski
Posts: 7
Joined: 2007-09-19, 04:41

Opel Astra Bi-Fuel - Service/Köpråd

Post by Polski »

Hej!

Ny på forumet som jag hittat då jag blivit lite intresserad av alternativa bränslen, bensin känns inte som ett alternativ när det börjar kosta 12 kr litern. Tar det roliga ut ur bilkörningen....

Till ämnet:

Jag håller på att kolla runt efter bil och en Opel Astra Bi-Fuel har dykt upp som ett alternativ. Fördelen är minst sagt ett för mig som köpare rätt bra(dåligt för säljaren) andrahandsvärde.

En fråga jag har är om servicekostnad. Är den likvärdig som vilken Astra som helst eller bör man stålsätta sig för att hosta upp mer slantar för tätare intervaller?

Sedan, är gasutrustningen pålitlig om den är ifrån -00? Dålig koll men det är väl en del extra prylar som kan rasa, gas-spjäll osv? Hur kontrollerar man det som lekman? Fallgropar som forumet känner till om modellen i sig och om gasbilar överlag?

Tack, David

edit stavning
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Ja biogas är det bästa bränslet, sett till både miljö och ekonomi. Jag brukar klara mig ca 23 mil per tankning, =ca 15 m3 gas och ca 0,6-0,7 m3/mil. Utanför Stockholm brukar stationerna ha bättre tryck. Rekordet är en tankning i Östersund, då jag kom 31 mil på en tank, ca 0,55-0,6 m3/mil, landsvägskörning. Bensinförbrukningen har jag inte kontrollerat så noga, men jag tror inte det är så stor skillnad. Enligt vad jag hört ska den dra ca 10 % mer bensin.

Om Astran du sett är en -00, så sitter tanken bakom baksätet. Då har man också en normalstor bensintank, vilket är bra när man kör i områden utan gasmackar eller när gasdistributionen fungerar dåligt, vilket den gör av och till just i Stockholmsområdet. Om man får plats med en hund är svårt att säga, vet inte riktigt hur stort utrymme den kräver. På nyare Astror ligger tankarna under bagageutrymmets golv.

När det gäller service, så har de inte gjort något extra för att det är en gasbil och tagit betalt som för vanlig bensinvariant. Inte heller har det behövts tätare intervaller.

Däremot så har jag haft en del krångel med bilen. Vet inte om det beror på otur med just min bil eller om det är något som även drabbat andra. I våras fick jag läcka på topplockspackningen och fick lämna in den för planing och byte av packning. När jag hämtade den gick den mycket dåligt på gas. En annan verkstad fixade delvis problemet, men den går fortfarande inte bra och jag har haft den inlämnad 3 gånger i sommar utan att de hittat felet.
Du kan läsa mer om det problemet här:
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=316
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Har en efterkonverterad Astra -02 som änsålänge (ca 3000 mil) fungerat felfritt.
Har bara gjort en service änsålänge och jag tror att den blev typ en femhundring dyrare ungefär, för det blir ett bränslefilter till som ska bytas.

MVH
janwen
Posts: 4
Joined: 2007-07-30, 00:36

Automat och Astra med efterkonvertering

Post by janwen »

Jag har haft mycket problem med en -03 Astra med gas och automatlåda. Kolla i http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=410
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Jag vill inte vara allt för negativ, men på jobbet kör vi runt i Astra gasbilar och sämre bilar har jag sällan stött på. De går ryckigt och är fruktansvärt slöa. Man kan ligga i jämn hastighet (oavsett växel) och rätt som det är börjar bilen bara att skutta som en kanin pga att motorn börjar rycka. Skillnaden jämfört med en Golf eller V70 Bifuel är enorm. Jag skulle tyvärr inte rekommendera en Astra om det inte är priset som är allra viktigast.

Kanske är våra jobbilar dåligt servade, men de avskräcker i alla fall mig från köp, tyvärr. Golfen är betydligt trevligare men såklart också dyrare.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

MartinF wrote:Jag vill inte vara allt för negativ, men på jobbet kör vi runt i Astra gasbilar och sämre bilar har jag sällan stött på.
Vilken variant av Astra syftar du på? Är det den efterkonverterade varianten, med gastanken bakom bakre ryggstödet och gaspåfyllningsmunstycket på vänster sida, eller är det den fabriksbyggda Astra 1.6 CNG, med tankarna under bagagerumsgolvet och gasmunstycket på höger sida bredvid bensinröret?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Aha, där kanske min okunskap visar sig. De bilar vi har på jobbet är efterkonverterade med gastankmunstycket på vänster sida.

Jag tänkte inte på att det fanns fabrikstillverkade som är mer funktionsdugliga. Sorry!

Håll er borta från efterkonverterade är med andra ord min erfarenhet.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

MartinF wrote:Jag vill inte vara allt för negativ, men på jobbet kör vi runt i Astra gasbilar och sämre bilar har jag sällan stött på. De går ryckigt och är fruktansvärt slöa. Man kan ligga i jämn hastighet (oavsett växel) och rätt som det är börjar bilen bara att skutta som en kanin pga att motorn börjar rycka. Skillnaden jämfört med en Golf eller V70 Bifuel är enorm. Jag skulle tyvärr inte rekommendera en Astra om det inte är priset som är allra viktigast.
Håller inte helt med.... viss ryckighet har jag upplevt, men det är bara vid motorbromsning i låg hastighet. Men jag kanske bara har haft tur med min bil?
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Mitt inlägg gällde som sagt efterkonverterade Astror och de är verkligen hemska (de 5-6 st jag kört).
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Det är precis en sådan jag har!
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Där ser man... vet inte vad det beror på att våra är så konstiga att köra, men jag har märkt att det varierar mellan bilarna. En del är sämre än andra. Ryckandet kommer nästan alltid när man ligger i konstant fart, inte när man gasar eller motorbromsar.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Det kan inte vara så att ni har någon eftermonterad utrustning (CNG eller annat) där någon kabelsko eller kabel börjar bli sliten??

Jag fick konstiga hick i min fossilbil vid ca. 36500 mil, vid jämn landsvägskörning med mellan 15-20 mils mellanrum. Gick oftast bättre då det var fuktigt ute.

Verkstaden bytte en packning till förgasaren, en tändkabel som varit i princip av, några avskärmare till tändkablarna och testade med olika tändboxar men inget hjälpte. Tillslut lät mekanikern bilen stå på tomgången så tog han och ruskade på olika kablar till den stannade.
Visade sig att en kabelsko till en kabel från det eftermonterade larmet som gick in till någon komponent var nästan helt av. Räckte med små väggupp för att den skull röra på sig.

Sedan dess har jag kört 5000 mil till med den bilen och på köpet har förbrukningen sjunkit med ca. 0,05 l/mil.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Då kommer ju frågan om hurvida ryckningarna försvinner när du släpper gasen, för isåfall så lutar iallafall jag åt att det är något problem med bränsletillförseln som för klena ledningar eller delvis igensatt filter eller så. Men annars har jag ingen bra gissning.

Min funkar helt okej, iallafall! Men det är ju inte precis någon racer, om jag säger så: ca 90 hästar på ca 1400kg, blir inte så våldsamt snabb då, men i mina ögon är det ett okej pris att betala för att minska förbrukningen = minska utsläpp och energiförbrukning!
liftaren
Posts: 3
Joined: 2008-02-26, 21:34

Post by liftaren »

Görs det nya Astra med gas förresten? Eller har de lagt ner denna tills vidare?

Synd då bilen nu blivit riktigt fin med den nya karossen.
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Hej Polski
Har du hittat någon bil ännu?
Vi har just köpt en Zafira CNG -03 och skall nu sälja vår Astra från 2000.
Bilen går bra men kan inte jämföras med en nyare V70.

Intresserad?

Bilen finns i Helsingborg

Mvh /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Post Reply