VW Passat TSI EcoFuel
VW Passat TSI EcoFuel
På fordonsgas hemsida kan man läsa om att de provkört VW Passat TSI Ecofuel, med turbo och kompressor. Verkar mycket intressant. Har även en tillräckligt stor bensintank, för utflykter i gaslöst land.
http://www.fordonsgas.se/pdf/Nyhet_VW_P ... o_Fuel.pdf
http://www.fordonsgas.se/pdf/Nyhet_VW_P ... o_Fuel.pdf
Den här bilen får mig faktiskt att vara sugen på nybilsköp, trots att jag överlag är nöjd med min Zafira.
Skönt att de fått upp räckvidden till 38 mil/naturgas. Undra om det använder den nya utrymmesoptimerade typen av gastank som lär vara påväg.
När Automotorsport provkörde bilen nämnde de att gastankarna tog upp lite utrymme i bagageluckan i sedanversionen, undra om det kommer att gälla produktionsbilen också.
En helt klart hett eftertraktad bil, som vi helst skulle vilja ha redan idag.
Skönt att de fått upp räckvidden till 38 mil/naturgas. Undra om det använder den nya utrymmesoptimerade typen av gastank som lär vara påväg.
När Automotorsport provkörde bilen nämnde de att gastankarna tog upp lite utrymme i bagageluckan i sedanversionen, undra om det kommer att gälla produktionsbilen också.
En helt klart hett eftertraktad bil, som vi helst skulle vilja ha redan idag.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Opel Zafira 04
Här är lite mer info (på tyska):
http://www.erdgasfahrzeuge.de/01integer ... y9I5vXrExw
Om man får tro artikeln dyker den upp under andra halvåret 2008.
http://www.erdgasfahrzeuge.de/01integer ... y9I5vXrExw
Om man får tro artikeln dyker den upp under andra halvåret 2008.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Visning av Passat i Geneve
Auto motor sport (och flera andra tidningar) nämner Passat TSI Ecofuel som ska visas i Geneve på Tisdag den 4 Mars. Bildtexten lyder bl.a. "Ska vi gissa att det här blir en ny taxifavorit?" och jag undrar om dom inte har rätt, iaf i Tyskland...
http://www.automotorsport.se/gen%C3%A8v ... isas/13508
http://www.automotorsport.se/gen%C3%A8v ... isas/13508
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Re: Visning av Passat i Geneve
Jag tror nog att Mercedes vill vara med och leka..."Ska vi gissa att det här blir en ny taxifavorit?"
-
- Posts: 4
- Joined: 2008-03-06, 13:10
På sidan kan man läsa "Vid körning på gas - som skiljer sig från förbränningen av bensin - ger bränslet inget bidrag till smörjningen och de inre trycken är högre. Därför måste ventiler, kolvringar och kolvar härdas eller förstärkas."
Jag har funderat just på det tidigare, hur det funkar med smörjning när man kör på gas. I bensin har man ju tillsatser som ska smörja motorn. På efterkonverterade bilar görs ju inga justeringar av motordelar.
Kanske kan detta vara orsaken till problemen med min Astra? Kanske har högre tryck och mindre smörjning lett till att motorn inte är riktigt tät, vilket ledde till att jag råkade ut för skadad topp och att motorn tog in kylvatten, samt att den fortfarande går ojämnt vid belastning efter topprenoveringen. På senaste tiden har den börjat gå hackigt även med bensin, när jag belastar motorn ordentligt. Har sett att det finns små små droppar på oljestickan, som ser ut som vattendroppar. På stickan finns också inslag av en gulaktig smörja, liknande pannkaks- eller sockerkakssmet. Detta är liksom åtskiljt från den rena oljan på stickan.
Eller är det normalt att det ser ut så på oljestickan? Verkstäderna har inte sagt något vid service.
Jag har funderat just på det tidigare, hur det funkar med smörjning när man kör på gas. I bensin har man ju tillsatser som ska smörja motorn. På efterkonverterade bilar görs ju inga justeringar av motordelar.
Kanske kan detta vara orsaken till problemen med min Astra? Kanske har högre tryck och mindre smörjning lett till att motorn inte är riktigt tät, vilket ledde till att jag råkade ut för skadad topp och att motorn tog in kylvatten, samt att den fortfarande går ojämnt vid belastning efter topprenoveringen. På senaste tiden har den börjat gå hackigt även med bensin, när jag belastar motorn ordentligt. Har sett att det finns små små droppar på oljestickan, som ser ut som vattendroppar. På stickan finns också inslag av en gulaktig smörja, liknande pannkaks- eller sockerkakssmet. Detta är liksom åtskiljt från den rena oljan på stickan.
Eller är det normalt att det ser ut så på oljestickan? Verkstäderna har inte sagt något vid service.
Vad jag har hört är att när du förbränner Gas i motorn med samma effekt som bensin så blir det varmare och mer värme måste ledas iväg, om det beror på att det är en gas och ingen vätska vet jag inte.. Men det var därför Volvo ändrade gasspjället och därav mindre effekt med Gas på Volvon.. Sen om det som jag hört är sant eller inte.. Vet jag inte...larfor wrote:På sidan kan man läsa "Vid körning på gas - som skiljer sig från förbränningen av bensin - ger bränslet inget bidrag till smörjningen och de inre trycken är högre. Därför måste ventiler, kolvringar och kolvar härdas eller förstärkas."
Jag har funderat just på det tidigare, hur det funkar med smörjning när man kör på gas. I bensin har man ju tillsatser som ska smörja motorn. På efterkonverterade bilar görs ju inga justeringar av motordelar.
Kanske kan detta vara orsaken till problemen med min Astra? Kanske har högre tryck och mindre smörjning lett till att motorn inte är riktigt tät, vilket ledde till att jag råkade ut för skadad topp och att motorn tog in kylvatten, samt att den fortfarande går ojämnt vid belastning efter topprenoveringen. På senaste tiden har den börjat gå hackigt även med bensin, när jag belastar motorn ordentligt. Har sett att det finns små små droppar på oljestickan, som ser ut som vattendroppar. På stickan finns också inslag av en gulaktig smörja, liknande pannkaks- eller sockerkakssmet. Detta är liksom åtskiljt från den rena oljan på stickan.
Eller är det normalt att det ser ut så på oljestickan? Verkstäderna har inte sagt något vid service.
Vit olja och kanske gul också tyder på att du fått in vatten i oljan.. Hade det på min mc en gång och då hade en packbox mellan vattenpumpen och motorn gått sönder.. Så det kanske är vatten som läcker in?
Re: lite mer info nu från vw
Ingen info om släpvagnsvikter.bissemannen wrote:http://personbilar.volkswagen.se/page_9 ... eID=161423
lite mer info nu från vw
/Tobias

Jag mailar och frågar.
Men kul att den kommer!
Jag kanske borde beställa en på en gång!
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL

larfor
Jag läste också faktabladet om Passaten. Jag är dock inte säker på vad som är orsak och verkan till det högre trycket.
Jag tolkar texten som att VW utnytjar gasens högre oktantal genom att höja laddtrycket och därigenom bibehålla effekten på gas kontra bensin. Det skulle då förklara det högre trycket och det gäller då inte för din Astra
Den gulaktiga smörjan tror jag är kondens och den försvinner förmodligen om du kör motorn genomvarm (längre sträckor).
Jag läste också faktabladet om Passaten. Jag är dock inte säker på vad som är orsak och verkan till det högre trycket.
Jag tolkar texten som att VW utnytjar gasens högre oktantal genom att höja laddtrycket och därigenom bibehålla effekten på gas kontra bensin. Det skulle då förklara det högre trycket och det gäller då inte för din Astra
Den gulaktiga smörjan tror jag är kondens och den försvinner förmodligen om du kör motorn genomvarm (längre sträckor).
V70 Bi-fuel -07
Ja, mitt inlägg kanske va lite oklart där.. Det är om all motorolja är vit eller kanske gul som du har fått in vatten i motorn.. Men är bara stickan lite gul och inte själva oljan så är det nog som moraola säger att det är kondens...moraola wrote:larfor
Jag läste också faktabladet om Passaten. Jag är dock inte säker på vad som är orsak och verkan till det högre trycket.
Jag tolkar texten som att VW utnytjar gasens högre oktantal genom att höja laddtrycket och därigenom bibehålla effekten på gas kontra bensin. Det skulle då förklara det högre trycket och det gäller då inte för din Astra
Den gulaktiga smörjan tror jag är kondens och den försvinner förmodligen om du kör motorn genomvarm (längre sträckor).
Har nu fått ordning på problemet med den ryckiga och ojämna gången, läs i denna tråd http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?p=4511#4511
Och vad har det med VW Passat TSI Ecofuel att göra?larfor wrote:Har nu fått ordning på problemet med den ryckiga och ojämna gången, läs i denna tråd http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?p=4511#4511
Det var bara en kommentar till ett av mina tidigare inlägg i denna tråd, där jag skrev om driftproblem med min Astra och om det kunde ha med själva motorkonstruktionen att göra. Passatens motor har ju anpassats i stora delar. Tyckte det var bra att informera om att den nu går bra. Bra för andra och potentiella gasbilsköpare att se att problemet lösts och att det antagligen inte hade med gasdriften att göra.