Hur veta vilka tankställen som har biogas resp. naturgas?

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Hur veta vilka tankställen som har biogas resp. naturgas?

Post by MartinF »

När man kollar kartan över tankställen på t.ex http://www.fordonsgas.se, hur ska man då veta vilka som är biogas och vilka som bara har naturgas? Det vore bra att veta när man ska ut och köra och vill planera sin körning så att man kan åka på biogas.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

taz gjorde en karta med Google Maps (http://ncane.com/o67) där det framgår vilken sorts gas som serveras på olika ställen i Sverige. :)
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Suveränt ju!! :D
Då ska man bara skaffa sig en liten GPS att lägga in alltihop i också 8)
bjorn_and
Posts: 23
Joined: 2006-03-13, 07:30
Location: Göteborg
Contact:

Post by bjorn_and »

AndersH wrote:taz gjorde en karta med Google Maps (http://ncane.com/o67) där det framgår vilken sorts gas som serveras på olika ställen i Sverige. :)
Den kartan verkar inte stämma så bra.

1. Uddevalla är inte med alls, där serveras biogas (för det mesta!)

2. Tankstället i stenungsund är endast CNG, inte biogas

Det var de två jag kände till på rak arm.

/Björn
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Jag vet inte hur man gör för att ändra uppgifterna. Någon som vet och kan vägleda oss? Börjar jag klicka vilt omkring mig så slutar det bara med att jag vådaraderar halva internet... :oops:

Beträffande länken till kartan ovan (http://ncane.com/o67) så kan det inträffa att man kommer till en sida i stil med följande:

Image

Klickar man då på "continue" så kommer man vidare till kartan med tankställen. Bara ett sätt att göra korta länkar då länken till kartan är så gräsligt lång annars...
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

:oops: Det verkar som jag oavsiktligt råka kopiera över texten till en del stationer när jag lade till de sista stationerna. Har justerat Uddevalla nu.
skall försöka kolla igenom stationerna under veckan som kommer.

Göran
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Hur veta vilka tankställen som har biogas resp. naturgas

Post by Stålis »

MartinF wrote:När man kollar kartan över tankställen på t.ex http://www.fordonsgas.se, hur ska man då veta vilka som är biogas och vilka som bara har naturgas? Det vore bra att veta när man ska ut och köra och vill planera sin körning så att man kan åka på biogas.
En synnerligen berättigad fråga.

Tankade vid Elmia i Jönköping förra söndan och trodde att jag fick biogas eftersom de har biogasproduktion i staden. Nu när det var dags att tanka igen konstaterade jag att bilen gått ovanligt långt på en gastank och började misstänka att jag fått naturgas i stället. Enligt taz karta är det tydligen naturgas vid Elmia och biogas vid Herkulesvägen i Jönköping. Egentligen är väl det här en fråga som ska ställas direkt till distributörerna. De borde helt enkelt tala om vad de säljer.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Nej, det är bara biogas i Jönköping. Mer info här:

Länk
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Hej!

Är tacksam för all feedback jag och Göran kan få på vår karta vi gjort med tankställen. Jag har inte varit så aktiv på senaste tiden för att hålla den uppdaterad.

Är det någon mer som vill vara med på det hela och hålla den uppdaterad så är det bara att tjoa till så lägger jag in er som editerare.

Har fixat en ny adress till kartan som ni kan använda.

http://mephisto.nu/google

Har ni något bättre förslag än "google" så är jag öppen för förslag..

Ni kan även använda
http://mephisto.nu/cng

La upp 2st än så länge... :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Re: Hur veta vilka tankställen som har biogas resp. naturgas

Post by Plonte »

Stålis wrote:
Tankade vid Elmia i Jönköping förra söndan och trodde att jag fick biogas eftersom de har biogasproduktion i staden. Nu när det var dags att tanka igen konstaterade jag att bilen gått ovanligt långt på en gastank och började misstänka att jag fått naturgas i stället. Enligt taz karta är det tydligen naturgas vid Elmia och biogas vid Herkulesvägen i Jönköping. Egentligen är väl det här en fråga som ska ställas direkt till distributörerna. De borde helt enkelt tala om vad de säljer.
Är det inte "bara" så att de har högre tryck vid den pumpen? Fick i betydligt mer än jag brukar (ca 18 Nm3, brukar gå i ca 16!) Iofs så antar jag att fordonsgas (som driver tankställena i jönköping) hämtar naturgas från GBG när biogasen inte räcker. Har dock ingen aning om hur tillgången på biogas i jönköping ser ut nuförtiden, vet att det var ont om det för ett tag sen, tror att det var förra sommaren?
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Plonte har rätt. Jag mailade en fråga till fordonsgas och fick svaret att i Jönköping tankar man biogas. Dessutom uppenbarligen med ordentligt tryck!
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

:D Har rättat till min fadäs med "överkopierade" texter på kartan nu de flesta borde stämma har dock inte justerat några priser på de jag varit inne på ännu.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
bjorn_and
Posts: 23
Joined: 2006-03-13, 07:30
Location: Göteborg
Contact:

Post by bjorn_and »

Göran wrote::D Har rättat till min fadäs med "överkopierade" texter på kartan nu de flesta borde stämma har dock inte justerat några priser på de jag varit inne på ännu.
Superbra karta!

Men jag ser att stenungsund fortfarande står som biogas. Jag är helt säker på att jag tankar naturgas där, och det är den stationen som har högst tryck av alla jag tankat någonstans. Tankar varje vecka när jag kör förbi. Hade ju varit suveränt om det var biogas då, men tyvärr...

Priset är detsamma som för alla fordonsgas-mackar.

Uddevalla priset har samma jämförpris för bensin som alla fordonsgasmackar skyltar med, dvs de justerar biogaspriset så att man alltid får samma jämförpris mot bensin som om man körde på CNG. Så det går att räkna ut kubikmeterpriset ganska enkelt, men har inte energiinnehållen i huvudet just nu.

/Björn
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

bjorn_and wrote:
Göran wrote::D Har rättat till min fadäs med "överkopierade" texter på kartan nu de flesta borde stämma har dock inte justerat några priser på de jag varit inne på ännu.
Superbra karta!

Men jag ser att stenungsund fortfarande står som biogas. Jag är helt säker på att jag tankar naturgas där, och det är den stationen som har högst tryck av alla jag tankat någonstans. Tankar varje vecka när jag kör förbi. Hade ju varit suveränt om det var biogas då, men tyvärr...

Priset är detsamma som för alla fordonsgas-mackar.

Uddevalla priset har samma jämförpris för bensin som alla fordonsgasmackar skyltar med, dvs de justerar biogaspriset så att man alltid får samma jämförpris mot bensin som om man körde på CNG. Så det går att räkna ut kubikmeterpriset ganska enkelt, men har inte energiinnehållen i huvudet just nu.

/Björn
Jag har mailat fordonsgas om stenungsund, på deras sida står det att de levererar biogas (på den engelska versionen). Det är ju bra om de ändrar infon om den är fel. Så skall jag ta o uppdatera googlekartan också så den blir rätt.
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Fick svar från fordonsgas nu. Det är CNG som serveras i Stora Höga (Stenungsund) priset är 11,25kr/nm3. Det stod fel på deras hemsida med andra ord. De skall ändra detta.

Jag har uppdaterat kartan nu.

/Magnus
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Angående stenungssund och de andra som jag lagt in.

Jag har använt infon som fanns på fordonsgas engelska sida och kopierat in den.
Några stationer har jag dock justerat efter kontroll och/eller egna slutsatser utifrån stationernas läge (vid reningsverk tex).

De som vet om fel angående gastyp / pris och eller position i kartan lägg in en blänkare här så justerar vi det.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
bissemannen
Posts: 4
Joined: 2008-03-06, 13:10

Pris i Lund

Post by bissemannen »

Gaspriset i Lund är 9.49kr/nm3 på båda stationerna.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Tack för tipset
Priset uppdaterat på 2 sttioner i Lund nu
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Fasen göran.. du e allt bra snabb.. du hann före mig :D
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply